Page 1 of 1

Balanceren op auto, vragen.

Posted: 19 Jun 2016, 09:32
by Ivo van Duijn
Ik heb een spinner zoals op de foto maar ik weet niet hoe ik hem moet gebruiken.
Heeft iemand een gebruiksaanwijzing ?
Markeer ik een willekeurig punt op de band of de plek waar de loodjes zitten ?
Wie weet waarom je linksom of rechtsom draait ?
Als positie bepaald is hoe verdeel ik de loodjes over binnen en buiten kant ?
Hoe weet ik dat het goed is ?
Wat doe ik met aangedreven wielen ?
Ik heb ook op internet gezocht en wat ik kan vinden is alleen over wat modernere modellen.
Ben natuurlijk ook al aan de gang geweest en ik denk ook wel dat ik het een beetje begrijp maar ik zoek dus eigenlijk iemand die met zekerheid het een en ander kan vertellen.

Groet Ivo.

Image

Re: Balanceren op auto, vragen.

Posted: 19 Jun 2016, 09:59
by 304 Friesland
Ik zou het ook niet weten ,heb je die ook niet dat ze het een scooter noemen , als je weet hoe hij werkt dan is het leuk ,toch vaak met uitproberen kun je nog wel eens meer te weten komen,draairichting zal wel te maken hebben dat je alle wielen de zelfde rijrichting test ,geen logica ,mijn moderne apparaat ,die ik nog wel een slinger moet geven moet juist altijd de zelfde kant op anders geeft hij een foutmelding.

Re: Balanceren op auto, vragen.

Posted: 19 Jun 2016, 13:11
by MarcoPeus
Ik ken ze ook alleen van zien. Ik heb wel eens gehoord dat je er voorzichtig mee moet zijn om te gebruiken op bepaalde auto's. Ik heb eens verhalen gehoord van kapot gedraaide diffs.

Re: Balanceren op auto, vragen.

Posted: 19 Jun 2016, 22:50
by 403diesel
Gaaf hoor, zo'n ding.

Hoe het werkt weet ik ook niet. Volgens mij is het een aanvulling op een normaal balanceerapparaat. Ben ook wel benieuwd of je onderscheid kunt maken tussen binnen en buitenkant van de velg.

Re: Balanceren op auto, vragen.

Posted: 20 Jun 2016, 09:56
by 404noir
ik heb ooit heeeeeel lang (35j?) geleden zo'n ding in gebruik gezien.
Als ik mij niet vergis is het de bedoeling dat het apparaat tegen de onderzijde van de band van het net opgekrikte wiel wordt gedrukt.
Het apparaat laat het auto wiel draaien en dan gebeurt er iets met een stoboscoop lamp. Hoe de feitelijke balans meting wordt gedaan weet ik niet.

Voordelen:
- je balanceert het totaal van naaf + rem + wiel + band (+ eventueel aandrijfas) in 1x. Dat zou een hardnekkig balans probleem kunnen fixen.

Nadelen:
- de exacte positie van het wiel op de naaf moet worden aangehouden, het wiel moet na iedere demontage steeds weer opnieuw op dezelfde manier worden terug gemonteerd. Doe je dit niet dan is steeds opnieuw balanceren nodig.
- bij aangedreven wielen wordt bij gebruik van dit apparaat het differentieel nogal op de proef gesteld. Dit omdat 1 wiel volop draait en het andere wiel op dezelfde aangedreven as helemaal niet draait. Dat vinden de spider gears in het diff niet prettig. En die zijn in veel gevallen niet zo robuust als de rest van het diff. Kroonwiel/pignon/lagers. Als er iets kapot gaat in het diff dan zijn dat dus als eerste die spidergears+asjes.
- bij een sperdifferentieel kan het balanceren op de auto alleen als je de hele as omhoog krikt. Want het 2de aangedreven wiel moet mee kunnen draaien.
- bij een auto met automaat zou ik het helemaal afraden aangezien je via het te balanceren wiel ook de aandrijfas laat mee draaien en dus ook de onderdelen in de automaatbak. Maar de automaatbak gebruikt (meestal)druksmering door een eigen interne oliepomp. Die oliepomp moet aangedreven worden door de motor... anders is er dus geen smering. Beetje hetzelfde verhaal waarom je een auto met automaat niet mag slepen met de aangedreven wielen op de weg.
(er zijn uitzonderingen, ik meen dat sommige ZF automaten gesmeerd worden vanaf de kant van de cardanas.)

n.m.m. voegt het apparaat weinig toe.

Re: Balanceren op auto, vragen.

Posted: 21 Jun 2016, 20:42
by Tout est beau...
Op zich zijn dit prima apparaten.
Zelf heb ik vroeger nog wel mee gewerkt.
In de regel balanceer je eerst het wiel aan het normale balanceerapparaat.
Blijf je dat trilling houden, dan gebruik je deze scooter om de wielen aan de auto te balanceren.

Je krikt de auto op en zet hem op een speciale assteun met een pick-up element. (volgens mij hadden we er twee??, en stak je de stekker over)
Deze doet dus de meting.
Met een krijtje zet je een streep op de band om de positie te bepalen als de lamp flitst.
Het zwaarste punt zit onder als de lamp flitst, het loodje moet dus boven.
De meter op het apparaat geeft het gewicht aan.
Balanceren in de draairichting, daarom kan hij twee kanten op draaien.
Aangedreven wielen deden wij door gewoon aan te drijven met de motor (collega)
Snelheid weet ik niet meer precies, maar vroeger draaiden de balanceerapparaten veel harder als tegenwoordig.
Mijn gevoel zegt iet van 80 Km/h???? (hier geeft ik echter geen garantie op.)
Binnen kant en buitenkant zijn niet apart te meten.

Met dit apparaat moet je echt leren werken, als je doet wat hij aangeeft krijg je vaak niet het gewenste resultaat!
Vaak werk je met het verplaatsen van de loodjes op de velg, of je begint met een wat lichter gewicht, dan wat zwaarder, weer iets verplaatsen ed.
Je moet een beetje gevoel ontwikkelen wat hij doet.
Omdat het wiel draait is het punt waar de lamp flits ook vaak net te laat, moet je ook rekening mee houden.
Als hij goed gebalanceerd is flitst de lamp onregelmatig, en slaat de meter nauwelijks meer uit.

M.Vr.Gr. Marco.

Re: Balanceren op auto, vragen.

Posted: 21 Jun 2016, 21:05
by Tout est beau...
Nog even een aanvulling:

Pick-up zo dicht mogelijk bij het wiel plaatsen.
Het wiel met de schijf in beweging zetten hadden wij een twee standen schakelaar.
Eerst op gang brengen, dan dan in stand twee naar volle snelheid.
Afremmen doe je met de schijf tegen de band drukken en dan in tegengestelde richt laten draaien.
En ook niet onbelangrijk: de meting uiteraard niet met de schijf nog tegen de band.

M.Vr.Gr. Marco

Re: Balanceren op auto, vragen.

Posted: 22 Jun 2016, 07:13
by Ivo van Duijn
Dank voor de uitleg, ik ga er mee aan de gang . Het balanceren is de obsessie van de week(en). Het eerste balanceren doe ik op een oude naaf die in de werkbank staat waar het vet en de keering uit is en die gesmeerd is met olie. Begin nu met remtrommel, daar haal ik eerst de onbalans uit door aan de zware kant met de flex mariaal weg te halen. Dan alleen de velg op de naaf, ik meet en markeer het zwaarste punt. Dan de velg en band, verdraai de band zo dat het zwaarste punt van de band tegenover het zwaarste punt van de naaf staat. Dat laatste kan een hoop loodjes schelen ,een ging van 140 gram naar 45 gram. Als ik weet hoe de band er het best op zit gaat de binnenband erin en kijk ik hoeveel gram onbalans er in het kompleet wiel zit. Als dat bv. 45 gram is doe ik 25 aan de buitenkant en 20 aan de binnenkant.
De spinner is in ieder geval al handig, de voorwielen kunnen nu zonder veel gedoe gecontroleerd worden.
Probleem met de spinner was dat er geen pickup bij was, we hebben er nu zelf een gemaakt maar misschien kan die nog verbeterd worden.