Page 1 of 1

Sealed beam of niet?

Posted: 12 Jan 2021, 10:04
by Brownie
Een dikke week geleden begaf een koplamp van mijn SW8 het opeens. Lichte paniek bij mij, want waar haal ik een amerikaanse sealed beam koplamp voor een 505? Direct achter internet gekropen en op rock auto.com waren ze gelukkig volop verkrijgbaar in verschillende varianten. Dus gelijk maar 2X2 besteld van Philips uiteraard (bright light and long lifetime). Gelukkig binnen een week in huis, dus direct aan de slag en de koplampen gedemonteerd. Maar wat scherst mijn verbazing, mijn koplampen waren voorzien van inzet unit waar gewoon H4 lampen in zitten.

Aangezien de sealed beam lampen maar 4 dollar kosten voor een halogeenlamp met spiegel en glas in één ten opzichte van een simpele H4 lamp voor 10 euro ofzo en het feit dat mijn lampen klaargemaakt waren voor H4, vroeg ik me af of de complete sealed beam lampen wellicht niet meer legaal zijn? Waarom zijn ze anders zo goedkoop en was mijn auto al geconverteerd voor H4? Of is dat misschien alleen gedaan voor het gemak van lampjes vervangen en de betere verkrijgbaarheid van H4? Hoe dan ook, de bright light versie zit er nu in en dat geeft een stuk beter licht dan wat erin zat en ik kan alle kanten op in de toekomst!

Re: Sealed beam of niet?

Posted: 12 Jan 2021, 17:57
by paull en paulla
Hoi Bram, zover mijn kennis reikt, is sealbeam in Nederland niet toegestaan, en dus APK afkeur.
Wel vind ik de sealbeam beter, ivm corrosie. Maarja, voorschriften hè, wat doe je eraan/ mee...

Re: Sealed beam of niet?

Posted: 12 Jan 2021, 22:11
by Beeperhorrie
Ik had ooit een motorfiets(je) met een sealedbeam koplamp. Ontdekten ze ooit bij een uitgebreide verkeerskeuring; geen NL of E merkje in het glas.
Geen bekeuring maar ik moest het binnen vier weken laten zien op het bureau met een andere koplamp.