Page 2 of 6

Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 11 Sep 2022, 21:33
by 304 Friesland
Dit is hem of haar .ImageImage

Verstuurd vanaf mijn motorola one zoom met Tapatalk


Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 11 Sep 2022, 21:35
by 304 Friesland
Op op zijn kop , weet niet hoe ik hem omdraaien moet.

Verstuurd vanaf mijn motorola one zoom met Tapatalk


Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 12 Sep 2022, 11:22
by Tuuur
Gefixt!

Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 16 Sep 2022, 14:34
by paull en paulla
Ziet er op het eerste gezicht netjes uit.
Met 'kantelblok', net als ons P205 CT'je.
En die kunnen best heel mooi ronddraaien, vraag maar aan Rudie (P104)

Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 16 Sep 2022, 16:07
by aixpeugeot
hmmmm. volgens mij ligt er toch echt een 4 cylinder luchtgekoelde boxermotor in een gs/gsa ??

wel in de citroen visa of bx , talbot samba en een renault 14 ligt dat kantelmotortje.

Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 16 Sep 2022, 16:44
by 304 Friesland
Het is idd een luchtgekoelde boxer motor , maar die vind ik toch ook best wel mooi lopen.

Verstuurd vanaf mijn motorola one zoom met Tapatalk


Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 17 Sep 2022, 23:10
by paull en paulla
aixpeugeot wrote: 16 Sep 2022, 16:07 hmmmm. volgens mij ligt er toch echt een 4 cylinder luchtgekoelde boxermotor in een gs/gsa ??

wel in de citroen visa of bx , talbot samba en een renault 14 ligt dat kantelmotortje.
Mja, gelijk heb je, nadenkend, het is de BX, met het kantelblokje.
Eerlijk gezegd heb ik geen herinnering aan het geluid van de vier cilinder boxermotor.
In de tijd van de ontwikkeling van DS is er serieus onderzoek gedaan naar boxer zes en acht cilinder.
Het bleek thermisch indertijd niet oplosbaar, met luchtkoeling.
En is er terug gegrepen, uit kosten overweging, om het concept van de vier cilinder traction avant motor te gebruiken.
Er is één DS met de Maseratie V6 gebouwd, als studie.

Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 18 Sep 2022, 02:06
by aixpeugeot
paull en paulla wrote: 17 Sep 2022, 23:10 .
Er is één DS met de Maseratie V6 gebouwd, als studie.
oke. dat wist ik niet . wel dat de SM met deze maseratie v6 is gemaakt. ook dit is een odd-fire motor. de verdeler kap van deze motor is of gelijk of nagenoeg gelijk dan van onze wel bekende prv motoren.

Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 19 Sep 2022, 00:48
by paull en paulla
aixpeugeot wrote: 18 Sep 2022, 02:06
paull en paulla wrote: 17 Sep 2022, 23:10 .
Er is één DS met de Maseratie V6 gebouwd, als studie.
oke. dat wist ik niet . wel dat de SM met deze maseratie v6 is gemaakt. ook dit is een odd-fire motor. de verdeler kap van deze motor is of gelijk of nagenoeg gelijk dan van onze wel bekende prv motoren.
In 2004 is bij Archeon in Alphen aan den Rijn een internationaal Citroën treffen georganiseerd van een heel weekend lang.
Waarrempel 'in onze achtertuin', om de hoek zegmaar.
Talloze bijzondere DS'en gezien en ook gefotografeerd. Als amateur welliswaar.
Dit exemplaar was er één van, met de Maseratie odd-fire V6, bovendien is het een cabrio uitvoering.
De ontstekings volgorde is niet het zelfde, als van de PRV, PRV heeft 150- 90 graden volgorde en Maseratie 90- 150 graden.
Dat merk/ weet je pas, als je serieus aan de motoren wilt werken en modificeren.
De rotor verdeelkap is anders, dubbel uitgevoerd, het autobedrijf Renard heeft een modificatie leverbaar, zodat 'onze' PRV verdeelkap met rotor toepasbaar is.
Beter verkrijgbaar en voor aanzienlijk minder kosten.
Indertijd had deze DS een engelse eigenaar. Prachtig exemplaar, in nieuw staat en bijzonder.
De ontsteking heeft twee bobines en dus twee contactpuntjes.

Re: Nieuwe telg onder het afdak

Posted: 27 Oct 2022, 18:11
by 304 Friesland
Nou zo,n blok ligt er bij mij niet in hoor ,ja poosje niks gepost maar wel druk geweest .
Ik heb vandaag de 78iger eens op de brug gezet om te kijken wat dat nog was en uiteraard wat er allemaal mis was ,heb er eerder niks aan gedaan omdat de olie er bijna uit zeikte zo erg was het dus daar eerst maar eens naar gekeken , makkelijkst bij deze auto,s is gelijk maar de voorkant demonteren dan kun je er wel redelijk bij.
Hydrauliek lekkage kwam bij de persleiding van de hogedruk pomp weg , motorolie lekte het meest bij de onderste klepdekselpakkingen daar had ik nog een paar nette van dus die dingen eerst eens aangepakt ,nu nog beetje lekkage bij de olie terugvoerpijpjes dus daar moeten nog nieuwe ringetjes in nog wel een klus dus ,koppen moeten even los.
Verder valt het wel mee ,mooi gaaf dus geen laswerk en onderstel mankeert eigenlijk niks aan , gewoon veel ditjes en datjes maar vandaag al de nodige opgelost.
De 74 heeft inmiddels ,wel met horten en stoten gereden ,klein stukje hier op de weg maar wat rijd dat mooi zeg , achter zitten nieuwe bollen en leidingen op , moet nog steeds wiellagers zien te krijgen voor de achterkant wat nog niet meevalt ,onnozele maat dus ook niks anders voor te vinden maar komt tijd komt raad , ik wil proberen ze allebei dit jaar nog de apk er op te krijgen ,de oudste moet bij de rdw ,de andere kan gewoon bij de garage hier vlak bij .
Ze lopen nu allebei best wel netjes en rustig ,