Motor swap

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
Post Reply
Indra
Posts: 15
Joined: 27 Nov 2016, 12:47

Motor swap

Post by Indra »

Hey allemaal,

Ik heb een tijd geleden een mi16 xu9j4 blok op te kop getikt, draaiend uit een 405 gekomen met 170.000 op de teller.

Mijn 309 GLX die ik ondertussen 4 jaar in bezit en wil ik graag een schopje onder haar kont doen en rijdend houden. Hiervoor had ik geen enkele auto techniek ervaring maar heb dit al doende geleerd. Telkens als er wat gerepareerd moest worden heb ik dit zelf kunnen doen, met hulp van oa haynes, internet en mensen te vragen om informatie. Dit is mij altijd goed afgegaan en vind het leuk om te leren! Tof om te weten hoe jouw auto van binnen en buiten in elkaar zit, werkt en draaiend houd.

Graag wil ik, zo ver mogelijk, het mi16 blok zelf proberen op te knappen. Wat ik zelf niet kan wil ik uiteindelijk laten doen en hierna het nieuwe hart in mijn 309 plaatsen. Echter ligt er nu een Tu blok in en is het andere blok een XU. Mijn vraag is nu, is dit te doen?

Haast is er zodoende gelukkig niet en heb ik alle tijd mij te verdiepen en op te knappen van het mi16 blok of iemand te vinden die hier handig mee is

Maar mijn vraag aan jullie is nu, kunnen jullie mij helpen aan PDF's, boeken, of elk andere bron van kennis, waar dit haalbaar mee is of mensen kennen die hier ervaring mee hebben

Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt jongens! :)
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Motor swap

Post by MarcoPeus »

OMG, dat is toch wel een BE-HOOR-LIJ-KE klus als je weinig sleutel ervaring hebt. Er zal een hoop aangepast moeten worden, een greep:

Aandrijfassen
Motorsteun(en)
Uitlaat
Radiator/leidingen
Schakelsysteem
Electronica naar b.v. dashboard

Je zegt TU in de 309, dus zal t wel een 1.4 zijn. Is je remmerij al aangepast (geventileerde schijven met passende klauwen voor en schijven achter) voor al dat vermogen? Past die motor op een subframe van een 309 TU? Is het niet verstandig om de ophanging van een GTi te zoeken en die te gebruiken?
Al met al een stevige hoop werk dus en dito kosten die je er voor moet reserveren.

Wel op zich leuk om een sleeper te maken, een 309 die uitziet alsof hij van opa op de hoek is met 160pk onder de kap en een 0-100 tijd (als je t vermogen op de weg kunt krijgen) waar je U tegen zegt.

Je zegt ook: "opknappen". Moet het blok gereviseerd worden? of bedoel je "alleen" distributie/waterpomp/rollen/pakkingen/koppakking?

Ik denk dat je beter een TU5JP4S had kunnen zoeken (wordt wel lastig, enigste die ik kan vinden ligt bij Snuverink $$$$$$$). Ik denk dat dat een stuk eenvoudiger qua inbouw zou zijn geweest.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Indra
Posts: 15
Joined: 27 Nov 2016, 12:47

Re: Motor swap

Post by Indra »

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Er zal inderdaad een hoop aangepast moeten worden, ben momenteel bezig met uitzoeken met wat allemaal en wat ik allemaal precies nodig heb en/of wil aanpakken. En inderdaad een leuke sleeper, zonder de onnodige poespas maar wel een mikado van verschillende peugeots 309's, die jammer genoeg langzaam aan verdwijnen en zal het voor velen een doodzonde zijn dat ik de GLX niet naar perfecte oorspronkelijke staat opbouw. het blijft toch een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur maar voor mij hoeft er geen gigantische strijkplank achter op de auto, de auto wil ik wel 309 houden.

Dit is de lijst die ik tot nu toe heb opgesteld met ideeen, mocht er iemand een aanvulling of verbetering voor hebben, hoor ik het graag. :)

- 309 gti subframe, volgens mij is het subframe van de 205 kleiner maar ik ben hier niet zeker van. 405 subframe bruikbaar op de 309 voor deze ombouw? Want volledige ophanging vinden zal een moeilijke zoektocht worden ben ik bang.

- Remmerij dacht ik aan 307 hdi remmen, deze wil ik sowieso voor plaatsen, eventueel de trommelremmen achter ook met deze vervangen?

- ECU & kabelboom & klokken van de xu9j4, beide nog nodig.

- Slangen set, iemand nog een adresje?

- Bak, heb mij nog niet in verdiept welke bruikbaar zijn en de voorkeur heeft, tips zijn welkom

- Uitlaat, originele of 1 lassen?

- Radiator, ik had mij hier in verdiept en de meeste radiators van de 309's kwamen overeen, alleen de diesel en gti versie's waren (gelijk aan elkaar?) en iets groter. Wel met dubbele vinnen in plaats van de huidige enkele vin.

- Oliekoeler, wel of niet nodig bij dit blok, ik heb diverse ervaringen gelezen over de temp, dus misschien hier mee wachten tot de inbouw een keer gedaan is om te zien of het nodig is.

- Schokdempers, zijn bijna aan vervanging toe, gewoon dezelfde er weer op doen, of heeft iemand fijnere ervaringen met een andere soort.

- Verder nog pakkingen, startmotor e.d. maar die zijn vrij gemakkelijk te krijgen.

En verder ben ik ook nog opzoek naar wat klein spul, zoals de originele elektrische ramen e.d. maar niet van toepassing op de swap. Gelukkig heeft het project geen haast en Ik ben mij hier nog erg in aan het verdiepen en onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen (waar niet de jackpot voor wordt gevraagd, 500 euro voor een ecu vind ik toch echt iets te prijzig) En revisie is niet perse nodig maar zou wel het ideaalst zijn, een verse motor.

Ik zal van de week een nieuwe post starten in onderdelen gevraagd met een totaal overzicht.

Bedankt voor de reactie & fijn weekend :)
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Motor swap

Post by 304 Friesland »

Een mooi project maar als je zelf weinig ervaring hebt en hem er ook niet eens zelf in gaat zetten maar laten doen dan zul je nog schrikken van de kosten .
Ik heb zelf al meerdere malen ander soort blokken in auto,s gezet en je komt zo veel tegen wat niet past of anders is .
Ik heb een hoop delen op zolder zoals slangen stukken uitlaat en nog veel meer dan heb je als ik zelf zo iets doe nog wat achter de hand en hoef je niet voor alles op pad.
Wat ik altijd belangrijk vind bij dit soort dingen , koop als het kan een auto waar zo,n motor in zit ,verder mag hij wel kaal zijn als hij nog maar loopt dan kun je goed uitzoeken wat je wel en niet nodig bent en scheelt heel veel tijd ,kabelboom vinden en computer zal je nog niet direct meevallen .
Ik weet zo de types niet maar wat Marco zei zal wel een 1600 16 v zijn met 109 pk ,als je er zo iets in zet dan heb je ook al een aardig scheurijzer en als je een xara of 206 koopt met schade dan heb je gelijk alles en van de 206 kun je ook goed onderdelen verkopen ,xara valt tegen maar is wel goedkoop ,dan heb je voor 400 alles en dan past het ook nog eens en is ook een vrij zuinige motor om mee te rijden,dan hoef je geen steunen pas te maken dan past hij er zo in.
Maar ja het is jou project en ik kan niet inschatten wat je wel of niet kunt ,als je het op kenteken wilt hebben dan moet je op dat moment de remmen ook echt zwaarder hebben want dat hoort bij de keuring van motorwissel naar zwaarder
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Motor swap

Post by MeneerPeugeot »

draagarmen van een 309 GTI heb je zeker nodig,
Het subframe van de 205 gti is qua breedte en dergelijke identiek aan dat van de 309, het verschil in breedte zit in de draagarmen
met het "zwabber" 1.4 onderstel zou ik in ieder geval geen 160pk durven besturen 8-)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Indra
Posts: 15
Joined: 27 Nov 2016, 12:47

Re: Motor swap

Post by Indra »

Bedankt voor de reacties, fijn dat jullie meedenken!

Ten eerste, ik wil mij niet laten afschrikken omdat ik weinig ervaring heb, ervaring moet er toch eens komen en tijdsdruk is er gelukkig niet. :)

Ik ben ondertussen ook begonnen met te verdiepen in een TU5JP4S, aangezien dat ook een TU blok is. Maar nog geen swaps kunnen vinden met dit blok. Ik ben mij dus nog breed aan het verdiepen in zowel het TU blok als het XU blok, het liefst zou ik de mi16 erin leggen ivm "originaliteit".

Een aantal vragen:

- Op http://www.saxperience.com/forum/archiv ... 36874.html kwam ik het volgende tegen: "The engines will fit into all the shells mentioned, even lower model ones, so you can fit an XU into a tu engined car. You just need to get the right mounts and gear linkage parts."
En op http://www.106rallyeforum.com/forum2008 ... 1.htmlkwam ik dit tegen: " Im confused how do you fit a TU engine into an XU 205? Surely the mounts are in totally the wrong place?
nope! same mounting points on the cars, (expect early 205s)its the actual engine mounts that differ! I'll show you one day."

Is dit volgens jullie nu wel of niet het geval, zijn de motorsteunen nou verschillend of niet?

- Wat zijn jullie ervaringen met het TU5JP4(S)blok, lees vooral zuinig en betrouwbaar. Onderdelen zijn volgens mij wel een stuk rijker beschikbaar dan mi16 onderdelen.

- Het blok kan er zo ingelepeld worden samen met de bak of zijn er nog andere aanpassingen voor nodig?

- Heb ik dan sowieso het subframe van een gti nodig voor dit blok of kan deze op het originele frame ?
(@meneer peugeot, bedankt alvast voor het ophelderen dat het subframe hetzelfde is en de draagarmen niet)

- Verder zal hierbij alsnog de remmerij aangepakt moeten worden.
@ 403Friesland heb je een aanrader voor mij, aangezien de 307 hdi remmen niet voldoende zijn in jouw ogen? En heb je ooit dit blok in een 205 of 309 ingebouwd, zo ja, iets lastigs tegen gekomen?



Al om al, bedankt voor alle informatie die tot nu toe verstrekt is. Het zijn allemaal puzzelstukjes die hopelijk een geheel gaan vormen. Mochten jullie nog andere gedachten en ideeen hebben voor het verbeteren van de auto in het geheel, hoor ik het graag. :)
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Motor swap

Post by 304 Friesland »

Remmen van een HDI zullen zwaar genoeg zijn , Subframe van een turbodiesel zou ook kunnen al zijn die natuurlijk nu ook al net zo schaars als van een mi16 maar van een 205 turbodiesel of gti zal vrijwel zeker ook passen.
Maar ik ging toch voor het zwaarste tu blok , en dan uit bijv een 206 , en echt een complete werkende auto kopen met schade , dan kun je als hij nog rijdbaar is alles gelijk testen en zo iets als de startonderbreker er ook gelijk afkoppelen en je hebt elk slangetje en steuntje dat scheelt enorm veel tijd en geld .
Daar zitten dan ook gelijk zwaar genoege remmen bij ,die ook bij de motor horen.
Ik heb meerdere keren een turbodiesel in een 305 benzine gezet en ook een keer een HDi in een 305 maar deze wel eerst uitgebouwd uit een 306 , daar zitten trouwens ook leuke motoren in voor dit project zoals de 1800 16v een fijn en pittig blok.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Motor swap

Post by MarcoPeus »

Wat ook belangrijk is trouwens: Laat 'm herkeuren bij de RDW en alles op kenteken zetten!
Met name als je een groter/sterker blok inbouwt. Zorg er ook voor dat je de donormotor documenteert waar hij vandaag komt (kenteken sloper)
Netjes inbouwen zien ze bij de RDW ook graag, dus geen losse draden/slangen etc.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply