benzine van toen en nu

Over de fossiele vloeistoffen
Post Reply
PeterH
Posts: 135
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

benzine van toen en nu

Post by PeterH »

Zoals bekend is er een wereld van verschil tussen jaren 70 benzine en de benzine die nu aan de pomp verkrijgbaar is.
De jaren 60-70 benzine was vettig en gaf een smerende werking in heel de motor, carburateur, benzinepomp, leidingen, pakkingen etc...
Het door de raffinaderijen standaard aan de benzines toegevoegde tetraethyllood was hier voor een deel voor verantwoordelijk.
Moderne benzine (95 en 98) is helaas bijtend droog (zoals aceton). Ethanol in benzine is sowieso te mijden voor iedere klassieker.
mijn ervaring:
-ik gebruik benzine met een zo laag mogelijk ethanolgehalte.
-sinds 2012 gebruik ik tetraboost en topoil als toevoeging voor benzine (sinds vorig jaar ook in mijn Saab900 met 510.000 km op de teller)
-er is een merkbaar verschil, zeker bij koudstart. bij de Saab is het benzineverbruik 1,5 liter sindsdien gedaald per 100 km.
-Gisteren de 203 nog eens gestart bij -2 C en laten warmlopen (laatste start was 30 oktober). Ik heb even moeten doorstarten tot er weer benzine in de leidingen zat, en dan sprong de motor aan en draaide als een tierelier, zonder sputteren of hoestbuien.
-De enigste fabriek in de wereld waar nog Tetraethyllood geproduceerd wordt, staat in Engeland. Zij leveren o.a. aan raffinaderijen wereldwijd.
Tetraethyllood (merknaam Tetraboost) is vnl populair in de luchtvaart (klassieke vliegtuigen) en racerij. (Tetraboost is duurder geworden wegens devaluatie van de Euro; 2 jaar geleden heb ik nog een voorraadje gekocht aan 30,- per bus = voor 100 liter benzine)
- wat het milieu betreft: (bron RIVM): De grootste bron van loodemissies naar de lucht sinds 2000 is de industrie[3].
Tot 2010 is een afname in de loodemissie naar de bodem waargenomen. Sindsdien ligt de landelijke emissie tussen de 25.000 en 30.000 kg (kilogram)per jaar. De grootste emissies van lood naar de bodem worden gevonden in stedelijk gebied, met name in de randstad[4].

- Voor die paar km per jaar dat mijn klassiekers bewegen, gaat mijn voorkeur toch sterk naar een goede start en behoud van de wagen, maar dat is ieder voor zich. Toevoegingen zij inderdaad een meerprijs, maar de nadelen van het niet-gebruik wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
tetraboost.jpg
tetraboost.jpg (110.59 KiB) Viewed 3672 times
top oil.jpg
top oil.jpg (330.27 KiB) Viewed 3673 times
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: benzine van toen en nu

Post by paull en paulla »

Goede vondst. Brandstof is een toenemend probleem voor klasieke voertuigen, door toevoeging van ethanol.
Is vermoedelijk nu genoegzaam bekend.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: benzine van toen en nu

Post by 304 Friesland »

Hier bij mij goed 10km vandaan zit nog een pomp met 102 ,denk dat ik de Citroen GS daar maar ga tanken , iemand hier op de buurt gooit het ook in zijn oude BMW motor en zegt dat hij daar gelijk zoveel mooier van gaat lopen ,ja het zal duurder zijn maar rij er toch niet gelijk een tank van leeg.
PeterH
Posts: 135
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: benzine van toen en nu

Post by PeterH »

304 Friesland wrote: 17 Dec 2022, 08:41 Hier bij mij goed 10km vandaan zit nog een pomp met 102 ,denk dat ik de Citroen GS daar maar ga tanken , iemand hier op de buurt gooit het ook in zijn oude BMW motor en zegt dat hij daar gelijk zoveel mooier van gaat lopen ,ja het zal duurder zijn maar rij er toch niet gelijk een tank van leeg.
Die 102 octaan benzine is in ieder geval zonder het schadelijke ethanol, maar dan nog blijft de benzine kraakdroog.
Toen jou GS uit de fabriek rolde, was die ontworpen voor de (toen) vettige benzine met tetraethyllood.
Ook voor je benzinetank is 'vettige' benzine preventief beter tegen doorrroesten als benzine niet te droog is (naast smering_pakkingen, leidingen, carburator, kleppen etc...)
Topoil: (15 euro om 1000 liter te behandelen is echt niet duur)
Tetraboost: ca 35 tot 50 euro voor 100 liter benzine is wel duur, het is een ethanolkiller, verhoogt 98 octaan naar 102 door het echte lood en garandeert minimum 2 jaar een preventie tegen veroudering (=verzuring) van de benzine. Goed tegen overwinteren, of als je de klassieker lange tijd in de stalling hebt staan. (niet geschikt als er een katalysator onder hangt).
Deze 2 produkten zijn populair in de racerij (waar extreem veel van motoren gevraagd wordt) en bij klassieke vliegtuigen (vliegtuigpech is nog een stapje erger dan autopech).
Ideaal is het allemaal niet, maar het benadert in ieder geval de kwaliteit van de oorspronkelijke benzine. Persoonlijk vind het wel zo prettig als mijn klassiekers direct aanspringen zonder hoesten en dat de slijtage tot een minimum beperkt blijft.
PeterH
Posts: 135
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: benzine van toen en nu

Post by PeterH »

Om hier nog even op voort te borduren: Naast benzine heb je natuurlijk ook de motorolie.
Op youtube kom je soms filmpjes tegen waarin synthetische olie de hemel ingeprezen wordt voor klassiekers, hier heb ik een zeer negatieve ervaring mee (zie youtube PECHDRIVER2020 waarin de garage te dunne synthetische olie gebruikt had i.p.v. dikke 20W50 minerale)
Klassieke motoren hebben altijd afzettingen in de motor, deze worden massaal losgeweekt door synthetische/halfsynthetische olien, waardoor de oliekanalen kunnen verstoppen met een kapotte motor als gevolg.
Voor klassiekers (voor ca 1985) is het altijd aangewezen om minerale 20W50 klassiekerolie te gebruiken. Klassieke 20W50 bevat zink (ZDDP) hetgeen een smerende werking heeft op o.a. de lagers van de motor. Oude motoren die dus op motorolie draaien zonder zink, hebben verhoogde slijtage.
Nu is er in 2011 een Europese wet gekomen waarmee het zinkgehalte (ook van klassiekerolie) verplicht gereduceerd moest worden tot ca 1/3 van de oorspronkelijke waarde, m.a.w. de klassiekerolie van na 2011 voldoet ook niet meer aan de normen van de fabrikant waarvoor de klassieker oorspronkelijk ontworoen is.
Om dit verschil te compenseren, bestaan ook ZDDP toevoegingen voor motorolie (kost minder dan 20 euro extra bij een olieverversing)
Allemaal niet belangrijk als je maar 500 km per jaar rijdt, maar ikzelf heb ooit verbrande kleppen gehad met een Ford Capri, 12.000 km na revisie en een compleet verwoest blok van een 1959 cadillac door verkeerde olie. Daarom ben ik persoonlijk erg gefocust op alles wat smeert, zoals het oorspronkelijk bedoeld was, zowel voor benzine als voor motorolie.
Post Reply