Het Peugeot (BB) C-, L-, R- topic
Posted: 03 Feb 2024, 21:09
Strikt formeel genomen zijn de brommers uit deze serie nog steeds BB modellen. Het uiterlijk is echter aangepast aan de tijd.
Waar de BB104 strakke lijnen combineerde met een extravagant uiterlijk zijn de modellen C- en L- en later ook de R- zeer ingetogen. De vormen strak recht en sober en dat geldt ook meteen voor het kleurenpalet, een wat saai aandoend metallic industrieel grijs/blauw is wat er voornamelijk wordt geleverd. Met de komst van de nieuwe reeks bestaat het automaten gamma van Peugeot ineens uit meerdere modellen met duidelijk onderlinge verschillen.
We beginnen met de C- reeks.
Dit is de simpelste van allemaal. De basis uitvoering, simpelweg de C, vervangt de 1S en 1 ST. Een uiterst simpel brommertje om je mee te verplaatsen en verder niets. Geen vering, geen snelheidsmeter en een velgrem voor. Tegen bijbetaling kon er een trommelrem op maar ook dan moest je zelfs de meest elementaire voorvering ontberen. De sierlijke bolle tank van de oer-BB's ontbreekt bij de C- reeks en er is een tank achter onder het zadel voor in de plaats gekomen.
Als we de ladder der luxe ernaast leggen dan vinden we op de eerste sport de CT. Nog steeds geen snelheidsmeter standaard (nu wel als accessoire leverbaar) maar wel een voorvork met vijf centimeter vering en een trommelrem in het voorwiel. De CT vervangt de 1T.
Nog een trapje hoger vinden we de VCT. Nauwelijks meer comfort maar wel een variomatic op de grote poelie. Hier is de luxe dus vooral in heuvelachtig gebied dat er minder hoeft te worden meegefietst, een welkome aanwinst voor met name de ouderen die zich op de brommer verplaatsen. De zeldzaam gebleven VCT vervangt de 1VT.
Meteen met de C- kwam ook de luxere en zwaardere L- reeks. De L- kwam in vier verschijningsvormen: met en zonder achtervering en met en zonder variomatic. Wie goed naar de frames kijkt snapt ook waarom Peugeot eind 1963 de niet verkochte BB's terug haalde. Ze werden voorzien van een nieuwe tank en nieuw plaatwerk en vormden zo de C- en de L- reeks. De L-'s met star achter frame hebben een spatbord wat lijkt op de tank van de C-tjes. Er zijn handige jongens geweest die op hun L- een C- tankje erbij hebben geknutseld en daarmee de tankinhoud ook aanzienlijk hebben vergroot.
Als basis was er de LT, een degelijke modern gelijnde brommer zonder achtervering maar wel met voorvering en een trommelrem voor. Het geheel was voorzien van diepe spatborden. Hiervan was ook een variomatic model leverbaar, de VLT.
De luxere L- had natuurlijk achtervering en was verder gelijk, het model werd TLS genoemd en niet LTS wat logischer zou zijn geweest. De Variomatic uitvoering hiervan heette simpelweg V (en dus niet VTLS of VLTS wat ook hier logischer zou zijn geweest). De luxe L- zou het maar een paar jaar volhouden, in 1965 werd deze reeds afgelost door de R- reeks hoewel de voorraden opverkocht werden tot wel in 1966.
Als hekkensluiter kwam de R- reeks de top of the line invullen. Deze brommers hadden een nieuw frame met een verende zadelpen.
Net als de L- kwam de R- ook in vier uitvoeringen. Met star achter frame was er de RT. Wilde je een variomatic dan werd het een VRT.
Voor het ultieme comfort (vering voor en achter, een verende zadelpen en vering in het zadel kon je de RS aanschaffen. In tegenstelling tot de onlogica van de L- reeks was bij de R- de versie met vering rondom en variomatic gewoon logisch de VRS.
Waar de BB104 strakke lijnen combineerde met een extravagant uiterlijk zijn de modellen C- en L- en later ook de R- zeer ingetogen. De vormen strak recht en sober en dat geldt ook meteen voor het kleurenpalet, een wat saai aandoend metallic industrieel grijs/blauw is wat er voornamelijk wordt geleverd. Met de komst van de nieuwe reeks bestaat het automaten gamma van Peugeot ineens uit meerdere modellen met duidelijk onderlinge verschillen.
We beginnen met de C- reeks.
Dit is de simpelste van allemaal. De basis uitvoering, simpelweg de C, vervangt de 1S en 1 ST. Een uiterst simpel brommertje om je mee te verplaatsen en verder niets. Geen vering, geen snelheidsmeter en een velgrem voor. Tegen bijbetaling kon er een trommelrem op maar ook dan moest je zelfs de meest elementaire voorvering ontberen. De sierlijke bolle tank van de oer-BB's ontbreekt bij de C- reeks en er is een tank achter onder het zadel voor in de plaats gekomen.
Als we de ladder der luxe ernaast leggen dan vinden we op de eerste sport de CT. Nog steeds geen snelheidsmeter standaard (nu wel als accessoire leverbaar) maar wel een voorvork met vijf centimeter vering en een trommelrem in het voorwiel. De CT vervangt de 1T.
Nog een trapje hoger vinden we de VCT. Nauwelijks meer comfort maar wel een variomatic op de grote poelie. Hier is de luxe dus vooral in heuvelachtig gebied dat er minder hoeft te worden meegefietst, een welkome aanwinst voor met name de ouderen die zich op de brommer verplaatsen. De zeldzaam gebleven VCT vervangt de 1VT.
Meteen met de C- kwam ook de luxere en zwaardere L- reeks. De L- kwam in vier verschijningsvormen: met en zonder achtervering en met en zonder variomatic. Wie goed naar de frames kijkt snapt ook waarom Peugeot eind 1963 de niet verkochte BB's terug haalde. Ze werden voorzien van een nieuwe tank en nieuw plaatwerk en vormden zo de C- en de L- reeks. De L-'s met star achter frame hebben een spatbord wat lijkt op de tank van de C-tjes. Er zijn handige jongens geweest die op hun L- een C- tankje erbij hebben geknutseld en daarmee de tankinhoud ook aanzienlijk hebben vergroot.
Als basis was er de LT, een degelijke modern gelijnde brommer zonder achtervering maar wel met voorvering en een trommelrem voor. Het geheel was voorzien van diepe spatborden. Hiervan was ook een variomatic model leverbaar, de VLT.
De luxere L- had natuurlijk achtervering en was verder gelijk, het model werd TLS genoemd en niet LTS wat logischer zou zijn geweest. De Variomatic uitvoering hiervan heette simpelweg V (en dus niet VTLS of VLTS wat ook hier logischer zou zijn geweest). De luxe L- zou het maar een paar jaar volhouden, in 1965 werd deze reeds afgelost door de R- reeks hoewel de voorraden opverkocht werden tot wel in 1966.
Als hekkensluiter kwam de R- reeks de top of the line invullen. Deze brommers hadden een nieuw frame met een verende zadelpen.
Net als de L- kwam de R- ook in vier uitvoeringen. Met star achter frame was er de RT. Wilde je een variomatic dan werd het een VRT.
Voor het ultieme comfort (vering voor en achter, een verende zadelpen en vering in het zadel kon je de RS aanschaffen. In tegenstelling tot de onlogica van de L- reeks was bij de R- de versie met vering rondom en variomatic gewoon logisch de VRS.