Motorblok 304 Reinigen

Technische onderwerpen van algemene aard
Post Reply
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Motorblok 304 Reinigen

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
Dick wrote:Zoals jullie waarschijnlijk inmiddels weten ben ik druk in de weer om een 304 Cabriolet van 1972 te restaureren. Ik heb gistermiddag het blok uit de motorruimte getakeld. Het blok is voor demontage getest en liep erg mooi. Nu blijken er ook nog eens geen sporen van lekkage te zijn. Ik heb besloten het blok dus niet los te halen. Zodoende zoek ik de beste manier om het blok te reinigen en weer een frisse look te geven. Met een staalborsteltje op de boormachine kom ik een behoorlijk eind. Is het een optie om het blok te schilderen/spuiten met een hitte bestendige lak? Iemand ervaring met deze klus? Zo ja welke materialen zou je aanbevelen?
404noir wrote:ik heb zelf aardige ervaringen met spuitbussen van VHT, dat merk levert verschillende soorten en kleuren hitte bestendige lak.
o.a. ook speciaal van dat Craquelee verf voor afwerken van klepdeksels.

Voor uitlaatspruitstukken ken ik eigenlijk geen enkele coating die het goed doet. Die wordt gewoon te heet.
Er zal voor industriele toepassingen best wel wat bestaan maar dat zal erg duur zijn. (mijn broer heeft ooit een turbine huis van een turbo en een uitlaatspruitstuk keramisch laten coaten: kassa!)

Een andere optie is hamerite verf, dat kan je zonder grondverf aanbrengen en is voor onderblokken prima te gebruiken.

Voor zelf handmatig schoonmaken gebruikte ik flessen Dasty (goedkope maar zeer effectieve ontvetter)
het hele blok inkwasten en het vuil lekker laten losweken, dan met de hogedrukspuit alle rotzooi eraf spuiten.
Dick wrote:Dank je, daar kan ik mee vooruit!
Bart-Peugeot wrote:Dasty, uitsluitend verkrijgbaar bij de Wibra.

Het is de beste en goedkoopste ontvetter tbv automotive doeleinden. Wordt op zeer grote schaal toegepast als motor- en motorruimte reiniger.
Bart-Peugeot wrote:Zojuist reclame voor Dasty in het reclameblok op tv! NL 1, Publieke omroep. :D
Harrie wrote:dag Dick,
klopt, met Dasty ( is erg goedkoop, "alleen" verkrijgbaar bij Wibra ) kun je enorm goed reinigen en ontvetten !
Ik ben "grootgebruiker' , ik maak er van alles mee schoon, zelfs "snarendrek"uit Philips bandrecorders, cassettedecks en
platenspelers. Die snaren zijn een "rubber" welke van een soort PU is gemaakt en na vele jaren verandert in dunne zwarte pasta.
Als je die drab aan je vingers krijgt.... dus met plastic handschoentjes werken in die gevallen.

Nu je de motor uitgebouwd hebt, kun je die prima met Dasty schoonmaken, naspoelen / afnemen met water !

Lakken van het aluminium motorblok en versnellingsbak zou ik je niet aanraden, als je met je cabrio niet in de pekel komt,
blijft dat vele jaren mooi en blank. Uitlaatspruitstuk ook niet lakken, heeft geen nut en het valt er zo weer af, erger, het veroorzaakt
stank en rook als het spruitstuk heet wordt. En neem maar aan, dat die heet wordt, érg heet !

Startmotor en luchtfilterhuis zijn voorzien van verf ( dus geen acryl-lak gebruiken ) dat kun je met een spuitbus verf weer netjes maken.
Radiator idem dito.
succes ! grt, Harrie
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Post Reply