Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Voor de Peugeot 306, 405 en 605
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

afgelopen winter heb ik er al veel plezier aan beleefd, als ik na het werk bij de auto kwam en deze was stijf bevroren dan waren alle ruiten binnen een paar minuten ijsvrij :P
User avatar
Marinus
Posts: 29
Joined: 31 Jul 2016, 10:10

Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by Marinus »

Leuk te lezen dat er nog een 306 TD rondrijdt op dit forum. Heb ooit een 306 diesel gereden na mijn 205 TD en miste een turbo. Ze waren al zeldzaam in Nederland maar nu zie je ze echt bijna niet meer.
Peugeot 504 2.0 TI automaat 1978
Peugeot 309 1,4 XR 1989
Peugeot 605 3.0 SR 1992
Peugeot 207 1.6 XS premiere 2006
Peugeot 508 1.6 Hdif aut 2015 (lease)
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by MarcoPeus »

Helaas is LdF een beetje stil de laatste tijd. Hopelijk is alles goed met onze vriend.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

Ja, dat klopt, ben een tijdje even off radar gegaan, ik ben een tijdje goed ziek geweest, een oude kwaal heeft wederom opgespeeld. Ik was schijnbaar de vorige keer niet goed genoeg behandeld. Ze hebben mij nu opnieuw platgegooid met medicijnen en naar het schijnt ben ik nu wèl van de ellende af. Momenteel ben ik bezig op te krabbelen, mijn uithoudingsvermogen is compleet weg, maar met kleine wandelingetjes bouw ik het weer op en dat gaat goed gelukkig. Ik ben nu weer in staat om s'middags de hond een half uur uit te laten zonder dat ik bij ieder bankje even vijf minuutjes moet gaan zitten.

Ik ben nu flink bezig om mijn huis helemaal op te knappen, dat lukt wel, als ik er tussendoor even een dagje tussendoor gooi dat ik niks doe, zoals vandaag. Zaterdag het trappenhuis opnieuw gestuct, dat is nu aan het drogen, morgen beginnen aan de trap en de rest van het houtwerk, als ik het rustigjes aan doe dan kan ik komende zaterdag weer in een trappenhuis naar boven lopen zonder dat ik sterk aan Roemenië moet denken ;)

Verder, en daar gaat het hier toch om: De Peugeot 306 XTDT....ik kan en mag wel stellen dat dit mijn grote betrouwbare vrind is geworden.
Afgelopen maart heb ik flink aan onderhoud gedaan bij mijn grote sleutelvriend uit Kerkrade en dat heeft geresulteerd in een volkomen probleemloos gebruik tot nu toe.

Het is instappen, eventjes voorgloeien en daar klinkt de Turbo Diesel Intercooler brul en gaat het (werkelijk waar ) feest weer beginnen.

De km teller staat nu op zo'n 86.000, nog altijd kras en deukvrij, het interieur nog altijd in nieuwstaat, iedere keer als ik er aan denk om hem toch maar eens van de hand te doen dan bedenk ik mij weer dat geen enkele andere wagen mij zo zou kunnen laten genieten als deze.

Wat een klein monstertje is deze wagen toch...ik ben afgelopen augustus toen ik mij even een dagje fit genoeg voelde even op en neer naar Fijnaart (bij Roosendaal ) gereden en op de terugweg s'avonds heb ik gevlogen met deze auto en ben in 1 uur en tien minuten naar Midden - Limburg gereden en heb op de A58 net geen 200 km/u aangetikt ( op de snelheidsmeter dan ) irl zal dat zo'n 190 zijn geweest , en gewoon nog altijd comfortabel aan het wegdek vastgezogen blijven zitten :lol:

Binnenkort ga ik alle vloeistoffen, oliën etc en filters weer laten vervangen zodat de wagen in de conditie blijft waarin ze nog altijd is.

Vriendelijke groet,

Louis.
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by RogerSch »

Leuk om te lezen dat de auto nog steeds zo goed bevalt.
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Wok
Posts: 13
Joined: 02 Feb 2016, 21:38

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by Wok »

Hey Bert,

Fijn dat je weer op de radar bent! :D
LouisDeFunes wrote:iedere keer als ik er aan denk om hem toch maar eens van de hand te doen dan bedenk ik mij weer dat geen enkele andere wagen mij zo zou kunnen laten genieten als deze.
Mocht je ooit het onzalige plan krijgen om er daadwerkelijk afstand van te doen, denk dan eerst even aan mij ;) Jouw XTDT zou dan wel een waardige opvolger kunnen worden van mijn Volvo container ;) (al ben ik daar tot op heden ook nog zéér content mee :D ) Gewoon lekker blijven rijden in die prachtige Leeuw :!:
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

Wok wrote:Mocht je ooit het onzalige plan krijgen om er daadwerkelijk afstand van te doen, denk dan eerst even aan mij ;) Jouw XTDT zou dan wel een waardige opvolger kunnen worden van mijn Volvo container ;) (al ben ik daar tot op heden ook nog zéér content mee :D ) Gewoon lekker blijven rijden in die prachtige Leeuw :!:
Als dàt de manier is om jou weer uit de handen van de Chinezen te trekken dan verkoop ik mijn 306 graag aan je :mrgreen:
Wok
Posts: 13
Joined: 02 Feb 2016, 21:38

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by Wok »

LOL! :lol: :mrgreen:
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

Zo, het is weer tijd voor een update omtrent de staat van de 306. Een aantal weken geleden heb ik de wagen (zonder van te voren na te kijken) aangeboden ter keuring bij een a.p.k-station hier in de buurt, en zoals ik al hoopte, de wagen rolde zonder opmerkingen er door en is weer voorzien van een jaar geldige a.p.k. :D

Verleden week naar Joos in Heerlen geweest voor het onderhoud, want ongemerkt heb ik toch redelijk wat km's gereden sinds de laatste oliewissel, te weten, 10 duizend km, en Peugeot schrijft voor dat bij deze uitvoering, dan nieuwe olie en filter gewenst zijn. :idea:

Ik heb gekozen voor Kroon 10w40 Emperol Diesel olie. Ik heb ook gelijk een liter remolie dot 5.1 meegenomen, maar daarover later meer.

Direkt na aankomst de oude olie afgelaten, zolang die nog lekker heet :shock: is, loopt dat een stuk gemakkelijker. Ook hebben we gelijk het filter vervangen, dus qua motorolie zitten we voorlopig weer goed.

Toen ik de wagen net had heb ik nog samen met Joos de remolie nagekeken en die bleek er toen kakelvers in te zitten, maar die controle was dus 1,5 jaar geleden.

We hebben toen alles nagekeken, behalve 1 ding, en dat waren de achterremmen. Dat zat mij eigenlijk al een langere tijd dwars dat ik daar nog geen wetenschap over had. De wagen remde voor mijn gevoel goed, de achterremmen leken het ook gewoon goed te doen. De handrem functioneerde mooi gelijkmatig, dus eigenlijk had ik ook geen reden om daar ongerust over te zijn. Wel had ik een paar keer gemerkt dat de wagen bij het bijremmen op bijv. een snelweg, als ik iets te dichtbij een voorganger kwam, dat de wagen een beetje de neiging vertoonde om een ietsiepietsie te duiken.... Maar, weten is meten, dus ik vond het nu echt tijd om de zaak eens open te maken.

Ik verwachte eigenlijk geen rare dingen, maar dat viel toch wel een beetje tegen. Aan beide kanten bleken de remcilinders al enige tijd te lekken, en aan de bestuurderskant zelfs flink. :(

Tja, dus huppakee richting onderdelenboer om twee cilinders te kopen. Deze bleken gelukkig op voorraad te zijn. De remsegmenten zelf waren niet aangetast en er zat nog meer dan voldoende voering op. Toch heb ik deze gelijk ook nieuw gekocht en meegenomen.

Er van uitgaande dat deze ook wel 20 jaar oud waren vond ik het toch beter om er volledig nieuwe op te zetten. Gelijk maar ook de remolie ververst door maagdelijk schone 5.1 olie. De boel volgens het boekje ontlucht, dus het achterrem verhaal is voor de komende jaren weer dik in orde. Over twee jaar eens opnieuw bekijken en evt reinigen.

Na al het harde werk werd het tijd om de plaatselijk shoarmaleverancier te bezoeken voor een kapsalonnetje :mrgreen: , dat is zo'n beetje traditie geworden inmiddels. :ugeek:

De dag erna op en neer naar Amsterdam Osdorp, even voor een half jaar dieetvoeding voor de Franse Bulldogmeisje (ze heeft zoals een echt frans meisje de neiging naar enig overgewicht :lol: ) ophalen bij mijn zus die is daar dierenarts, en dat scheelt mij aanmerkelijk om het daar te halen,(plus even bijkletsen) dus vandaar deze lange rit van uit Limburg.

Onderweg viel mij al meteen op dat de wagen niet meer duikt tijdens het remmen (iets wat ik al die tijd geweten had aan het remsysteem, schijven voor en trommels achter, en het feit dat het toch een wat kleinere auto is. Onzin van een verwarde boze witte man dus, want de wagen remt nu als een grote luxe wagen: mooi en gelijkmatig ! Ook hebben we, voordat ik het vergeet, weer de originele velgen met de splinternieuwe Michelins er weer onder gezet. Bij een van mijn vorige berichten heb ik gemeld dat ik onder de 306, GTI velgen met Hankook banden had gezet, maar de Hankooks vielen mij tegen: erg stug/hard en de auto kreeg een beetje een springerig gedrag. Ach, jeugdige overmoed ingegeven door een sluimerend midlife-crisisje in the making. Enkele van jullie gaven toendertijd al aan dat ik wel vanzelf wel op terug zou komen, jullie hadden gelijk, Michelins zijn veel en veel comfortabeler. Bij deze.

Tot zo ver deze lezing uit het heilige schrift, tot de volgende update! ( de kmstand is nu 88.230 ) Wat staat er dan op het programma? Ik wil de kvs weer eens verversen, de stbk olie (was nu nog mooi rood en stankvrij), plus uiteraard regulier onderhoud, wat dan evt. aan de orde is.

Ps: ik heb foto's maar deze moet ik eerst verkleinen blijkt.
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

Gisteren in Heerlen de nog fabrieks originele, maar inmiddels ruim 20 jaar oude gloeispiralen vervangen voor verse nieuwe Bosch spiralen, de oude waren nog niet kapot of totaal versleten, al leek 1 spiraal het niet meer helemaal goed te doen, maar je kan het maar beter gedaan hebben.
Post Reply