Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
Omdat de voortgang afhankelijk is van mijn motivatie en het langzaam binnensijpelende geld, zullen de updates ook maar mondjesmaat binnenkomen.
De bedoeling is nu wel dat die voor de zomer (van 2023 hoop ik ) klaar is. Het is voor mij ook eerder een vorm van hobby zonder enige druk.
Ongeveer een jaar geleden is de 203 nu in mijn bezit, opgehaald met een autoambulance
import RDW heeft ook enige tijd gekost omdat het chassisnr slecht leesbaar was, afspraak en 2 maanden later vervolgafspraak en uiteindelijk toch gelukt en een nummer uit de PM- reeks gekregen in het midden van de zomer.
Ik wou niet met de restauratie van de 203 starten voordat ik zeker was dat deze de weg op mocht.
Last edited by PeterH on 27 Oct 2023, 19:56, edited 9 times in total.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
De achterspatborden en buitendorpels binnengeleverd bij metaalreiniging.nl om te stralen-hitteverzinken en te poedercoaten
Last edited by PeterH on 28 Mar 2023, 14:02, edited 4 times in total.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
Dorpels al in definitieve kleur gezet (Jaune naissant kleurtje van Citroën). Dit om lakranden te voorkomen als de auto professioneel afgelakt wordt.
Het verwijderen van de oude lak is een tijdsverdrijf waar geduld voor nodig is, vooral de binnenkant van de deuren is een uitdaging.
Er was veel over de oppervlakteroest heengekwast, zonder deze eerst te verwijderen, ook ontbrak op meerdere plaatsen de grondering onder de lak.
Gelukkig geen doorroestingen tegengekomen.
Daarna begonnen met verwijderen van de onprofessioneel aangebrachte (bouwmarkt?)lak met verfbrander en spatel
Zo zonder lak en vensters ziet de 203 er een beetje treurig uit...Het verwijderen van de oude lak is een tijdsverdrijf waar geduld voor nodig is, vooral de binnenkant van de deuren is een uitdaging.
Er was veel over de oppervlakteroest heengekwast, zonder deze eerst te verwijderen, ook ontbrak op meerdere plaatsen de grondering onder de lak.
Gelukkig geen doorroestingen tegengekomen.
Last edited by PeterH on 28 Mar 2023, 14:05, edited 6 times in total.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
Radiatorrooster bij nader inzien ook maar later stralen-verzinken en poedercoaten. Dan was het voor 80 euro meteen goed gedaan.
op de foto ben ik al begonnen met strakmaken d.m.v. plamuur bovenop de coating.
Bumpers en ander chroomwerk:
Oud chroomwerk binnengeleverd bij Stonecars in Oud Beierland, deze zijn in Hongarije van nieuwe chroom voorzien met de ouderwetse kwaliteit.
Over het waar en waarom en kwaliteit van het verchromen heb ik in een andere rubriek op deze pagina al een stukje geschreven.
viewtopic.php?f=29&t=1038 18 april APH Peugeot in Lelystad:
Nog een setje richtingaanwijzers gescoord *eentje heeft een knik in het staal) en 2 extra bumperrosetten (deze heb ik meegestuurd om te verchromen, dus die zal ik in overschot hebben)
Omdat de prijs en het uitmuntende resultaat zo goed meeviel (550,- euro + transport voor een stel bumpers), en de niet meegeleverde bumperrosetten met oude bekraste chroom een beetje vloekten met de nieuwe chroom, heb ik een tweede levering meegestuurd om ook te verchromen.
Staal, aluminium en zamak delen om te verchromen
op de foto ben ik al begonnen met strakmaken d.m.v. plamuur bovenop de coating.
Bumpers en ander chroomwerk:
Oud chroomwerk binnengeleverd bij Stonecars in Oud Beierland, deze zijn in Hongarije van nieuwe chroom voorzien met de ouderwetse kwaliteit.
Over het waar en waarom en kwaliteit van het verchromen heb ik in een andere rubriek op deze pagina al een stukje geschreven.
viewtopic.php?f=29&t=1038 18 april APH Peugeot in Lelystad:
Nog een setje richtingaanwijzers gescoord *eentje heeft een knik in het staal) en 2 extra bumperrosetten (deze heb ik meegestuurd om te verchromen, dus die zal ik in overschot hebben)
Omdat de prijs en het uitmuntende resultaat zo goed meeviel (550,- euro + transport voor een stel bumpers), en de niet meegeleverde bumperrosetten met oude bekraste chroom een beetje vloekten met de nieuwe chroom, heb ik een tweede levering meegestuurd om ook te verchromen.
Staal, aluminium en zamak delen om te verchromen
Last edited by PeterH on 24 Apr 2023, 19:35, edited 3 times in total.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
De temperatuur begint het nu ook weer toe te laten om verder te gaan. Vele producten werken helaas niet onder de 10-15 graden.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
25 maart 2023:
Radiatorgril afgewerkt:
Radiatorgril afgewerkt:
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
26 maart 2023: De temperatuur laat het weer toe om verder te gaan, ik heb er ook weer wat meer zin in
Begonnen met alle raamsponningen schoon te maken (oef, er zijn maar liefst 8 ramen aan deze 203...)
De raamsponningen aan de linkerkant zijn helaas meer aangetast dan die aan de rechterkant (die is verrassend genoeg compleet roestvrij), (en alle roest was lekker verstopt onder een dikke laag bouwmarktverf). Eigenlijk zouden deze stukken uitgesneden moeten worden en vervangen moeten worden door nieuwe stukjes plaatwerk. Helaas gaat me dat voor nu te ver. Misschien krijg ik er over een jaar of 5 spijt van dat ik dit nu niet grondiger aanpak, maar ik wil de moed ook niet helemaal verliezen. Passend plaatwerk laten maken voor raamsponningen (en ook het inlassen) is geen eenvoudige klus. Mij is wel duidelijk dat het goed is dat ik niet gewacht heb met de aanpak van deze wagen. Chemische roestomvormer stop de roest niet, maar remt het proces wel af. Rust roest, maar roest rust helaas niet (het roestproces gaat namelijk gewoon verder, zelfs als er maar 1 molecuul H2O en 1 molecuul O2 samen aanwezig zijn op het staal)
Gelukkig zijn de raamsponningen links de enigste plaats waar roest zit aan deze 203 (foto hieronder), ook de onderkant is vrij van roest. Al bij al niet slecht voor een 68 jarige auto.
Begonnen met alle raamsponningen schoon te maken (oef, er zijn maar liefst 8 ramen aan deze 203...)
De raamsponningen aan de linkerkant zijn helaas meer aangetast dan die aan de rechterkant (die is verrassend genoeg compleet roestvrij), (en alle roest was lekker verstopt onder een dikke laag bouwmarktverf). Eigenlijk zouden deze stukken uitgesneden moeten worden en vervangen moeten worden door nieuwe stukjes plaatwerk. Helaas gaat me dat voor nu te ver. Misschien krijg ik er over een jaar of 5 spijt van dat ik dit nu niet grondiger aanpak, maar ik wil de moed ook niet helemaal verliezen. Passend plaatwerk laten maken voor raamsponningen (en ook het inlassen) is geen eenvoudige klus. Mij is wel duidelijk dat het goed is dat ik niet gewacht heb met de aanpak van deze wagen. Chemische roestomvormer stop de roest niet, maar remt het proces wel af. Rust roest, maar roest rust helaas niet (het roestproces gaat namelijk gewoon verder, zelfs als er maar 1 molecuul H2O en 1 molecuul O2 samen aanwezig zijn op het staal)
Gelukkig zijn de raamsponningen links de enigste plaats waar roest zit aan deze 203 (foto hieronder), ook de onderkant is vrij van roest. Al bij al niet slecht voor een 68 jarige auto.
Last edited by PeterH on 30 Mar 2023, 08:08, edited 12 times in total.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
-schuren tot op het blanke metaal
-alle blank geschuurde staal penselen met roestomvormer (zout-zinkoplossing) deze moet enkele uren inwerken/drogen, het zink hecht zich aan het staal, het aanwezige zout uit de oplossing komt aan de oppervlakte, daarna de zwarte troep afwassen met water.
Na het drogen is de roestomvormer zwart geworden.
-alle blank geschuurde staal penselen met roestomvormer (zout-zinkoplossing) deze moet enkele uren inwerken/drogen, het zink hecht zich aan het staal, het aanwezige zout uit de oplossing komt aan de oppervlakte, daarna de zwarte troep afwassen met water.
Na het drogen is de roestomvormer zwart geworden.
Last edited by PeterH on 27 Oct 2023, 19:58, edited 7 times in total.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
.
Last edited by PeterH on 27 Oct 2023, 19:59, edited 1 time in total.
Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast
Hey daar was ik ookPeterH wrote: 18 april APH Peugeot in Lelystad: