onderweg met de 607

Allerhande onderwerpen die niet eens met Peugeots te maken hoeven te hebben
sv605
Posts: 91
Joined: 04 Feb 2016, 20:47

onderweg met de 607

Post by sv605 »

Gelukkig gaat dit Forum door! :D

Zoals ik een paar weken geleden al schreef, zijn er beslist Klassieke Peugeot Forumliefhebbers die om uiteenlopende redenen of omstandigheden niet meer zo vaak posten als vroeger, maar wel degelijk toch heel geïnteresseerd volgen wat hier allemaal voorbijkomt :idea:

In mijn geval is de activiteit met "oudere" Peugeots de laatste paar jaar op een lager pitje komen te staan door o.a. overlijden laatste ouder; verkoop huis en verhuizing; renovatie verbouwing nieuw ouderlijk woonhuis; wijzigingen in werkomstandigheden en opbouw samenwerkingen met bedrijven uit Nederland, Italië en Frankrijk; lid worden van een openbaar bestuursorgaan en tenslotte het krijgen van een kleinzoon in je eigen huis ;) :P

De Leeuwen moesten en moeten daarom dus nog even een stapje terug doen..

De rode 607 staat daarom met inmiddels ruim 220 dkm al even geschorst te wachten op het bereiken van de Youngtimer leeftijd; de 605 SRi hoop ik dit voorjaar weer op de weg te kunnen zetten en als ik klaar ben met het geplande schilderen van mijn huis en het aanleggen van de tuin wil ik toch graag de 404 SL een nieuwe linker achterdeur en een verfbeurt (laten) geven.. :P

Genoeg te doen dus, gelukkig is het in de Achterhoek nog enigszins betaalbaar om je geliefde Leeuwen onderdak te geven, dus staan deze alle drie hoog en droog te wachten tot ze weer aan de beurt zijn!

Er is echter een eind 2016 uit Duitsland gehaalde Überlöwe die de laatste twee jaar absoluut niet stil gestaan heeft en daarmee bewezen heeft dat Peugeot ook in 2002 prima auto's in elkaar gezet heeft. Van deze 607 V6 heb ik sinds de aanschaf met 97000 KM tot de huidige stand van ruim 181000 KM een aantal plaatjes verzameld die ik jullie hierbij graag wil laten zien als kleine compensatie voor mijn afwezigheid met posts hier!

Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan hebben als ik heb van deze weliswaar onopvallende maar heerlijk rijdende voiture!

Hoezo deze 607?

In September 2016 viel mijn oog op een advertentie op Mobile.de waarin een handgeschakelde grijze 607 V6 met een KM stand van goed 90000 KM werd aangeboden, bouwjaar mei 2002 dus interessant om als Youngtimer te gaan rijden.
Auto bekeken, van buiten redelijk, hier en daar een butsje en een krasje, van binnen netjes met een complete onderhouds historie en een recente distributieriem. Motor startte direct, liep fantastisch, dus auto gekocht en opgehaald:

Image


Aangemeld voor importkeuring bij RDW, en met Harrie S naar de RDW in Almelo

Image

Image

Image

Vervolgens auto voor APK naar mijn Peugeotgarage in Winterswijk en .....slecht nieuws !!

Wat blijkt : Subframe zwaar verroest, moet vervangen worden voor APK, nieuw subframe inclusief uitlijnen e.d. komt op zo'n 1600 EUR !! Dat is een tegenvaller, gelukkig blijkt het mogelijk een goed gebruikt sub-frame te vinden dat aanzienlijk goedkoper uitvalt en krijgt de NF 152 Z toch een verse APK.

Door omstandigheden wordt de NF 152 Z nauwelijks gebruikt, de rode 607 op LPG is goedkoper en doet het perfect, dus het blijft begin 2017 bij af en toe een blokje om. Als vervolgens de startmotor de geest geeft en gereviseerd moet worden, en daarna een van de achterremklauwen blijft hangen en het spul ook gereviseerd moet worden, vraag ik me af of het wel zo verstandig is geweest om zo''n oude auto te kopen voor toekomstig dagelijks gebruik...
Verkopen is echter financieel ook geen optie, en de auto loopt toch wel heel mooi...

Dus in Juli 2017 maar de eerste grote rit : Met mijn zoon een midweek naar Berlijn

Image

Image

Image

Op de terugweg passeren we de magische grens van 100000 KM en de auto gaat steeds beter lopen, verbruik rond de 1 : 11, niet slecht vind ik. Enige nadeel is het trillen van de originele oude 16inch velgen, dat zelfs met dubbel balanceren en nieuwe banden niet helemaal weg te krijgen is. Als ik later de set winterwielen van de andere 607 monteer, is het trillen weg, dus het zit echt in de wielen. Dit blijkt ook direct vrijwel het enige minpunt aan de auto te zijn, naast een uitvallend centraal display en een buitentemperatuurmeter die de weg kwijt is...
Maar verder rijdt en rijdt de v6 zonder dat er iets schokkend gebeurd naar o.a.:

Parijs voor zaken
Image

Nederland
Image

Nederland deelnemer langste file dag ooit...
Image

Duitsland
Image

Laon Frankrijk
Image

Garda Italie
Image

Cote 'd Azur
Image

De KM's tikken lekker door:
Image

Alpes Maritimes
Image

en is tussentijds ook nog regelmatig ingezet als werkpaard..

Image

KM stand inmiddels ruim 181000 KM.
Bijzonderheden? Eigenlijk vrijwel niets buiten het normale onderhoud. Na een jaar gaven de twee (!) accu's kort na elkaar de geest en pas ging er een ABS Sensorring kapot. De ring kostte bijna niets, de montage een goed uur.

Voorlopig rij ik lekker verder met deze heerlijke auto, en hoop dat alles een beetje heel blijft; dan kan ik over een tijdje de rode weer gaan rijden als die een Youngtimer geworden.

Voorlopig dus druk met van alles, maar blijf dit Forum volgen en zal proberen in 2020 weer vaker iets te posten!

Groet
Steven
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: onderweg met de 607

Post by Beeperhorrie »

Mooie wagen hoor. En tja er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan. Eigenlijk hadden ze hiervan (en van de 605) ook een break uitvoering moeten maken.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: onderweg met de 607

Post by 304 Friesland »

Zeker mooie auto en heeft met jou genoeg gezien van Europa dus lekker door blijven rijden en mooie foto,s maken .
Heb zelf al 2,5 jaar een 508 , ja heeft op Peugeot na niks met het forum te maken maar is ook wel een fijne auto met een zeer gunstig verbruik met de 2,0 hdi er in maar ja ,ik vergeet altijd foto,s te maken en ben er ook nog maar 1 keer mee naar Frankrijk geweest en ik geloof 2 keer naar Hongarije .
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: onderweg met de 607

Post by aixpeugeot »

leuk steven !

maar ook een v6 kan gewoon prima op gas hoor, geen probleem
sv605
Posts: 91
Joined: 04 Feb 2016, 20:47

Re: onderweg met de 607

Post by sv605 »

Weet ik! :D

Is gewoon een rekensommetje in combinatie met de inschatting van de waarde van de auto en de tijd/kilometers die er dan nog mee gereden moet gaan worden ;)
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: onderweg met de 607

Post by Tuuur »

Leuk relaas en mooie foto's!
Maar dit is echt niet off-topic hoor, kan gewoon in het Overige Peugeot modellen onderdeel!
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: onderweg met de 607

Post by Martijn »

Mooie auto. Mocht je er nog een set originele 607 Feline velgen voor willen hebben dan heb ik nog een hele mooie set ter overname !
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: onderweg met de 607

Post by MarcoPeus »

Schitterende wagen maar helaas in mijn beleving erg storingsgevoelig (de mijne dan), Ik heb er in krap een jaar voor heel wat ergernis mee gehad.
Niettemin geweldig rijdend (als hij reed) en erg comfy.
Je hebt er behoorlijk wat mee gereden zie ik, op vele plaatsen in europa mee geweest, waar ze ook voor bedoeld is.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
sv605
Posts: 91
Joined: 04 Feb 2016, 20:47

Re: onderweg met de 607

Post by sv605 »

Inmiddels deze zomer probleemloos de 200.000 km gepasseerd

Image

en in de bloedhete zomer ondanks corona toch een naar de bloedhete Vogezen geweest

Image

Tevens onlangs een mooie Alfa berlina 2000

Image

en het iets jongere 607 zusje dat nog geen yougtimer is

Image

Image

verhuisd naar een nieuwe stallingsplek!

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: onderweg met de 607

Post by paull en paulla »

Mooi zeg, fraaie aanwinsten, geniet ervan.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Post Reply