benzine van toen en nu
Posted: 14 Dec 2022, 07:33
Zoals bekend is er een wereld van verschil tussen jaren 70 benzine en de benzine die nu aan de pomp verkrijgbaar is.
De jaren 60-70 benzine was vettig en gaf een smerende werking in heel de motor, carburateur, benzinepomp, leidingen, pakkingen etc...
Het door de raffinaderijen standaard aan de benzines toegevoegde tetraethyllood was hier voor een deel voor verantwoordelijk.
Moderne benzine (95 en 98) is helaas bijtend droog (zoals aceton). Ethanol in benzine is sowieso te mijden voor iedere klassieker.
mijn ervaring:
-ik gebruik benzine met een zo laag mogelijk ethanolgehalte.
-sinds 2012 gebruik ik tetraboost en topoil als toevoeging voor benzine (sinds vorig jaar ook in mijn Saab900 met 510.000 km op de teller)
-er is een merkbaar verschil, zeker bij koudstart. bij de Saab is het benzineverbruik 1,5 liter sindsdien gedaald per 100 km.
-Gisteren de 203 nog eens gestart bij -2 C en laten warmlopen (laatste start was 30 oktober). Ik heb even moeten doorstarten tot er weer benzine in de leidingen zat, en dan sprong de motor aan en draaide als een tierelier, zonder sputteren of hoestbuien.
-De enigste fabriek in de wereld waar nog Tetraethyllood geproduceerd wordt, staat in Engeland. Zij leveren o.a. aan raffinaderijen wereldwijd.
Tetraethyllood (merknaam Tetraboost) is vnl populair in de luchtvaart (klassieke vliegtuigen) en racerij. (Tetraboost is duurder geworden wegens devaluatie van de Euro; 2 jaar geleden heb ik nog een voorraadje gekocht aan 30,- per bus = voor 100 liter benzine)
- wat het milieu betreft: (bron RIVM): De grootste bron van loodemissies naar de lucht sinds 2000 is de industrie[3].
Tot 2010 is een afname in de loodemissie naar de bodem waargenomen. Sindsdien ligt de landelijke emissie tussen de 25.000 en 30.000 kg (kilogram)per jaar. De grootste emissies van lood naar de bodem worden gevonden in stedelijk gebied, met name in de randstad[4].
- Voor die paar km per jaar dat mijn klassiekers bewegen, gaat mijn voorkeur toch sterk naar een goede start en behoud van de wagen, maar dat is ieder voor zich. Toevoegingen zij inderdaad een meerprijs, maar de nadelen van het niet-gebruik wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
De jaren 60-70 benzine was vettig en gaf een smerende werking in heel de motor, carburateur, benzinepomp, leidingen, pakkingen etc...
Het door de raffinaderijen standaard aan de benzines toegevoegde tetraethyllood was hier voor een deel voor verantwoordelijk.
Moderne benzine (95 en 98) is helaas bijtend droog (zoals aceton). Ethanol in benzine is sowieso te mijden voor iedere klassieker.
mijn ervaring:
-ik gebruik benzine met een zo laag mogelijk ethanolgehalte.
-sinds 2012 gebruik ik tetraboost en topoil als toevoeging voor benzine (sinds vorig jaar ook in mijn Saab900 met 510.000 km op de teller)
-er is een merkbaar verschil, zeker bij koudstart. bij de Saab is het benzineverbruik 1,5 liter sindsdien gedaald per 100 km.
-Gisteren de 203 nog eens gestart bij -2 C en laten warmlopen (laatste start was 30 oktober). Ik heb even moeten doorstarten tot er weer benzine in de leidingen zat, en dan sprong de motor aan en draaide als een tierelier, zonder sputteren of hoestbuien.
-De enigste fabriek in de wereld waar nog Tetraethyllood geproduceerd wordt, staat in Engeland. Zij leveren o.a. aan raffinaderijen wereldwijd.
Tetraethyllood (merknaam Tetraboost) is vnl populair in de luchtvaart (klassieke vliegtuigen) en racerij. (Tetraboost is duurder geworden wegens devaluatie van de Euro; 2 jaar geleden heb ik nog een voorraadje gekocht aan 30,- per bus = voor 100 liter benzine)
- wat het milieu betreft: (bron RIVM): De grootste bron van loodemissies naar de lucht sinds 2000 is de industrie[3].
Tot 2010 is een afname in de loodemissie naar de bodem waargenomen. Sindsdien ligt de landelijke emissie tussen de 25.000 en 30.000 kg (kilogram)per jaar. De grootste emissies van lood naar de bodem worden gevonden in stedelijk gebied, met name in de randstad[4].
- Voor die paar km per jaar dat mijn klassiekers bewegen, gaat mijn voorkeur toch sterk naar een goede start en behoud van de wagen, maar dat is ieder voor zich. Toevoegingen zij inderdaad een meerprijs, maar de nadelen van het niet-gebruik wegen voor mij niet op tegen de voordelen.