205 Junior uit '86 aangeschaft.

Voor de Peugeot 205 en 309
figlio del commesso
Posts: 89
Joined: 02 Feb 2016, 12:42

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by figlio del commesso »

Vandaar overigens mijn vraag daarover Marco. Had je daar nog even naar kunnen kijken ?
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by MarcoPeus »

OK, dank voor de tip, dat ga ik dan zeker bekijken, die Generation panelen ogen wat "luxer" en dekken de deur ook helemaal af. Moet ik alleen even kijken of ik die bediening van de ramen kan weglaten zonder gaten in de bekleding.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by LouisDeFunes »

ja dat past, 100% zeker !
Leeuwtje
Posts: 32
Joined: 04 Feb 2016, 20:35

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by Leeuwtje »

Goed om de zien dat de Junior op de weg wordt gehouden en een Generation interieur past inderdaad 1 op 1 in een oudere 205 op de deurontgrendelingsknopjes aan de binnenzijde na maar die zijn om te bouwen.
Persoonlijk vind ik een interieur uit een Generation minder goed staan in een oudere 205 en zeker want duidelijk te "nieuw" en de skai aan de zijkant van stoelen en bank is zwart waar dit bij de oudere typen lichtgrijs is. Een XR/XS of Accent interieur uit begin jaren '90 zou beter matchen waarbij het Accent interieur hetzelfde stiksel/ jeanslook heeft als de Junior. Een goed jeans interieur is iets verder van huis overigens ook nog wel te vinden maar te delicaat voor een leenauto denk ik.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

Allemaal bedankt voor de reakties.
Het originele interieur is niet uitgezeten maar de stof is veel te kwetsbaar. Ik gebruik haar als leen- en boodschappen autootje en de hond moet ook mee kunnen. Deze sprong één keer op de achterbank zonder dat er een kleed op lag en je hoorde de koortdraden springen met een rafelig gat tot gevolg. Het beest zit wel vaker op een stoffen bank (foei, stoute hond) en dit heeft nooit tot problemen geleid, anders dan haren etc.

Een generation interieur lijkt wat dat betreft wat sterker te zijn.
Ik zal het originele interieur zeker bewaren maar met het gebruik van het autootje zoals het nu is zal je binnen de kortste keren alleen op het schuim zitten. Niet dat ik er niet zuinig op ben maar het autootje moet wel gebruikt kunnen worden.

Een ander Junior interieur zal dan ook geen goed idee zijn en is een beetje zonde. Een XR/XS interieur zou ook een mogelijkheid zijn maar die zijn denk ik wat lastiger te vinden en ik vind het vooralsnog niet heel erg als het interieur een beetje afwijkt.

Er is me een generation interieur aangeboden inmiddels. Moet alleen even de tijd vinden te gaan kijken en eventueel op te halen.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

De 3 maanden vrijwillige ophokplicht zit er alweer op.
Even flink aan de gang geweest met de Junior want ik wil er weer mee kunnen rijden.
Rond de middag de pickup van de brug geduwd, 205 erop gereden, wiel eraf en bakken maar. Was toch een flink gat geworden na het uitslijpen van alle rottigheid.

Image

dus om er niet al teveel tijd mee kwijt te zijn heb ik het opgedeeld in 3 platen
Eerste stuk op maat gemaakt. Toch nog even door het engels wiel gehaald om de bolling in 2 richtingen te krijgen.

Image

Zit ook een raar dubbel randje aan, waarschijnlijk om wat meer lijmoppervlak met het buitenscherm te hebben.

Image

De boel verder aan elkaar gelast, en verlijmd. Lasnaden ook met kit ingesmeerd om mogelijke gaatjes dicht te smeren.

Image

Hierna de wielkast even een bodysafe behandeling gegeven en de wielkast van binnenuit in de ML gezet. Daarna de bekledingspanelen er weer oo.

Volgende klusje was het vervangen van de stoelen en achterbank. Achterbank was er voor het laswerk al uit dus dat ging redelijk vlot.
De rechter voorstoel was een ander verhaal.
De bouten steken onderuit de auto dus waren redelijk roestig. Met veel geduld smeermiddel uiteindelijk alle bouten los gekregen en de nieuwe generation stoel erin.

De linker stoel moest nog maar het was inmiddels een uur of 8 dus tijd eens wat aan de knorrende maag te doen en naar huis te gaan. Met de 205 natuurlijk [SMIRKING FACE]
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by MarcoPeus »

Mooi gedaan. Bekend plekje, ik heb t in mijn 205 op precies die plek ook moeten doen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

Alweer anderhalf jaar voorbij sinds de laatste post over de Junior. In dit geval is geen nieuws, goed nieuws.
Inmiddels heb ik er sinds de aanschaf zo’n 17000 km mee gereden en staat de stand iets over de 170k.

Er is weinig te melden. Dit is positief en negatief: Het karretje doet wat ie moet doen. Er gaat eigenlijk niets kapot behalve dat ik een maandje geleden de achterdemper van de uitlaat heb vervangen. En onlangs weer nieuwe olie en filter erin. Netjes op tijd na 10.000 km.
Negatieve dingetje is dat het verbeteren van het karretje ook stil ligt.
Binnenkort moet er toch wel weer wat gebeuren want de barbapappa’s in de voorruit (de tussenlaag laat los van het glas) worden nu wel erg groot. Voor de apk toch maar een andere ruit erin. Ook zijn de voorbandjes inmiddels aan vervanging toe.
Dan ook maar de startmotor eens een nieuw lagertje inzetten en een nieuwe waterpomp erop. Beide zijn wat hoorbaar.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by Bart-Peugeot »

Nou je hebt er al lekker wat km's mee gemaakt. Mooi zo.
In bezit van een 308 en 504.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

De junior is er nog steeds en het gaat allemaal prima met haar.
Sinds de laatste post zijn er een paar dingetjes aan gedaan;

Doordat er bij toeval een sloper op mijn pad kwam waarvan de motor vrij gaar was (erg jammer want het was een GR uit '84 en er zat verder ook best werk aan om het ding weer APK waardig te krijgen), heb ik eind vorig jaar de voorruit vervangen. Gelijk de sponning schoon gemaakt, ontroest en de boel weer wit gespoten. Ruit weer netjes. Enige nadeel is dat de "nieuwe" ruit een binnenspiegel heeft zonder anti-verblindingsstand. Originele spiegel wel van de oude ruit gehaald maar die lijm is zo sterk dat het glas brak. Nog eens achteraan hoe het voetje zonder schade van het glas te krijgen is.
IMG_8373.JPG
IMG_8373.JPG (1.97 MiB) Viewed 8882 times
Een paar maanden geleden begon de dynamo wel erg veel herrie te maken dus die is vervangen voor een ruil dynamo.
De waterpomp is inmiddels besteld maar moet nog ingebouwd worden. Ook lekte de voorste krukas keerring in korte tijd vrij veel dus daar zit een nieuwe in.

Een ander wat hinderlijk dingetje vond ik het plakkende stuur. Jaartje gereden met een HELLO KITTY stuurhoes maar dat was het toch net niet. Van Albert (de vorige eigenaar ven de Junior) een net stuur overgenomen. Is wat dikker en daardoor ook prettiger.

Nu staat ze op stal tot 1 maart.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Post Reply