Oude Peugeot fietsen

Voor Peugeot fietsen
Gebruikersavatar
Beeperhorrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: 06 jun 2016, 11:02

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor Beeperhorrie » 07 okt 2018, 01:29

Niet te gewaagd want er is niets te zien. Maar fietsen met deze kledij zie ik haar ook niet doen.

Afbeelding
205 1.1GE & 405 1.6 GRX
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beeperhorrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: 06 jun 2016, 11:02

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor Beeperhorrie » 25 jun 2019, 18:55

Thans presenteer ik u een Michauline. Een doorontwikkeling van de loopfiets, ontworpen in Frankrijk. Vanwege het internationale succes van dergelijke fietsen besloot Armand Peugeot eind tachtiger jaren van de 19e eeuw om ook fietsen te gaan produceren. waar de meeste fabrikanten vast bleven houden aan het bestaande ontwerp bleef Peugeot door ontwikkelen.

De hier getoonde Michauline gemaakt door Antoine Boeuf met vrijloopnaaf is typerend voor de latere Michaulines.

Afbeelding

Afbeelding

Hier in schema het ontwerp van de vrijloopnaaf. Van buitenaf was er niets van de technische constructie te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Wat wel te zien is is een constructie onder de trapper. Ik vermoed dat hier speling op de as kan worden bijgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Er is ook voorzien in een rem op het achterwiel.

Afbeelding

De hevel wordt bediend door een lederen riem die over een geleiding naar voren loopt.

Afbeelding

En de bediening wordt geregeld door de handvatten van het stuur te draaien. Ja dat zal best lekker hebben geremd, maar het alternatief was schoenen op de grond zetten.

Afbeelding

Op bovenstaande is ook te zien dat het zadel wat op een enorme bladveer is gemonteerd niet anders is dan een houten plankje met leer er op gelijmd.


Wat blijft er nog over om te melden. De trappers zijn van messing, goed bestand tegen zand, poep en modder. Allen goedjes die in die tijd regelmatig op de weg te vinden waren.

Afbeelding
205 1.1GE & 405 1.6 GRX
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beeperhorrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: 06 jun 2016, 11:02

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor Beeperhorrie » 28 jun 2019, 23:26

Uitgaande van de vorige fiets die dus geen Peugeot was maar wel mateloos populair eind 19e eeuw, kwam Armand Peugeot dus met zijn eigen idee voor een fiets.
De 'anderhalve cent' was in korte tijd erg populair geworden omdat deze door het enorme voorwiel hogere snelheden konden bereiken dan de Michaulines. In feite waren het gewoon michaulines met extreme aanpassingen aan voor en achterwiel.
De gebroeders Peugeot haakten wel in op deze trend maar het ontwerp met het X-frame was dermate succesvol dat er in het eerste jaar al tienduizenden van de bicyclettes gemaakt werden.

Afbeelding

Afbeelding


Ondanks de zwakheden van de constructie was het een dermate veel beter rijwiel dat ze zonder meer het eind inluiden van de fietsen met trappers in het voorwiel.
Hadden de eerste bicyclettes nog platte ijzeren strips in voor- en achtervork had het hier gepresenteerde 1888 model al ronde buis vorken. Lichter en steviger.
Wat ook te zien is is dat er hulp stangetjes zijn aangebracht van balhoofd naar bracket en van bracket naar de achteras. Zonder deze zou de fiets waarschijnlijk een zeer kort leven beschoren zijn; de wegen waren slecht en waar de weg al verhard was waren het meestal kasseien, een enorme belasting voor frame en wielen.

Afbeelding

Afbeelding


Ook werd hierom afscheid genomen van de stalen wielbanden. Peugeots kwamen met massief rubberbanden. En omdat de remwerking ook beter moest kwam er een ijzeren kantel systeem met een schoen op de band. Een immense verbetering met de ijzer op ijzer constructie die werd bediend door een riem op te spannen door aan het handvat te draaien.
De remgreep was ook voorzien van een stalen veer zodat bij loslaten de rem automatisch weer vrij kwam. Allemaal nieuw eind jaren tachtig van de 19e eeuw.

Afbeelding

Afbeelding


Stonden in de eerste prospectus nog lampen in aanbod van diverse fabrikanten in 1888 maakte Peugeot zijn eigen ontworpen lamp.

Afbeelding

Afbeelding


De cranken en trappers vormden de basis voor deze die het ruim honderd jaar zou volhouden.

Afbeelding

Afbeelding


Op de foto waar de vooras op staat kan ook een (defect) smeernippel worden gezien (je moet wel erg visueel beperkt zijn als je die gemist hebt).
Ook het balhoofd is voorzien van een verend sluitschuifje met een fixerend nokje waardoor ook hier gesmeerd kan worden.

Afbeelding


Sluiten we af met het zadel. Waren de michaulines nog voorzien van een bladveer constructie met een leer bekleed houten zadel, kregen de bicyclettes een zadel met spiraalveren en een zwevende leer constructie waarbij het voorgevormde leer voor een enorme comfort verbetering zorgde. Brooks uit England mag dan nu wel bekend zijn van dergelijke zadels, in 1888 maakten zij nog steeds houten zadels bekleed met leer. (tja Engels conservatief bedrijf dus niet te modern graag). Pas vlak voor de eeuwwisseling begonnen zij met het Peugeot zadel te kopiëren.

Spreek je nu iemand die zijn of haar Engelse Brooks zadel de hemel in prijst dan kan je ze vertellen dat het in feite een kopie is van een Frans product. Rijcomfort is gewoon een Frans ding en dat begon dus al heel lang geleden.

Afbeelding
205 1.1GE & 405 1.6 GRX
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tuuur
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2016, 22:52

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor Tuuur » 29 jun 2019, 11:08

Weer wat geleerd, complimenten hoor! mooi topic!!!

Gebruikersavatar
Beeperhorrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: 06 jun 2016, 11:02

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor Beeperhorrie » 29 jun 2019, 13:58

En dan komt er binnenkort eentje die helemaal bijzonder is. Het ontwerp heeft het alleen niet gered.
205 1.1GE & 405 1.6 GRX
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beeperhorrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: 06 jun 2016, 11:02

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor Beeperhorrie » 21 jul 2019, 21:14

Hier iets echt speciaals, zeg maar een prototype voor iedereen te koop in vroeger tijden.

In feite is het een Peugeot Bâti à cadre modèle A.

Afbeelding

Het model B is al eerder aan bod gekomen KLIK en de A onderscheidt zich door de buis die vanaf bracket naar het zadel loopt. Doorknikken is hierbij verleden tijd geworden.
Deze A van 1892 heeft iets wat hem nog veel exclusiever maakt. Vering! En dan niet gewoon maar een zeer ingenieus systeem met kabels, stangen en rollen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de techneuten even wat meer detail van dit systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn we er uit? Het binnenwiel met de ronsels er in is dus gewoon gespaakt. Het buitenste wiel is opgebouwd uit segmenten waardoor er geen luchtband mogelijk is (die dus ook niet lek kan raken). De hevels die het buitenwiel met het binnenwiel verbinden bewegen de ronsels die met kabels gekoppeld zijn aan het tegenover liggende ronsel.
Ik vraag me af hoe lang het heel zou zijn gebleven bij rijden op kasseien. Ook vraag ik me af of het comfort echt veel beter zou zijn. Mocht iemand er hier een hebben dan zou ik best een proefritje willen proberen. Ik acht mijn kansen daarop echter nihil.

Op de voorvork zitten bij deze kleine voetsteuntjes, niet voor de kinderen die mee vervoerd zouden worden maar voor de voeten van de berijder zelf. Deze fiets heeft geen vrijloop en om de benen even wat rust te geven kan je de voeten hierop plaatsen. De slimmeriken denken nu vast iets van: 'als ik even de benen niet op de trappers wil hebben laat ik ze gewoon even hangen'. Bij een doortrapper kom je dan vanzelf keihard in aanraking met de trappers die met vertraagde overbrenging gewoon doorgaan, been in de weg of niet. Ik heb het zelf eens mogen ervaren en daar wordt je niet blij van.

De aandrijving is verder niet heel speciaal. Een zwaar voortandwiel op een verstelbaar bracket.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze fiets is een verkeerd achtertandwiel gemonteerd, hier hoort er een op met net zulke brede nokken als op het voortandwiel.

Afbeelding

Het zadel is een gepatenteerd comfort zadel. Voor mij lijkt het voor echt comfort te veel op het stuur te zitten maar goed, ergonomie stond nog in de kinderschoenen.

Afbeelding
205 1.1GE & 405 1.6 GRX
Afbeelding

RogerSch
Berichten: 255
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:31

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor RogerSch » 21 jul 2019, 21:34

Geweldige posts. Ik lees ze altijd met veel plezier!
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.

IVARIO
Berichten: 312
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:34

Re: Oude Peugeot fietsen

Berichtdoor IVARIO » 10 aug 2019, 14:26

Wow, Ben, cool zeg!
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983


Terug naar “Fietsen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast