Oltimerverzekering - Taxatie

Peugeot in het nieuws
Post Reply
Walle69
Posts: 38
Joined: 12 Apr 2016, 19:08

Oltimerverzekering - Taxatie

Post by Walle69 »

Beste allemaal,

Het is tijd om de coupé ta laten hertaxeren en misschien kunnen we eens van de gelegenheid gebruik maken om eens rond te kijken.

Wie kan een goede taxateur aanbevelen en wat kost dat ongeveer?
Wie kan een goede young cq. oldtimerverzekering aanbevelen?

We zitten in de Achterhoek.

Groet

Walter
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Oltimerverzekering - Taxatie

Post by MarcoPeus »

Ik heb mijn oldtimers verzekerd bij NAG, scheelde vrij veel met mijn eigen assuradeur. Ik heb de gemiddelde oldtimer verzekerd voor 3 euro per maand WA.
Qua taxatie heb ik geen ervaring maar Walther de Munnik is een naam die me zo te binnen schiet. Ik weet niet of hij het nu nog doet maar ik zie wel iets van Maikel de Munnik (zijn zoon?) die het ook zou doen. Ze zitten in de buurt van Den Bosch.
Nogmaals, gene ervaring met taxaties of met de Munnik. Als iemand iets beters weet laat t vooral weten.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Walle69
Posts: 38
Joined: 12 Apr 2016, 19:08

Re: Oltimerverzekering - Taxatie

Post by Walle69 »

Uiteindelijk bij de Univé all-risk verzekerd voor ongeveer 300 Euro plus taxatie van 130 euro. Taxatie moet nog plaats vinden. Ben benieuwd wat dat gaat worden.

De huidige verzekering is 500 euro.

Nog bij de verzekeraar die in Le Lion adverteerd geprobeerd maar die hebben een leeftijdslimiet van 70 jaar (voor de eigenaar dan), belachelijk.
Die missen behoorlijk wat van de markt voor oldtimers (auto's en eigenaren)
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Oltimerverzekering - Taxatie

Post by Martijn »

Qua taxatie ben ik ook in de markt voor een goed adres, ik heb er vijf die dit jaar getaxeerd moeten worden. Iemand nog een idee?
User avatar
Breeze
Posts: 211
Joined: 02 Feb 2016, 11:57

Re: Oltimerverzekering - Taxatie

Post by Breeze »

Hier mijn verhaal, wat wellicht van nut kan zijn voor jullie.
Zes jaar geleden liet ik mijn Xantia V6 Break taxeren en ik dacht een adres te hebben gevonden bij een taxateur die een mooi rapport produceerde met ook een hele mooie taxatiewaarde voor een leuke prijs.
Een jaar later was er hier een hagelhoosbui en mijn gladde dak was na afloop een poffertjespan. Met een WA beperkt casco is een dergelijke gebeurtenis gedekt en vol vertrouwen (en na overleg met de verzekeringstussenpersoon) liet ik de schadehersteller alvast beginnen met de voorbereidingen. En toen kreeg ik een telefoontje dat de verzekeringsschade-expert het schadebedrag hoger inschatte dan de vervangingswaarde, ergo total loss. Zijn inschatting van de vervangingswaarde was ongeveer 1/3 van het bedrag in mijn mooie (en recente) taxatierapport. Dat rapport werd niet erkend en eigenlijk veegde ze hun g*t ermee af.
Lang verhaal kort: contra-expertise op eigen risico laten maken, waarbij de vervangingswaarde uitkwam op bijna het dubbele van die van de verzekeringsschade-expert. Daarna schadebedrag uitgekeerd gekregen, plus de kosten van de contra-expertise (€ 420) en schade laten maken voor ongeveer de helft van het uitgekeerde bedrag. Dus win-win.

En dan nu het leermoment: de expert van de contra-expertise (CED Automotive in Capelle a/d IJssel) deed een beetje lacherig over mijn eerste taxatierapport. Voor zo'n bedrag (€ 100) kon je toch geen kwaliteit verwachten. En bovendien werd zo'n amateurrapport niet erkend door een autoverzekering. Welke experts/taxateurs dan wel worden erkend is een mistig gebied. In januari 2001 is de beëdiging en titelbescherming van de taxateurs vervallen. Dus heeft een clubje taxateurs (waaronder CED) in 2004 de “Stichting VRT - Verenigd Register van Taxateurs” opgericht. En nu vinden de leden van deze club dat alleen zij erkend zijn en alle anderen niet.
Dus als je zekerheid wilt hebben is het raadzaam om met je verzekeringmij. te overleggen waaraan een taxateur voor hun moet voldoen.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Oltimerverzekering - Taxatie

Post by Harrie »

dag Walter,

ik heb de klassiekers verzekerd via Elaska, doch heeft Wiebe E. alles overgedaan naar Nedasco omdat hijzelf er mee stopte.
Ook de naam Elaska en de email etc.,. is overgegaan naar Nedasco.

Taxeren laat ik al vele jaren doen door Europe Expertise, Julianalaan 40 6824 KG Arnhem,
taxateur H. Heffener. zie PB.

De taxatie is zoals gebruikelijk 3 jaar geldig voor een AllRisk klassiekerverzekering.
Elaska/Nedasco erkennen Europe Expertise ( is ook belangrijk dat de verzekeraar de taxateur erkent ;) )

succes

met vriendelijke groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Walle69
Posts: 38
Joined: 12 Apr 2016, 19:08

Re: Oltimerverzekering - Taxatie

Post by Walle69 »

Bedankt voor de reacties.
De taxateur is erkend door de verzekeringsmaatschappij; zij hebben deze taxtateur aangewezen, dus dat zit goed.

Nog even wachten op het taxatierapport
Post Reply