4hp22 bak in een 504.

Technische onderwerpen aangaande aandrijving, sturen en remmen
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Marcel P wrote:Hallo Paul en Paulla,

De bak die ik hier heb komt van een 4cilinder xn1a motor. Dat moet goedkomen. Ik ken een Vincent bij mij uit het dorp. Hij heeft een 204 diesel. Maar of jij deze bedoelt? De tellerkabel past inderdaad net niet in de snelheidoverbrenging. Scheelt 0,3mm. Van een 504 past de snelheidsoverbrenging niet. Anders had ik wel wat dingen kunnen omzetten. Eerst maar eens voorzichtig met een vijl het vierkantje bewerken.
Marcel.
Dag Marcel,

Ik ken een Marcel, uit Groningen, welke bij mij een P604 Gti heeft opgehaald, op een zaterdag ochtend, een flinke tijd terug.
Dat van die kilometerkabels is een 'dingetje'.
Voor GM bakken is 3,1 mm gebruikt, voor ZF 2,9 mm.
Leuk en aardig, lastig bovendien, als je wat wilt 'knutselen'.
Voorzichtig vijlen is te doen, anders een kabel voor ZF automaat bemachtigen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo Paul en Paulla,
Ik ben niet die Marcel waar jij het over hebt. Ik woon toevallig wel in provincie Groningen.
Vandaag nog met de tellerkabel bezig geweest. De kabel van de 505 is net zolang als die van de 504.
Oud 504 dashboard gepakt en de kabel in de tellerklok gepast. Dit past,alleen heeft de 504 kabel een borgmoer en de 505 kabel een conisch tuitje.
Een strip gemaakt waarmee de kabel geborgd kan worden achterop de teller van de 504.
Kan dus de 505 kabel gebruiken.
Verder het differentieel schoongemaakt zodat ik deze kan spuiten.
Heb tevens alle benodigde keerringen nu binnen.
Nu de bak en de cardanbuis nog schoonmaken en spuiten.
Tevens een steun voor onder de motorkap gemaakt waar de motor aan kan hangen,zodat hij kan kantelen. Dit om ruimte te krijgen voor montage van de bak.
We komen er wel...
Marcel.
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Inmiddels bak,cardan en aandrijfasbuis gespoten. Tevens een steun gemaakt om de kick-downkabel te verlengen. Deze steun monteer ik op de plaats waar het afdekplaatje van de benzinepomp van de carburateuruitvoering zit. Heb nog gekeken of ik de kabel uit de bak kan halen,maar dat is volgens mij nog niet zo simpel. Had al wel een orginele kabel gevonden van een 405. Ze zijn echter niet goedkoop,dus verleng ik de bestaande kabel.
Verder nog gezocht naar een carterpakking. Heb een setje gevonden van een landrover. Volgens mij gaat dat passen. Krijg hem van de week binnen.
Waarschijnlijk alles over twee weken inbouwen. Heb dan hulp en dat is wel zo prettig met de zware onderdelen.
Marcel.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Dag Marcel,

Kijk, dat schiet op, flink de vaart erin.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo,
Vrijdag begonnen met uitbouwen van de oude automaatbak,aandrijving en cardan.
Nieuwe bak gepast in de tunnel. Alleen aan de boven zijde moest het gat groter,net als in de 505. De afdekplaat voor de pook van de 505 gebruikt.
Koppelomvormer terugplaatsen in de bak ging lastig,maar is gelukt. Alleen de steunlager van de prise-as zat nog in de krukas. Deze moest er nu wel uit.(Mijn auto had oorspronkelijk een handbak) Inmiddels zit de bak eronder incl aandrijfas en cardan van de 505.De selecteur handle van de 504 lijkt qua schakelstanden te passen. Alleen mist ik dan net de eerste versnelling. Die gebruik ik toch nooit...
De voorpijp van de uitlaat raakt de bak. Even kijken of de voorpijp van de 505 past. Tevens moet ik de vulbuis van de bak iets opzij monteren.
Moet nog enkele zaken afbouwen en mogelijk iets aanpassen. Dat zal komend weekend gebeuren.
Hopelijk kan ik het geheel dan afronden.
Marcel.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

IMG_1681.jpg
IMG_1681.jpg (153.89 KiB) Viewed 8445 times
Marcel P wrote:Hallo,
Vrijdag begonnen met uitbouwen van de oude automaatbak,aandrijving en cardan.
Nieuwe bak gepast in de tunnel. Alleen aan de boven zijde moest het gat groter,net als in de 505. De afdekplaat voor de pook van de 505 gebruikt.
Koppelomvormer terugplaatsen in de bak ging lastig,maar is gelukt. Alleen de steunlager van de prise-as zat nog in de krukas. Deze moest er nu wel uit.(Mijn auto had oorspronkelijk een handbak) Inmiddels zit de bak eronder incl aandrijfas en cardan van de 505.De selecteur handle van de 504 lijkt qua schakelstanden te passen. Alleen mist ik dan net de eerste versnelling. Die gebruik ik toch nooit...
De voorpijp van de uitlaat raakt de bak. Even kijken of de voorpijp van de 505 past. Tevens moet ik de vulbuis van de bak iets opzij monteren.
Moet nog enkele zaken afbouwen en mogelijk iets aanpassen. Dat zal komend weekend gebeuren.
Hopelijk kan ik het geheel dan afronden.
Marcel.
In de auto heb ik de kombinatie nog niet gehad.
Zoals je kan zien, loopt bij mijn opzet de uitlaat vrij langs de bak.
Dit zijn, denk ik, voorpijpen van 505 of 504. Ze zijn wat korter aan de éérste pot- zijde.
Goed bezig 8-) en leuk om te lezen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo Paull en Paulla,

Wat een gave opstelling. Zo kun je bij voorbaat al een hoop problemen uitsluiten...
Trouwens ziet het er wel erg netjes uit zo. Duidelijk geen half werk...
Wat bedoel je met dat het voorpijpen van een 504 zijn? Van een coupe 6 cilinder neem ik aan dan.
Heb vandaag nog even gekeken hoe ik mijn probleem oplos. Heb nog nieuwe voorpijpen van een 504 en 505 liggen. Die van de 505 zijn van het eerste type en korter als wat ik nodig heb. Een 504 pijp heeft een andere aansluitflens op het spruitstuk. 505 is groter. Kan nu het spruitstuk overzetten van de 505 motor,maar de kans dat er tapeinden breken is natuurlijk vrij groot. Heb er daarom voor gekozen om het achterste deel van de 505 pijp op de 504 pijp te lassen. De bocht komt dan aardig goed uit en heb dan genoeg lengte. Met een beetje buigen gaat het dan passen. Heb immers een voorbeeld van de oude 505 pijp.
Groet,
Marcel.
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Heb nog even gekeken naar het verschil in wielbasis 505 en 604. De 604 is 5,7 cm langer, tenminste dat kom ik dan tegen.. Jammer,anders kon je zo de aandrijfas van een 505 gebruiken.
504 en 505 scheelt 3mm,dus het paste bij mij perfect.
Waarschijnlijk wist je dit al.
Marcel.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by paull en paulla »

Klopt, van een V6 505 of 504.
Heb ik van iemand (nieuw) overgenomen.
En voor een test setup prima voor mij.
Dit is een even-fire 2975 cc uit een Renault Espace.
Voor mijn doel heb ik de nokkenas afgezaagd en verdeelhuis verwijderd.
Er zitten nu zes bobines (COP) op.
De gasklep positiesensor (TPS) is verplaatst, de as van het kleppenhuis afgezaagd en aan de andere kant voorzien met een universele TPS.
Dit motorframe heeft als voordeel, dat je overal bij kunt om te modificeren en te passen.
Dit is een autonome opstelling, brandstof erin, accu erbij en starten (en lopen).
Ook V8 van b.v. BMW past op dit frame en ook in het vooronder van een P604.
Zoals de fabrikant de auto bedoeld heeft, voor de oliecrisis.
Knutselen is leuk en geeft veel voldoening. (En houdt je van de straat, voorlopig dan ;) ).
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Marcel P
Posts: 36
Joined: 05 Jan 2020, 14:09

Re: 4hp22 bak in een 504.

Post by Marcel P »

Hallo Paul en Paulla en anderen natuurlijk,

Heb gezien dat je in Frankrijk woont toch? Krijg je daar een dergelijke ombouw door de keuring?
Nederland is eigenlijk wel soepel op dat gebied,in tegenstelling tot Belgie bv.
Wel gaaf dat een bmw motor ook mogelijk is....
Heb de 504 zover klaar dat ik ermee kan rijden. Ging eigenlijk best wel voorspoedig,alleen de uitlaat moest ik een paar bochten in de voorbuis maken.
Bij het rijden zit er een brom in de uitlaat. Waarschijnlijk spanning.Morgen eens beter kijken. Voorbuis van de 505 past niet ivm grotere flens op het spruitstuk. Kan dit eventueel nog aanpassen,maar dan moet het andere spruitstuk er ook op.
Verder zal de pook incl schakelstanden in de 504 moeten. De standen komen nu niet overeen en de console laat maar net toe dat de bak in de parkeerstand komt. Morgen dus overzetten.
Het grootste probleem is de snelheidsaanwijzing. De meter geeft veel te weinig aan. 100 op de navigatie is op de meter 70. Bij harder rijden neemt de afwijking toe.
Volgens mij moet er een kleiner tandwiel in,zodat de snelheid op de meter hoger wordt. Wat denken jullie ervan?
Nou is het zo dat van de driebak de snelheidstandwielen makkelijk uit te wisselen zijn. Zo kun je dan snel wat proberen. Hiervan heb ik ook wel wat liggen.
Bij de vierbak zit het tandwiel vast op het asje waar de kabel inkomt. Dit maakt het lastiger. Nu zijn er wel meerdere varianten,maar ja welke heb je nodig?
Hebben jullie enige ervaring met dit probleem en mogelijk wat verschillende tandwielen liggen om te proberen?
Buiten dit alles rijd de auto als een speer. Veel rustiger op snelheid.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Groet,
Marcel.
Post Reply