Nemer Koppeling

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
Post Reply
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Nemer Koppeling

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
Willie wrote:Hallo,

De "nemer" van de koppeling zit vast is er een eenvoudige manier om deze los te krijgen, ik heb de boel met kruipolie en WD40 nu in de week staan.
Verder is het rubbertje wat de nylonslang afsluit bij de "nemer" niet super meer, waar kan ik deze kopen?

Groeten Willie.
403diesel wrote:Wat bedoel je met de nemer? Koppelingshulpcilinder?
Ik zou zeggen loshalen van het koppelingshuis en het pedaal voorzichtig intrappen tot de zuiger eruit komt als deze niet te vast zit. Zorg ervoor dat er niet teveel lucht in het systeem zit.
Nog een mogelijkheid; draai eventueel met een verloopnippel de slang van een vetspuit in de aansluiting van de cilinder. Je pompt met het vet de cilinder eruit.
Geen perslucht gebruiken. Als de zuiger loskomt wordt het een projectiel.
Mocht bovenstaande niet lukken, nieuwe cilinder kopen.

Groet, Serge
MarcoPeus wrote:Die rubbers heb ik ook kapot gehad en volgens mij heb ik die nieuw besteld bij de dealer. 2091-03 is het bestel nummer, tenminste voor de 204 maar ik denk dat jouw 304 die ook heeft.
Willie wrote:De "nemer" 48 uur in de week gehad van een combinatie WD40 en kruipolie, het resultaat dat het weer soepel werkt . Morgen nog even een nieuw stangetje laten maken op het werk en het huis even in de lak zetten.

Image
Image
Image
Image

Nog even naar de dealer bellen voor de rubbers
Willie wrote: Inderdaad het altijd weer uitdaging om te reviseren.
Harrie wrote:goed bezig Willie, is de binnenzijde mooi onbeschadigd ?
MarcoPeus wrote:Die rubbers heb ik ook kapot gehad en volgens mij heb ik die nieuw besteld bij de dealer. 2091-03 is het bestel nummer, tenminste voor de 204 maar ik denk dat jouw 304 die ook heeft.
Klopt Marco, dat is het nummer voor die knelrubbers ( afdichting ).

Cilinders van 204 zijn doorgaans anders. Een revisieset voor deze cilinder is nummer :
2089-01 voor XL3 en XL3S tot chassis/motor-nummer 3.378.961
of
2089-14 voor XL3 en XL3S vanaf chassis/motor-nummer 3.378.962 tot 3.753.500

Voor het afdichten van de witte kunststof leiding moeten er speciale knelrubbers in, die door het aandraaien van de wartel
uitzetten en afdichten. Bovenop, tussen wartel en rubber moet altijd dat messing ringetje ! !
Dat knelrubber heeft nummer 2091-03, zoals Marco al aangaf. Wellicht kan de Loewendokter die nog leveren ?
Aangezien die altijd gaar zijn, is mijn advies : deze altijd te vernieuwen als de wartel los genomen wordt.

succes , grt, Harrie
Willie wrote:
Harrie wrote:goed bezig Willie, is de binnenzijde mooi onbeschadigd ?
Ja de binnenkant is nog mooi glad, ff een een stangetje regelen van roestvrij staal, en nieuwe rubbers.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Post Reply