Volvo hoekje!

Allerhande onderwerpen die niet eens met Peugeots te maken hoeven te hebben
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Volvo hoekje!

Post by Tuuur »

Accu los gehaald, Stekkertje van de nokkenas positie sensor los gehaald en wat schoon gepoetst met een doekje, accu er weer aan, starten: motorlampje uit...

Maar dat stekkertje is nog steeds wel vies, aangekoekte olie aan de buitenkant gaat alleen met een doekje niet perfect weg natuurlijk. Waar maak ik dat het best mee schoon?
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Volvo hoekje!

Post by paull en paulla »

Tuuur wrote: 23 Jul 2020, 15:37 Accu los gehaald, Stekkertje van de nokkenas positie sensor los gehaald en wat schoon gepoetst met een doekje, accu er weer aan, starten: motorlampje uit...

Maar dat stekkertje is nog steeds wel vies, aangekoekte olie aan de buitenkant gaat alleen met een doekje niet perfect weg natuurlijk. Waar maak ik dat het best mee schoon?
:idea: Remreiniger :P Werkt verbluffend goed.
Kijk (later) ook, als je tijd hebt, naar de rest van de connectoren.
Loshalen, speuren naar vuil/ corrosie. Goed spray-en met remreiniger en evenueel na met WD 40.
Als dit niet voldoende blijkt, nokkenas sensor uit de kop verwijderen en schoon maken.
Daar kan best vuil aan zitten. Dat geldt ook voor de krukas sensor, (behoorlijk)veel vuil is niet ongebruikelijk.
Het laatste ben ik heel recent tegen gekomen, tot en met vaak niet starten.
Veel problemen worden veroorzaakt door contact- problemen.

Remreiniger is best voordelig aan te schaffen en bij iedere auto'tent'.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Volvo hoekje!

Post by Tuuur »

Vorige week bleek de 850 erg weinig olie over te hebben, dus een jerrycan 10w40 gehaald (want in mijn hoofd zat: oude auto = 10w40)
De dag erna wilde de Volvo niet meer starten. Dat heb ik eerder meegemaakt, dus accu eruit en een nacht aan de lader. Die was inderdaad plat.
De volgende dag startte hij nog niet, dus de ANWB er maar bij. Die kreeg hem met een extra stroom boost na een paar minuten starten aan de praat.

Volgens hem was de oorzaak een combinatie van te dikke olie, waardoor de klepstoters niet willen bewegen, waardoor hij zonder compressie probeerde te starten; gecombineerd met een te zwakke accu. Er zit een 60 ampere accu in en hij dacht dat er wel een 72 ampere in mocht. Hij raadde me aan die zelfde dag nog de olie te vervangen door 5w40.
Was ook stom van me, want ik heb de olie al eens laten verversen in januari, en toen is er ook 5w40 in gedaan, volgens het kaartje...

Aangezien in nog nooit zelf olie heb ververst bij de Volvo (ik weet nog steeds niet hoe en waar ik de auto op bokjes moet zetten, en hoor genoeg over mensen die worden geplet onder een auto die net niet goed op bokjes stond en eraf schiet) heb ik maar een bevriende monteur gevraagd of hij dat wilde doen.
Die heeft gisteren na raad vragen bij een Volvo specialist de motor gereinigd; er kwam heel zwarte olie uit, terwijl die er dus maar een weekje in zat...
Ook heeft hij er zelfs 5w30 olie in gedaan.

Ik heb de indruk dat de auto nu een stuk minder "zwoegend" klinkt, maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn...
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Volvo hoekje!

Post by aixpeugeot »

kan gewoon 10w40 nog in. maar je had er toch alleen maar bijgevuld ? alleen bij -20 zal het lastig worden om nog te starten....
uit de fabriek kwam de auto met een 44ah accu. dus 60 moet meer dan voldoende zijn :D
5w30 ? als dat maar goed gaat. ligt een beetje ook aan het type 5w30.
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Volvo hoekje!

Post by Tuuur »

Ik had inderdaad alleen maar bijgevuld.
Volgens de monteur zei de lokale Volvo garage dat 5w30 er in moest...
Op het Volvo 850 forum zeggen ze ook dat 5w30 onzin is, dat de keerringen ervan kunnen gaan lekken.
De accu is wel wat ouder en zwakker, misschien helpt een nieuwe 60-64 ampere accu ook wel :-)
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Volvo hoekje!

Post by aixpeugeot »

in dat filmpje wat je geplaatst hebt word er 10w40 gebruikt.
staat ook gewoon voorgeschreven hoor. 5w40 mag ook. nu is dat prijsverschil tegenwoordig niet meer zo veel tussen 5 en 10w (-40)
mijn buurman kocht toen een nieuwe 850 en daar zat 44ah in ! dus 55 0f 60 moet voldoende zijn. een accu is aan slijtage onderhevig dus na 4 jaar is ie zeker gewoon zwakker.
vandaag ook maar een nieuwe gekocht voor de zekerheid. was in de aanbieding (voor 37 euro)......
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Volvo hoekje!

Post by Tuuur »

Eindelijk een paar weken geleden dan een nieuwe accu geplaatst. Hij start er in elk geval beter mee!
Rijdt heerlijk, ruim en rijk. Maar toch... denk ik dat ik hem wil inruilen voor een Peugeot Partner. Ik ga op zoek!
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: Volvo hoekje!

Post by Bart-Peugeot »

Zoek dat een partner met de 1.6 16v motor. Die is sterk en zuinig. ;)
Topmotor.
(want ik neem aan dat je een benzine zoekt)
In bezit van een 308 en 504.
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Volvo hoekje!

Post by Tuuur »

Bart-Peugeot wrote: 27 Jul 2021, 23:54 Zoek dat een partner met de 1.6 16v motor. Die is sterk en zuinig. ;)
Topmotor.
(want ik neem aan dat je een benzine zoekt)
Ja, diesels zijn te duur zonder een bedrijf om hem voor aan te schaffen.
Ik dacht zelf aan de 1.8 want op papier krachtiger (niet veel kan op tegen de Volvo wat dat betreft natuurlijk). Heb zelf erg goede ervaring met de 1.6 TU in de blauwe cabrio!
En uiteraard oud (liefst vorige eeuw) en tweedehands en goedkoop :mrgreen: :mrgreen:
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Volvo hoekje!

Post by aixpeugeot »

ik denk dat je het beste een partner in een 1.6 16v motor kunt zoeken. keuze genoeg in.
ik kwam wel nog een 1.8 tegen op marktplaats met niet al te veel kms. nu heb ik toevallig een partner gekocht met zo'n 1.8 motor. maar veel meer dan een proefrit en ritje naar apk heb ik nog niet gemaakt. hij staat nog op dit moment onverzekerd maar als ik m straks een keer nodig heb dan snel even verzekeren. maar er is ook nog ietsjes werk aan. dus echte rijervaringen kan ik je niet vertellen op dit moment helaas.
Post Reply