Uitgaande van de vorige fiets die dus geen Peugeot was maar wel mateloos populair eind 19e eeuw, kwam Armand Peugeot dus met zijn eigen idee voor een fiets.
De 'anderhalve cent' was in korte tijd erg populair geworden omdat deze door het enorme voorwiel hogere snelheden konden bereiken dan de Michaulines. In feite waren het gewoon michaulines met extreme aanpassingen aan voor en achterwiel.
De gebroeders Peugeot haakten wel in op deze trend maar het ontwerp met het X-frame was dermate succesvol dat er in het eerste jaar al tienduizenden van de bicyclettes gemaakt werden.
Ondanks de zwakheden van de constructie was het een dermate veel beter rijwiel dat ze zonder meer het eind inluiden van de fietsen met trappers in het voorwiel.
Hadden de eerste bicyclettes nog platte ijzeren strips in voor- en achtervork had het hier gepresenteerde 1888 model al ronde buis vorken. Lichter en steviger.
Wat ook te zien is is dat er hulp stangetjes zijn aangebracht van balhoofd naar bracket en van bracket naar de achteras. Zonder deze zou de fiets waarschijnlijk een zeer kort leven beschoren zijn; de wegen waren slecht en waar de weg al verhard was waren het meestal kasseien, een enorme belasting voor frame en wielen.
Ook werd hierom afscheid genomen van de stalen wielbanden. Peugeots kwamen met massief rubberbanden. En omdat de remwerking ook beter moest kwam er een ijzeren kantel systeem met een schoen op de band. Een immense verbetering met de ijzer op ijzer constructie die werd bediend door een riem op te spannen door aan het handvat te draaien.
De remgreep was ook voorzien van een stalen veer zodat bij loslaten de rem automatisch weer vrij kwam. Allemaal nieuw eind jaren tachtig van de 19e eeuw.
Stonden in de eerste prospectus nog lampen in aanbod van diverse fabrikanten in 1888 maakte Peugeot zijn eigen ontworpen lamp.
De cranken en trappers vormden de basis voor deze die het ruim honderd jaar zou volhouden.
Op de foto waar de vooras op staat kan ook een (defect) smeernippel worden gezien (je moet wel erg visueel beperkt zijn als je die gemist hebt).
Ook het balhoofd is voorzien van een verend sluitschuifje met een fixerend nokje waardoor ook hier gesmeerd kan worden.
Sluiten we af met het zadel. Waren de michaulines nog voorzien van een bladveer constructie met een leer bekleed houten zadel, kregen de bicyclettes een zadel met spiraalveren en een zwevende leer constructie waarbij het voorgevormde leer voor een enorme comfort verbetering zorgde. Brooks uit England mag dan nu wel bekend zijn van dergelijke zadels, in 1888 maakten zij nog steeds houten zadels bekleed met leer. (tja Engels conservatief bedrijf dus niet te modern graag). Pas vlak voor de eeuwwisseling begonnen zij met het Peugeot zadel te kopiëren.
Spreek je nu iemand die zijn of haar Engelse Brooks zadel de hemel in prijst dan kan je ze vertellen dat het in feite een kopie is van een Frans product. Rijcomfort is gewoon een Frans ding en dat begon dus al heel lang geleden.