4hp22 bak in een 504.

Technische onderwerpen aangaande aandrijving, sturen en remmen
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo,
Nog even gekeken naar de kick down kabel. Enige studie op internet met foto en film gedaan.
Volgens mij kun je de buitenkabel zo losnemen zoals Paull en Paulla ook al opgemerkt hebben. De binnenkabel is echter ook te kort. Als ik het zo zie moet deze van binnen in de bak losgehaald worden?
Zit in een hevel gehaakt. Is er een mogelijkheid om dit toch via het kabelgat te doen?
Denk dat de enige mogelijkheid is om carter en zeef te demonteren om bij de kabel te komen.
Dan is nog de vraag of de kabel van de 3hp12 dezelfde aansluiting heeft in de hevel in de bak.
Wie heeft nog tips?
Marcel.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Dag Marcel,

Maar mijn mening, is de kickdown kabel niet je eerste zorg.
Ook zonder kun je prima rijden, zonodig met de hand terug schakelen.

Je kunt ook de kickdown kabel verlengen, als nodig, alleen de binnen kabel, de buiten kabel vast zetten, het is tenslotte mechanisch verbonden met de buitenkant van de automaat.

En wie weet werkt het o.k, wat de lengte betreft.
Een automaat revisie bedrijf kan ook een (langere) kabel op specificatie maken.
Dat heb ik zelf eens laten doen, voor een 4HP 22.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Bedankt voor je reactie. Inderdaad is dit niet het grootste probleem.
Zal proberen om tzt met de ombouw de kabel over te zetten.
Vandaag de bak,aandrijfas en cardan uitgebouwd. Meegenomen naar huis om een en ander op te frissen.
Tevens enkele keerringen vervangen. Deze week ook nieuwe slangen regelen voor de oliekoeler. (oude zijn te kort)
Komende week geen tijd om de 504 uitelkaar te schroeven,maar wil toch alle onderdelen eerst klaar maken.
Grootste verrassing wordt straks of de bak in de tunnel past.
Houd jullie op de hoogte.
Marcel.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Marcel P wrote:Grootste verrassing wordt straks of de bak in de tunnel past.
Houd jullie op de hoogte.
Marcel.
Dat verwacht ik wel, bij P604 wel in iedergeval.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by 403diesel »

aixpeugeot wrote:ik meen eens gehoord te hebben dat de tunnel groter gemaakt moet worden voor de bak. leuk project
Is dat niet als je van een BA7/5 naar een BA10/5 handbak gaat?
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Hoi Marcel,

Gebruik je een viertraps automaat voor een vier cilinder, of een viertaps automaat voor een zes cilinder ?
Het verschil zit het koppel omvormerhuis en het labyrint, het 'oliedenkwerk'.

Heb je toevallig ook P604, ken je ook een Vincent :?:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo Paul en Paulla,

De bak die ik hier heb komt van een 4cilinder xn1a motor. Dat moet goedkomen. Ik ken een Vincent bij mij uit het dorp. Hij heeft een 204 diesel. Maar of jij deze bedoelt? Mijn vader heeft wel een 604. Een sl automaat van 1978,orgineel nederlands met ong. 80000km.
Heb het liefst een nieuwe kickdown-kabel van het nieuwe type. Van een 3hp12 is geschroefd in de bak. De nieuwe geklikt. Is moeilijk te vinden,maar denk dat ik wat gevonden heb wat past. Morgen even de lengte meten.
De tellerkabel past inderdaad net niet in de snelheidoverbrenging. Scheelt 0,3mm. Van een 504 past de snelheidsoverbrenging niet. Anders had ik wel wat dingen kunnen omzetten. Eerst maar eens voorzichtig met een vijl het vierkantje bewerken.
Marcel.
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by aixpeugeot »

ben wel benieuwd hoe je de km teller kloppend krijgt (dus of de snelheid correct is). of klopt ie gewoon?
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo Aix,
Dat is mogelijk nog een dingetje.... Als de aanwijzing niet klopt,dan zal ik het tandwieltje in de bak moeten veranderen.
Bij een snelheidaandrijving van een 504 is dit makkelijker dan bij deze bak.
Denk dat ik proefkonijn ben in deze.
Groet,
Marcel.
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by aixpeugeot »

of eerst eens alle tandjes gaan tellen en gaan rekenen of je uitkomt en hoe je t evt moet veranderen !
Post Reply