4hp22 bak in een 504.

Technische onderwerpen aangaande aandrijving, sturen en remmen
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo,
De uitlaat beter gemonteerd/uitgelijnd. Is nu spanningsvrij.
Verder de pook van de 505 gemonteerd. De positie van de schakelindicatieplaat was een probleem. De hoogte hiervan in combinatie met scharnierpunt van de pook is erg belangrijk.Anders kloppen de aanduidingen niet. De console van de 505 had natuurlijk de juiste hoogte,maar paste niet in de auto. Moest dus een en ander pasmaken in de orginele console. Heb dit inmiddels in ruwe vorm klaar.
Dan het tellerprobleem. 505 dashboard uitelkaar gehaald,net als een oud 504 dashboard.De tellerplaat komt qua snelheids aanduiding overeen. Het tellermechaniek van de 505 is iets groter. Moet dus ruimte maken in het 504 dashboard. Zo als ik nu kan zien gaat dit wel lukken.
De tellerstand heb ik inmiddels al goed kunnen zetten.
Later maar weer verder klussen.
Marcel.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Marcel P wrote:Hallo Paul en Paulla en anderen natuurlijk,

Heb gezien dat je in Frankrijk woont toch? Krijg je daar een dergelijke ombouw door de keuring?
Nederland is eigenlijk wel soepel op dat gebied,in tegenstelling tot Belgie bv.
Wel gaaf dat een bmw motor ook mogelijk is....
Heb de 504 zover klaar dat ik ermee kan rijden. Ging eigenlijk best wel voorspoedig,alleen de uitlaat moest ik een paar bochten in de voorbuis maken.
Bij het rijden zit er een brom in de uitlaat. Waarschijnlijk spanning.Morgen eens beter kijken. Voorbuis van de 505 past niet ivm grotere flens op het spruitstuk. Kan dit eventueel nog aanpassen,maar dan moet het andere spruitstuk er ook op.
Verder zal de pook incl schakelstanden in de 504 moeten. De standen komen nu niet overeen en de console laat maar net toe dat de bak in de parkeerstand komt. Morgen dus overzetten.
Het grootste probleem is de snelheidsaanwijzing. De meter geeft veel te weinig aan. 100 op de navigatie is op de meter 70. Bij harder rijden neemt de afwijking toe.
Volgens mij moet er een kleiner tandwiel in,zodat de snelheid op de meter hoger wordt. Wat denken jullie ervan?
Nou is het zo dat van de driebak de snelheidstandwielen makkelijk uit te wisselen zijn. Zo kun je dan snel wat proberen. Hiervan heb ik ook wel wat liggen.
Bij de vierbak zit het tandwiel vast op het asje waar de kabel inkomt. Dit maakt het lastiger. Nu zijn er wel meerdere varianten,maar ja welke heb je nodig?
Hebben jullie enige ervaring met dit probleem en mogelijk wat verschillende tandwielen liggen om te proberen?
Buiten dit alles rijd de auto als een speer. Veel rustiger op snelheid.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Groet,
Marcel.
Dag Marcel,

Ja wij wonen nu permanent in Frankrijk.
En dat bevalt wel goed.
Of een dergelijke ombouw door de ct- test komt, tijd zal het leren. Een 'apk' in Frankrijk heeft een geldigheidsduur van vijf jaar, voor auto's ouder dan dertig jaar.
Met het kilometer- tandwiel heb ik nog geen ervaring voor de 4HP22, heb je het bijbehorende diff. ook gewisseld ?
Laat eens wat foto's zien van het bouwwerk.
Dat is altijd leuk om te zien.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Marcel P wrote:Hallo,
De uitlaat beter gemonteerd/uitgelijnd. Is nu spanningsvrij.
Verder de pook van de 505 gemonteerd. De positie van de schakelindicatieplaat was een probleem. De hoogte hiervan in combinatie met scharnierpunt van de pook is erg belangrijk.Anders kloppen de aanduidingen niet. De console van de 505 had natuurlijk de juiste hoogte,maar paste niet in de auto. Moest dus een en ander pasmaken in de orginele console. Heb dit inmiddels in ruwe vorm klaar.
Dan het tellerprobleem. 505 dashboard uitelkaar gehaald,net als een oud 504 dashboard.De tellerplaat komt qua snelheids aanduiding overeen. Het tellermechaniek van de 505 is iets groter. Moet dus ruimte maken in het 504 dashboard. Zo als ik nu kan zien gaat dit wel lukken.
De tellerstand heb ik inmiddels al goed kunnen zetten.
Later maar weer verder klussen.
Marcel.
Goed te lezen dat je al zover gekomen bent en de auto ook rijdend hebt gemaakt.
Grote klasse :!:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo,
Eindelijk de middenconsole klaar. Was een heel gepriegel om de schakelstanden goed te krijgen.
De teller van de 505 zit nu in 504 dashboard. Moest een klein hoekje weghalen,omdat het tandwielwerk groter is. Het dimlichtcontrolelampje moest hiervoor het veld ruimen.
Heb tot 100 nu een afwijking van ongeveer 6 km.Daarboven is het opletten. 130 is 130,volgens de navigatie dan. Je kan zien dat er een andere teller inzit. De naald is oranje...Is niet zo erg. Deze beide klussen vergen meer tijd dan het inbouwen van de bak...
Verder lekte de uitlaat nog wat. Is nu ook klaar. Wat opvalt is dat bij ongeveer 100km/h een licht gierend geluid aanwezig is. Waarschijnlijk uit de aandrijving. Valt nu natuurlijk ook op omdat de motor zo mooi stil is. Is waarschijnlijk niet spannend. Loopt echt veel minder toeren. 130 is goed te doen nu.
Zal mij benieuwen wat het voor het verbruik gaat doen.
Foto's op het forum plaatsen ben ik niet echt handig in. Wil je wel een paar toesturen. Ze mogen dan wel geplaatst worden.
Kunnen we wel via pb doen als je dit wil.
Marcel.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Beeperhorrie »

Ik heb je een PB gestuurd.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply