prinsjesdag en symboolpolitiek
Posted: 19 Sep 2023, 21:46
En daar gaan we weer, demissionair, maar nog wel effe snel proberen anderen hun hobby te dwarsbomen...
van de Bovag site:
CAMPERS & OLDTIMERS
Het kabinet slaagt er met deze rijksbegroting niet in een belangrijke slag te slaan richting een duurzaam wagenpark, maar lijkt zich vast te bijten in symbolische, weinig effectieve maatregelen. Zo heeft het aangekondigd rijdend erfgoed in Nederland aan te willen pakken door de vrijstelling voor oldtimers (40 jaar en ouder) vanaf 2028 te versoberen. Een eveneens aangekondigde afschaffing van het relatief gunstige MRB G3-tarief werkt zelfs averechts voor het milieu. Daarnaast is aangekondigd dat het kwarttarief dat geldt voor campers in de MRB per 2026 zal worden verhoogd tot een halftarief. In beide gevallen gaat het om voertuigen die relatief weinig kilometers maken en waar dus ook weinig (CO2-) winst te behalen valt. Daarnaast worden beide categorieën straks al eerlijker belast als betalen naar gebruik wordt ingevoerd. Nu tijdelijk een ander systeem optuigen dat binnen een paar jaar weer moet worden afgebroken, is niet verstandig en zal ook bij de Belastingdienst kostbare uitvoeringscapaciteit kosten.
Verleden jaar heeft de Belastingdienst nog aangegeven dat het laten vervallen van de oldtimer-vrijstelling een systeemvernieuwing vergt en daarom op korte termijn onuitvoerbaar is. BOVAG ziet liever dat er werk wordt gemaakt van de digitalisering van de BPM-aangifte. Dat is efficiënter voor ondernemers en consumenten en lost namelijk wél problemen op: de Belastingdienst kan hierdoor beter handhaven en fraude voorkomen.
van de Bovag site:
CAMPERS & OLDTIMERS
Het kabinet slaagt er met deze rijksbegroting niet in een belangrijke slag te slaan richting een duurzaam wagenpark, maar lijkt zich vast te bijten in symbolische, weinig effectieve maatregelen. Zo heeft het aangekondigd rijdend erfgoed in Nederland aan te willen pakken door de vrijstelling voor oldtimers (40 jaar en ouder) vanaf 2028 te versoberen. Een eveneens aangekondigde afschaffing van het relatief gunstige MRB G3-tarief werkt zelfs averechts voor het milieu. Daarnaast is aangekondigd dat het kwarttarief dat geldt voor campers in de MRB per 2026 zal worden verhoogd tot een halftarief. In beide gevallen gaat het om voertuigen die relatief weinig kilometers maken en waar dus ook weinig (CO2-) winst te behalen valt. Daarnaast worden beide categorieën straks al eerlijker belast als betalen naar gebruik wordt ingevoerd. Nu tijdelijk een ander systeem optuigen dat binnen een paar jaar weer moet worden afgebroken, is niet verstandig en zal ook bij de Belastingdienst kostbare uitvoeringscapaciteit kosten.
Verleden jaar heeft de Belastingdienst nog aangegeven dat het laten vervallen van de oldtimer-vrijstelling een systeemvernieuwing vergt en daarom op korte termijn onuitvoerbaar is. BOVAG ziet liever dat er werk wordt gemaakt van de digitalisering van de BPM-aangifte. Dat is efficiënter voor ondernemers en consumenten en lost namelijk wél problemen op: de Belastingdienst kan hierdoor beter handhaven en fraude voorkomen.