Hallo alleen,
Wellicht een simpele vraag. Ik heb hoofd- en hulpcilinder vervangen en het systeem moet nu weer vol. Wat is de beste methode? Op facebook kwamen wat tips voorbij, oa verkeerd om vullen dmv een pompje. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Dank alvast!
t was niet veel meer;
IMG_6504 by wouter smits, on Flickr
maar vooral de hulpcilinder was nogal rottig dus hop, een nieuwe er in;
IMG_6544 by wouter smits, on Flickr
vullen hydraulische koppeling
vullen hydraulische koppeling
Peugeot 404 familiale 1971, DSpeciàl 1972, BX 19TRS 1986
Re: vullen hydraulische koppeling
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewto ... f=7&t=3139
Kijk hier eens.
Je kunt ook met een knijpfles met slangetje op de ontluchtingsnippel van de 'slave' cilinder van onder naar boven ontluchten.
Groet, Serge
Kijk hier eens.
Je kunt ook met een knijpfles met slangetje op de ontluchtingsnippel van de 'slave' cilinder van onder naar boven ontluchten.
Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
-
- Posts: 50
- Joined: 04 Feb 2016, 22:09
Re: vullen hydraulische koppeling
Harrie had de tip om via de RV rem omhoog te pompen met je rempedaal.
Re: vullen hydraulische koppeling
Aha, ontluchten met het klepje in het reservoir klinkt makkelijk.
Vullen gewoon van boven met ontluchtingsnippel beneden open?
Jullie horen het al, ik ben die hydraulische systemen zonder pomp niet echt gewend..
Vullen gewoon van boven met ontluchtingsnippel beneden open?
Jullie horen het al, ik ben die hydraulische systemen zonder pomp niet echt gewend..
Peugeot 404 familiale 1971, DSpeciàl 1972, BX 19TRS 1986
Re: vullen hydraulische koppeling
Ik heb het op de volgende manier gedaan en dat ging in 1x goed.
Bij de cilinder de nippel open draaien, Reservoir vullen en net zolang wachten tot er olie uit de nippel komt. Daarna heb ik een injectiespuit gevuld met remolie en over de nippel gezet en zo bij open nippel zachtjes de spuit leeg spuiten, je ziet dan de luchtbellen in het reservoir komen en dit doe je een paar keer totdat er geen luchtbellen meer te zien zijn. Nippel dicht draaien en controleren of alles werkt.
Succes ermee,
Jeroen
Bij de cilinder de nippel open draaien, Reservoir vullen en net zolang wachten tot er olie uit de nippel komt. Daarna heb ik een injectiespuit gevuld met remolie en over de nippel gezet en zo bij open nippel zachtjes de spuit leeg spuiten, je ziet dan de luchtbellen in het reservoir komen en dit doe je een paar keer totdat er geen luchtbellen meer te zien zijn. Nippel dicht draaien en controleren of alles werkt.
Succes ermee,
Jeroen
Re: vullen hydraulische koppeling
Klaar! Methode bakje vullen, ventiel open drukken en zachtjes pompen. Dat moet best vaak. Daarna de nippel onder opengezet en de koppeling ingedrukt voorzichtig.
Toen was het laatste restje lucht er uit. Nog een keer methode ventiel om te merken dat er geen lucht meer uitkwam.
Toen was het laatste restje lucht er uit. Nog een keer methode ventiel om te merken dat er geen lucht meer uitkwam.
Peugeot 404 familiale 1971, DSpeciàl 1972, BX 19TRS 1986
Re: vullen hydraulische koppeling
Dit gaat bij een 504 maar heeft een 404 ook een gecombineerd reservoir voor rem en koppeling? Ans dit 2 losse reservoirs zijn werkt het niet (goed).RemcoFarina wrote:Harrie had de tip om via de RV rem omhoog te pompen met je rempedaal.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Re: vullen hydraulische koppeling
Koppeling en rem zijn inderdaad gescheiden circuits.
Peugeot 404 familiale 1971, DSpeciàl 1972, BX 19TRS 1986
Re: vullen hydraulische koppeling
Dat maakt toch niks uit Als het potje maar niet overloopt na het pompen...403diesel wrote:Dit gaat bij een 504 maar heeft een 404 ook een gecombineerd reservoir voor rem en koppeling? Ans dit 2 losse reservoirs zijn werkt het niet (goed).RemcoFarina wrote:Harrie had de tip om via de RV rem omhoog te pompen met je rempedaal.
o.k.
Slang aan nippel ( los zetten ) RV remklauw en nippel ( sleuteltje er op voor los/dicht draaien ) koppelingscilinder.
Pomp eerst de slang ( liefst doorzichtig ) vol voor je begint. Dit voorkomt tevens dat er onverhoopt lucht in het
rechter remcircuit komt bij loslaten pedaal.
Laat iemand het rempedaal rustig intrappen, tot onderin en dan "ONDERIN"( of "VAST") te roepen.
Dan draai de de nippel van de koppelingscilinder dicht en roep je "LOS ! "
Je hulp laat het rempedaal rustig los en roept nadien ""LOS" , dan draai je de nippel weer los.
En weer hetzelfde liedje.
Dit duurt vrij lang eer je de lucht er uit hebt.
Het is wellicht verstandig om die oude remvloeistof ( meestal nog nooit ververst ! ) niet terug in het reservoir
te laten lopen maar op te vangen in een potje, dan kan ook gecontroleerd worden of de lucht er uit is ,
en de nagenoeg zwarte uitstromende remvloeistof wordt dan mooi blank. dit heeft echter een nadeel :
je moet dan de aansluiting van het reservoir dichtmaken. ( bij apart reservoir speelt dat niet,
reservoir bijna op het einde v.d. sessie uit de beugel halen en omkieperen om de oude remvloeistof op te vangen in een opvangbak.
succes ! grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001