Page 2 of 3

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 07 Oct 2018, 01:29
by Beeperhorrie
Niet te gewaagd want er is niets te zien. Maar fietsen met deze kledij zie ik haar ook niet doen.

Image

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 25 Jun 2019, 18:55
by Beeperhorrie
Thans presenteer ik u een Michauline. Een doorontwikkeling van de loopfiets, ontworpen in Frankrijk. Vanwege het internationale succes van dergelijke fietsen besloot Armand Peugeot eind tachtiger jaren van de 19e eeuw om ook fietsen te gaan produceren. waar de meeste fabrikanten vast bleven houden aan het bestaande ontwerp bleef Peugeot door ontwikkelen.

De hier getoonde Michauline gemaakt door Antoine Boeuf met vrijloopnaaf is typerend voor de latere Michaulines.

Image

Image

Hier in schema het ontwerp van de vrijloopnaaf. Van buitenaf was er niets van de technische constructie te zien.

Image

Image

Wat wel te zien is is een constructie onder de trapper. Ik vermoed dat hier speling op de as kan worden bijgesteld.

Image

Image

Er is ook voorzien in een rem op het achterwiel.

Image

De hevel wordt bediend door een lederen riem die over een geleiding naar voren loopt.

Image

En de bediening wordt geregeld door de handvatten van het stuur te draaien. Ja dat zal best lekker hebben geremd, maar het alternatief was schoenen op de grond zetten.

Image

Op bovenstaande is ook te zien dat het zadel wat op een enorme bladveer is gemonteerd niet anders is dan een houten plankje met leer er op gelijmd.


Wat blijft er nog over om te melden. De trappers zijn van messing, goed bestand tegen zand, poep en modder. Allen goedjes die in die tijd regelmatig op de weg te vinden waren.

Image

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 28 Jun 2019, 23:26
by Beeperhorrie
Uitgaande van de vorige fiets die dus geen Peugeot was maar wel mateloos populair eind 19e eeuw, kwam Armand Peugeot dus met zijn eigen idee voor een fiets.
De 'anderhalve cent' was in korte tijd erg populair geworden omdat deze door het enorme voorwiel hogere snelheden konden bereiken dan de Michaulines. In feite waren het gewoon michaulines met extreme aanpassingen aan voor en achterwiel.
De gebroeders Peugeot haakten wel in op deze trend maar het ontwerp met het X-frame was dermate succesvol dat er in het eerste jaar al tienduizenden van de bicyclettes gemaakt werden.

Image

Image


Ondanks de zwakheden van de constructie was het een dermate veel beter rijwiel dat ze zonder meer het eind inluiden van de fietsen met trappers in het voorwiel.
Hadden de eerste bicyclettes nog platte ijzeren strips in voor- en achtervork had het hier gepresenteerde 1888 model al ronde buis vorken. Lichter en steviger.
Wat ook te zien is is dat er hulp stangetjes zijn aangebracht van balhoofd naar bracket en van bracket naar de achteras. Zonder deze zou de fiets waarschijnlijk een zeer kort leven beschoren zijn; de wegen waren slecht en waar de weg al verhard was waren het meestal kasseien, een enorme belasting voor frame en wielen.

Image

Image


Ook werd hierom afscheid genomen van de stalen wielbanden. Peugeots kwamen met massief rubberbanden. En omdat de remwerking ook beter moest kwam er een ijzeren kantel systeem met een schoen op de band. Een immense verbetering met de ijzer op ijzer constructie die werd bediend door een riem op te spannen door aan het handvat te draaien.
De remgreep was ook voorzien van een stalen veer zodat bij loslaten de rem automatisch weer vrij kwam. Allemaal nieuw eind jaren tachtig van de 19e eeuw.

Image

Image


Stonden in de eerste prospectus nog lampen in aanbod van diverse fabrikanten in 1888 maakte Peugeot zijn eigen ontworpen lamp.

Image

Image


De cranken en trappers vormden de basis voor deze die het ruim honderd jaar zou volhouden.

Image

Image


Op de foto waar de vooras op staat kan ook een (defect) smeernippel worden gezien (je moet wel erg visueel beperkt zijn als je die gemist hebt).
Ook het balhoofd is voorzien van een verend sluitschuifje met een fixerend nokje waardoor ook hier gesmeerd kan worden.

Image


Sluiten we af met het zadel. Waren de michaulines nog voorzien van een bladveer constructie met een leer bekleed houten zadel, kregen de bicyclettes een zadel met spiraalveren en een zwevende leer constructie waarbij het voorgevormde leer voor een enorme comfort verbetering zorgde. Brooks uit England mag dan nu wel bekend zijn van dergelijke zadels, in 1888 maakten zij nog steeds houten zadels bekleed met leer. (tja Engels conservatief bedrijf dus niet te modern graag). Pas vlak voor de eeuwwisseling begonnen zij met het Peugeot zadel te kopiëren.

Spreek je nu iemand die zijn of haar Engelse Brooks zadel de hemel in prijst dan kan je ze vertellen dat het in feite een kopie is van een Frans product. Rijcomfort is gewoon een Frans ding en dat begon dus al heel lang geleden.

Image

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 29 Jun 2019, 11:08
by Tuuur
Weer wat geleerd, complimenten hoor! mooi topic!!!

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 29 Jun 2019, 13:58
by Beeperhorrie
En dan komt er binnenkort eentje die helemaal bijzonder is. Het ontwerp heeft het alleen niet gered.

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 21 Jul 2019, 21:14
by Beeperhorrie
Hier iets echt speciaals, zeg maar een prototype voor iedereen te koop in vroeger tijden.

In feite is het een Peugeot Bâti à cadre modèle A.

Image

Het model B is al eerder aan bod gekomen KLIK en de A onderscheidt zich door de buis die vanaf bracket naar het zadel loopt. Doorknikken is hierbij verleden tijd geworden.
Deze A van 1892 heeft iets wat hem nog veel exclusiever maakt. Vering! En dan niet gewoon maar een zeer ingenieus systeem met kabels, stangen en rollen.

Image

Image

Voor de techneuten even wat meer detail van dit systeem.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Zijn we er uit? Het binnenwiel met de ronsels er in is dus gewoon gespaakt. Het buitenste wiel is opgebouwd uit segmenten waardoor er geen luchtband mogelijk is (die dus ook niet lek kan raken). De hevels die het buitenwiel met het binnenwiel verbinden bewegen de ronsels die met kabels gekoppeld zijn aan het tegenover liggende ronsel.
Ik vraag me af hoe lang het heel zou zijn gebleven bij rijden op kasseien. Ook vraag ik me af of het comfort echt veel beter zou zijn. Mocht iemand er hier een hebben dan zou ik best een proefritje willen proberen. Ik acht mijn kansen daarop echter nihil.

Op de voorvork zitten bij deze kleine voetsteuntjes, niet voor de kinderen die mee vervoerd zouden worden maar voor de voeten van de berijder zelf. Deze fiets heeft geen vrijloop en om de benen even wat rust te geven kan je de voeten hierop plaatsen. De slimmeriken denken nu vast iets van: 'als ik even de benen niet op de trappers wil hebben laat ik ze gewoon even hangen'. Bij een doortrapper kom je dan vanzelf keihard in aanraking met de trappers die met vertraagde overbrenging gewoon doorgaan, been in de weg of niet. Ik heb het zelf eens mogen ervaren en daar wordt je niet blij van.

De aandrijving is verder niet heel speciaal. Een zwaar voortandwiel op een verstelbaar bracket.

Image

Image

Image

Bij deze fiets is een verkeerd achtertandwiel gemonteerd, hier hoort er een op met net zulke brede nokken als op het voortandwiel.

Image

Het zadel is een gepatenteerd comfort zadel. Voor mij lijkt het voor echt comfort te veel op het stuur te zitten maar goed, ergonomie stond nog in de kinderschoenen.

Image

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 21 Jul 2019, 21:34
by RogerSch
Geweldige posts. Ik lees ze altijd met veel plezier!

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 10 Aug 2019, 14:26
by IVARIO
Wow, Ben, cool zeg!

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 04 May 2020, 11:16
by IVARIO
Zo, Ben, nu in de juiste categorie:

Begin april ben ik toevallig in het bezit van een Peugeot sportfiets gekomen, ik denk uit 1975 of 1976.
Een kennis uit de buurt was zijn schuur aan het uitmesten, waar o.a. nog een zestal fietsen stond. Hij kon ze niet allemaal houden en ging deze in de oud-ijzerbak van het gemeentelijke afvaldepot gooien, als ik hem niet wilde hebben.
Aangezien ik dat zonde vond en het een mooie fiets vond, al was deze nogal verroest, heb ik me erover ontfermd.
Na drie dagen demonteren, poetsen, invetten, weer in elkaar zetten en de aanschaf van een crankspie en vier remblokjes voor in totaal 5 EUR, heb ik nu een pracht van een fiets.
Bepaalde onderdelen zijn niet origineel:
- achterlicht
- dynamo
- banden
- trappers
- zadel
- stuur, rem- en versnellingshendels, handvatten en bel.
Ook ontbreekt de fietspomp en de originele versnellingshendel op de framebuis.

De plaatjes bij de praatjes:
Image
Image

Re: Oude Peugeot fietsen

Posted: 04 May 2020, 12:16
by MeneerPeugeot
Die is wel mooi geworden 8-)