Mijn 205 CJ 1989 Wit in restauratie

Voor de Peugeot 205 en 309
Post Reply
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Mijn 205 CJ 1989 Wit in restauratie

Post by MeneerPeugeot »

MeneerPeugeot wrote:Hallo mede forum-leden

Ik ben Paul, ben momenteel 33 jaar oud, kom uit Midden-Limburg en ben
helemaal idoloot van de peugeot 205 en nog specifieker de cabriolet-uitvoering hiervan,
zoals de 205CJ en natuurlijk de 205CTI
voor nu even genoeg over mij, de foto,s volgen binnenkort
Natuurlijk kunnen oudere Peugeots mij ten zeerste boeien :D :D

Ik ben nu iets meer als 4 jaar in het bezit van een witte 205CJ
die in de afgelopen maanden door mijzelf opnieuw herspoten is na een fikse schade
waarbij ik niet schuld was.
Nu ben ik de laatste hand aan het leggen aan deze 205 en hoop deze dan ook voro het volgende seizoen klaar te hebben.

Voor en tijdens deze CJ heb ik nog verschillende andere 205jes en peugeots gehad.
waaronder een 8tal dichte 205jes en een stuk of 11 cabriolets
in verschillende staten die ik waar mogelijk opgeknapt en voorzien van nieuwe apk.

Ook heb ik twee 306en gehad (een 1.4 hatchback 1995 en een 1.6 sedan 1996)
Harrie wrote:Welkom Paul ;)
leuk zo'n 205 CJ en CTI
zo te lezen heb je al veel ervaring opgedaan met vooral 205 :)
succes met de laatste loodjes en volgend voorjaar weer lekker toeren 8-)

grt, Harrie
MeneerPeugeot wrote:Beste Harrie

Dank je wel voor het warme welkom :D
Ervaring met Peugeot heb ik tot nu toe vooral opgedaan met 205jes idd
tenminste wat ik zelf heb gehad. buiten de twee 306 en een verdwaalde 405 1.9srd.

De 205 waar ik zelfde meest dierbare herinneringen aan heb qua rijden is een XAD diesel van 1990
toendertijd nog op grijs kenteken :D
Die heb ik gekocht in 2001 van toen mijn eerste loon, met 192xxx op de teller.
Net ingelopen voor een dieseltje dus :D
Deze heb ik uiteindelijk in 2012 total-loss gereden met een kilometerstand van 648xxx
en buiten het normale onderhoud nooit geen problemen gehad,
het enige onderdeel wat me een keer is gaan lekken buiten het normale onderhoud
was de rubber voor het heveltje van de lucasdieselpomp.

Ik heb heel lang de planning gehad om een cabriolet uit te rusten met een diesel,
Het betrouwbare met het heerlijke koppelrijke karakter maakt het voor mij een motor die ik nog steeds ten zeerste kan waarderen ook al heeft ze maar 60 pk
De plannen waar ver gevorderd en om er aan te wennen hoe het rijdt
heb ik zelfs een aantal dagen gebruik mogen maken van de rode 205CTI met Turbodiesel die in Friesland is gebouwd
toen die bij de volgende eigenaar uit Ermelo was. Qua rijden was de td een heerlijke motor in de cti,
maar de belastingplannen hebben het bij mij in de war gestuurd,

De cl is trouwens voorzien van het welbekende XY7 kantelblok en ook deze motor vindt ik heerlijk rijden
in de cj, het is iedere keer weer een heerlijke belevenis juist door het aparte karakter en geluid van de kantelblok.
Ik heb in ieder geval elke keer als ik ermee rijdt een smile van oor tot oor op mijn gezicht :D :D
MeneerPeugeot wrote:Daar plaatjes kijken natuurlijk veel leuker is als eindeloze lappen tekst :D
Hierbij de foto,s een jaar na aanschaf

Image
Image
Image
MeneerPeugeot wrote:Het gedeelte onder de achterbank is nu geheel schoongemaakt,
gelukkig helemaal roestvrij, nu voorzien van 3 lagen loodmenie (de echte!)
en de eerste laag wit, het wit moet nog meermaals maar dat gebeurt
dadelijk als laatste, wil de vloerbedekking en het interieur nog wisselen en
dan gelijk ook het deel onder de vloerbedekking in de loodmenie zetten drie lagen
en dan wit, is preventief en zo weet ik zeker dat ze roestvrij blijft

Image

Daarna verder aan de bodem gegaan :D
Eerst een laag loodmenie
Image
MeneerPeugeot wrote:Image

Tevens tussendoor mijn liefde voor de 205 aan mijn hobbykamer toegevoegd :D

Image
MeneerPeugeot wrote:Daarna helaas schade gereden, natuurlijk geen briefje erbij.
Zo stond mijn CJ erbij bij terugkomst op de parkeerplaats :shock: :shock:

Image
Image
Image

Toen zakte me de moed toch wel even in de schoenen
MeneerPeugeot wrote:Daar wegdoen geen Optie is voor mij (heb deze CJ van mijn ouders gekregen)
maar aan de reparatie begonnen :D :D

Image
Image
Image
MeneerPeugeot wrote:Verder met het spuitwerk, vanwege budgettechnische redenen doe ik dit zelf :D

Image
Image
Image
Image
MeneerPeugeot wrote:Verder met het spuitwerk :D :D

Image
Image
Image
Image
MeneerPeugeot wrote:CJ Stickers Besteld :D

Image

en een sneakpreview van de achterkant :D
CJ i sondertussen volledig gespoten en staat uit te harden.
Het was wel een gigantische klus maar ik ben er trots op,
Was voor mij de eerste keer dat ik een auto gespoten heb

Image
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Mijn 205 CJ 1989 Wit in restauratie

Post by MeneerPeugeot »

MarcoPeus wrote:Nou lekker dan. Kom je terug staat je auto er zo bij. Lijkt op een vrachtwagen of een grote aanhanger die er langsaf gereden is. Balen maar wel geweldig dat je haar weer in oude luister hersteld. Je spuitwerk mag er zijn, ik doe t je niet na.
MeneerPeugeot wrote:Beste Marco, Het was idd schrikken, het tijdsverloop is niet helemaal duidelijk op de foto, maar het is in maart 2015 gebeurd.
Ik heb wel een vermoeden wie en hoe er gebeurd is maar helaas zonder bewijzen is het natuurlijk niet hard te maken.

Het spuitwerk ben ik zelf erg trots op, zeker als ik bedenk wat het me gekost heeft
(iets meer als 350 euro voor alle materiaal kosten bij elkaar )om de CJ opnieuw te spuiten
het is niet 100% perfect, en er zijn echt wel kleine imperfecties
of stof insluitingen, het blijft gespoten in mijn eigen garage,
met 2k spuitbussen van spraymax, (RAL 9001) met een provisorische afzuiging
heb de vloer iedere keer natgemaakt en kleefdoeken opgehangen tegen de wanden
zodat er zo min mogelijk stof in de lak komt maar helemaal te vermijden is het niet.

De motorkap vond ik toch wel het moeilijkste deel om te spuiten,
Hiervoor heb ik dan ook een apart spuitkopje gekocht met een regelbare straal.

De lak zit er nu een 7 weken op en is nog niet afgewassen of iets,
ik ben nu mijn geduld aan het bewaren dat ze goed doorgehard is voordat ik ga polijsten.
Met de huidige temperaturen is geduld een schone zaak qua droogtijd :D

De volgende auto wil ik wel gaan spuiten met de compressor en lak uit blik daar het qua liter
toch een eind goedkoper is als spuitbussen laten maken
heb sinds vorige week een mooie 40lrs Atlas Copco compressor goedkoop kunnen kopen.
Nu nog een mooi hvlp-spuitpistool en dan kan het niveau een stapje omhoog qua kwaliteit :D :D
RogerSch wrote:Geweldig dat je dit zelf doet.
MeneerPeugeot wrote: Beste Roger, Dank je wel, Ik doe mijn best, 4 jaar geleden had ik nog echt
twee linkerhanden maar al doende leert men natuurlijk bij.
Het gevoel wat het geeft als je stap voor stap bij leert en zo een
project terug auto ziet worden heeft me veel gedaan,
Deze CJ heeft voor mij ook een extra speciale betekenis, daar ik deze van mijn ouders kado
heb gekregen als oppepper hoe mijn gezondheid klap na klap te verduren kreeg.
Het rijden met de Cabrio maar ook de saamhorigheid van mede Peugeot-liefhebbers
is voor mij onbetaalbaar en bezorgt me lach na lach op mijn gezicht. :D :D
Harrie wrote:Prachtig Paul, netjes gespoten op deze manier: top !

inderdaad: goed laten uitharden ;)
2K acryl lak heeft 6 weken nodig om volledig uit te harden ( dus zo lang wachten met poetsen en wasstraat e.d. )
soft wassen met zachte spons en flink wax-sopje mag iets eerder als het echt nodig is.
grt, Harrie

p.s.: ik vind de CJ stickers véél mooier dan die 'Junior' logo's, dus ook een pluspuntje.
en over schade: bittere constatering... mijn 405 SR werd destijds door een vrachtwagen opengereten... :?
Gelukkig was ik in de buurt, en is het ( na lang touwtrekken met die verzekeringsmaatschappij die op veel
achterzijde's van vrachtwagens vermeld staat en dit kon ontkennen ! :evil: ) netjes hersteld en uiteindelijk vergoed.
MeneerPeugeot wrote:Beste Harrie, Dank je wel voro de mooie woorden :)
Zit hier nu toch wel te glunderen :D

Goed om te weten dat het uitharden van de lak 6 weken is,
Bedankt voor de tip, De lak is nu wel al merkbaar harder als enkel weken geleden
Ik heb een proefplaat meegespoten zodat ik af en toe met de nagel kan voelen
zonder de auto te beschadigen
Ik laat haar staan tot begin april als het goed is, en de stalling het toelaat

Wel hoop ik over een maand te kunnen beginnen met het terugbouwen van het dashbord
de stoelen en de kap, Het een erg nette originele zwarte vinylkap kunnen kopen voor niet veel geld,
Wil alleen nog de blauwe leren binnenhemel uit mijn huidige kap overzetten,
daar ik dat zelf erg mooi vindt passen bij het blauwe interieur.
De jeans-stoelen van deze zijn helaas enkele jaren geleden al vervangen door de vorige eigenaar,
Hoe ik deze kocht zaten er grijze accent-stoelen met rode bies in.

Ik heb deze ondertussen vervangen voor een blauw interieur ven een generation,
met achterbank uit 1 stuk ;) heb twee cabrio-achterplaten aan elkaar gelast
en het schuim plus stof van de dichte generation-bank erop gezet
Sindsdien is met rijden het torderen een stuk minder als van te voren
zonder dat de versteviging hard opvalt

Foto,s volgen vanavond als ik mijn usb stick terug heb ;)
MeneerPeugeot wrote:Hierbij de foto,s van de versteviging en het bewerken van de achterbank zodat ze goed in de CJ past.

Image
Image
Image
MarcoPeus wrote:
MeneerPeugeot wrote:Hierbij de foto,s van de versteviging en het bewerken van de achterbank zodat ze goed in de CJ past.

Image
Image
Image
Dat zijn de echte liefhebbers, gewoon op het aanrecht, de keukentafel en parketvloer. Zo hoort dat!
MeneerPeugeot wrote:Gelukkig heb ik een schat van een vriendin( Sharis) , die er heel goed tegenkan,
ze deelt ook de hobby van Peugeot met haar hele hart,
Af en toe heb ik wel eens plaatsgebrek en dan is de keuken of huiskamer mijn tijdelijke stalling.

Momenteel valt het mee, der ligt nu alleen een 205 dashbord
(van mijn cj) op de kast en een kofferklep op de andere :lol:
MarcoPeus wrote:Ik ken 't ja, mijn garage ligt ook vaak vol. Ik heb eens een stapel velgen voor iemand gestraald en toen ze 1 voor 1 klaar waren heb ik ze naast de verwarming gelegd in de woonkamer tegen t vocht. Er werd wel wat vreemd tegenaan gekeken door bezoek maar ik kon er wel om lachen.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Post Reply