Beeperhorrie wrote: ↑09 Jan 2021, 21:53
paull en paulla wrote: ↑09 Jan 2021, 00:31
ja Joos, het was een originele aansluiting, zoals af fabriek geleverd.
Fabrieks gepruts. alles moet snel en efficiënt.
Corrosie dingetje, tijd helpt natuurlijk enthousiast mee
.
Auto's worden gebouwd voor de eerste eigenaar.
En niet om eeuwig mee te kunnen. Oneigenlijk gebruik dus.
Eigenlijk...
O nee, je hebt gelijk. Maar dat geldt ook voor onze wasmachine die ook al tegen de dertig jaar loopt en mijn analoge camera's die ik ook nog regelmatig inzet. Ik ben gek op oneigenlijk gebruik, wat de fabrikanten er ook van vinden.
Toch kom je van tijd tot tijd ook wel tegen dat fabrikanten er 'iets' aan doen om dat misbruik tegen te gaan. Ik heb een setje van tien identieke HP laptops die allen na vier jaar beeldkaart problemen kregen (binnen twee maanden van de eerste tot de laatste).
Dit was een setje wat ik zelf ooit voor het werk had aangeschaft. Sommige hadden in die vier jaar meer dan 3000 uur gedraaid, anderen minder dan 200 uur. Maakte geen verschil voor het uitvallen van de beeldkaart. Ook het wel of niet gekregen hebben van updates was bepalend want er zaten er bij die bij die al twee jaar geen updates hadden gehad (en ook niet met internet verbonden tussendoor) die ook de zelfde problemen kregen.
Tegenwoordig is de 'MTBF', Mean Time Between Failure (de gemiddelde tijd tussen het optreden van fouten), scherp te ontwerpen.
En dat gebeurt dan ook, niet leverbare delen, of juist extreem kostbare (onder)delen.
Zowel in de mechanika, als in de elektronica.
Een bijzonder geval is de sof(t)ware, er lopen tellers mee en zetten dingen stil, of leveren een foutcode.
B.v. de ABS-computer bij Mercedes, op een geven moment, na een van te voren geprogrammeerd aantal remmen gebruik, licht het ABS-lampje op.
En is het tijd voor service onderhoud.
En dat is de gehele ABS module met software vernieuwen. En dat is geen garantie