carter ventilatie

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

carter ventilatie

Post by 404noir »

Oude Peugeots hebben vaak nog een open carterventilatie. D.w.z. dat deze direct naar de open lucht ventileert.
Bij de 404 is het een open slang die onder de motor uitsteekt.
Dat is natuurlijk niet zo goed voor het milieu... en je oprit wordt steeds vuiler van de gedruppelde olie...
Verder heeft een open carter ventilatie ook als gevolg dat het blok en de versnellingsbak geleidelijk aan baggervet worden van de druppels olie die tijdens het rijden door de rijwind naar achteren worden geblazen.

Heeft iemand ooit eens geprobeerd om het carter ventilatie systeem gesloten te maken? d.w.z. de carter ventilatie slang aan te sluiten op de inlaat? Of heeft iemand misschien ooit een catch-can gemaakt die makkelijk periodiek af te tappen is?
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: carter ventilatie

Post by Harrie »

Prima initiatief !

Maak het zoals bij 104, 204, 304, 504,etc.,.
Afzuiging vanaf kleppendeksel of olievulopening ( 504 ) , met een stalen spons die de olie opvangt zodat het
terug druppelt naar het carter.
Afzuigslang naar luchtfilter : klaar.

Vanzelfsprekend zul je zelf iets moeten knutselen.
Zit de carterventilatie bij jouw 404 nog aan de zijkant van het blok zoals de veel oude Peugeot-modellen ?
Zo ja, gat dicht maken, passende plaat + pakking.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: carter ventilatie

Post by 403diesel »

Eerst de simpele versie gemaakt op mijn 403; een slang aan de buis van de carterventilatie en deze achter het luchtfilter in het filterhuis laten binnenkomen. Ik had een oliebad filter dus dat ging best goed. Gaasfilter was niet echt nodig hier omdat de slang best lang was en er al een labyrint in de originele carterontluchting zit.
Nadeel vond ik dat af en toe het diepste deel van de slang geleegd moest worden.

Een catch-tankje kan ook. Ik heb deze in de vorm van een doorgesneden PET fles gezien hetgeen de simpelste oplossing is naar mijn idee.

Mooiste oplossing is zoals Harrie al aangeeft met een iets modernere olievuldop waar een aansluiting voor carterventilatie op zit. De slang naar het luchtfilter (als je een droog filter hebt iig na het filter) en klaar ben je.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: carter ventilatie

Post by 404noir »

ik lees enkele goeie ideeen!
Als het weer en de temperatuur mee zit ga ik dit eens serieus bekijken en een plannetje maken.
Echt heel moeilijk kan het niet zijn.
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: carter ventilatie

Post by Jacqabe »

Image
Image
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: carter ventilatie

Post by 304 Friesland »

Na de carb kan wel maar dan moet je er wel zeker van zijn dat er geen olie door kan komen anders gaat hij die opzuigen als je gas los laat.
Mat ook kan mits dat aanwezig is natuurlijk is de carterontluchting in een balk van de carrosserie uit laten komen ,het beetje olie houd de balk dan ook nog eens vet wat de roestgevoeligheid weer te goede komt ,dit heb ik al eens vaker bij een auto gezien of het moet exstreem zijn.
Een extra ontluchting op de olievuldop is ook mogelijk aangezien er meer peugeots zijn die zo,n dop met slang er aan hebben , dit kan net genoeg zijn om niet meer te lekken door alleen de normale ontluchting
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: carter ventilatie

Post by Harrie »

NOOIT aan het inlaatspruitstuk ( na de carburateur ) ! ! ! !

Voor het luchtfilter.!
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: carter ventilatie

Post by 304 Friesland »

Mee eens ,alleen de afbeelding van Abe daar staat hij en op het luchtfilter en op de inlaat na carburateur ,ook niet mij favoriet maar staat zo getekend.
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

carter ventilatie

Post by Jacqabe »

Het geniet mijn voorkeur ook niet maar is zo ooit bedacht door peugeot. Mijn oude vw golf van 1975 had ook een soortgelijk systeem en die wilde wel eens op hol slaan. Daar heb ik later weer open carterventilatie op gemaakt, probleem voorbij. :-)
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: carter ventilatie

Post by 403diesel »

Harrie wrote:NOOIT aan het inlaatspruitstuk ( na de carburateur ) ! ! ! !
Kan ook niet want de onderdruk is zo groot dat je na je carb valse lucht gaat trekken en dus mengselverarming krijgt. Ding zal stationair dan helemaal niet meer lopen of veel te hard.
Bij een diesel kan het wel want nauwelijks onderdruk MITS goede betrouwbare voorzieningen om de olie eruit te houden.
Harrie wrote:Voor het luchtfilter.!
Kan m.i. Alleen als je een oliebadfilter hebt. Als een papierfilter in aanraking komt met oliedamp wordt het vet en gaat dicht zitten. Komt dan bijna geen lucht meer doorheen.

Raar dat het zo op tekening staat in het onderdelenboek.
Is ook voornamelijk voor de amerikaanse markt gebruikt als ik het zo lees.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Post Reply