koelwater

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
Post Reply
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

koelwater

Post by peunormal »

vandaag koelwater van de P504 (opnieuw) ververst. Het blijft roestig water. Meting in deze zeer warme zomertijd geeft aan dat de koelvloeistof ook heet is, net voordat 't de radiator instroomt (95 graden). 1 liter bijvullen was dan ook nodig, oef.. Ik vraag me af of 't niet tijd wordt de radiator te vernieuwen om de koeling goed te houden? De temp. meter bij de 504 loopt ook op bij hete dagen in de file tegen het rood aan. De ventilator werkt normaal. Is vervanging van de radiator raadzaam of zien jullie andere opties?
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: koelwater

Post by aixpeugeot »

ik zou eens een paar goed spoelen. hoe warm is je thermostaat ? er kan een zomer of winterthermostaat in zitten !
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: koelwater

Post by 304 Friesland »

Radiateur vernieuwen zou ik pas overwegen als hij aan de buitenkant al niet fris oogt en of hij na reinigen nog niet veel beter werkt , hangt ook beetje van de prijs af ,als je er een vermogen voor uit moet geven dan zou ik hem zelf eerst toch proberen te reinigen maar ik heb laatst zelf een nieuwe voor de 304 break gekocht , was 25 euro ex btw en verzenden en dus voor 45 euro thuis ,geheel van koper maar schijnbaar voorraad die ze opruimen .
Dat bedrijf adverteert op speurders ,ik overweeg nog om voor de cabrio er ook nog een te bestellen aangezien ze nog steeds op voorraad zijn.
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: koelwater

Post by peunormal »

bij normale omstandigheden werkt alles prima.
Alleen bij warm weer (ca. 30 gr of hoger en geen rijwind), loopt de temp meter ineens flink op (tot aan rood)
Ga de radiator + thermostaat zeker nog eens checken en meten. Ventilator draait, dus dat lijkt in orde
Geen idee over zomer/winter thermostaat. Maakt 't hier uit of deze opent op 76gr of op 83gr?
Hoor ook wel dat de thermostaat nauw is uitgevoerd en dat uitboren helpt. Wat betekent dit?
Last edited by peunormal on 16 Aug 2020, 19:45, edited 1 time in total.
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: koelwater

Post by aixpeugeot »

ja, 83 is eerder tegen rood aan dan de 75 graden die erin hoort.
heb het zelfde, meter tegen rood aan, en ik vermoed dat ik er een winter thermostaat in. ze hebben al een 505 waterpomp erin gezet, dus thermostaat met huis met 2 boutjes ipv in slang.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: koelwater

Post by 304 Friesland »

Draait de fan ook wel echt goed mee, de electro machnetische fan draait altijd wel iets mee maar als de koppeling goed werkt dan draait hij een stuk sneller ,is te horen als hij schakelt dan hoor je een klik zo is het bij de 403 van mij tenminste wel ,aangezien bij jou de koeling wel goed werkt als je rijd.
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: koelwater

Post by peunormal »

403 Friesland wrote: 17 Aug 2020, 07:16 Draait de fan ook wel echt goed mee, de electro machnetische fan draait altijd wel iets mee maar als de koppeling goed werkt dan draait hij een stuk sneller ,is te horen als hij schakelt dan hoor je een klik
gecheckt en 't aanslaan werkt. Vooralsnog cleaner in radiator gedaan, morgen verversen met koelvloeistof en nader bezien
Post Reply