Page 1 of 2
Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 06 Feb 2016, 20:31
by MarcoPeus
Een topic dat op d.a.f. een ware rel veroorzaakte blaas ik hierbij nieuw leven in.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... auto.dhtml
Langzaam maar zeker wordt Nederland overspoeld door de batterij meezeulende hybride en pseudo-milieuvriendelijke strontbakken die op papier 1 op 30 lopen maar in de praktijk slechts 1:15 halen.
Ik voorzie een ware hetze opkomen tegen mensen die nog met een auto op brandstof willen rijden door dit zooitje linkse oproerkraaiers.
Joop den Uyl (604 rijder overigens) zei het ooit eens: "Elke Nederlander een auto voor de deur", hij vergat erbij te zeggen: "En staan laten dat ding"
We hebben t continue over de opwarming van de aarde, broeikasgassen, poolkappen smelten. Heeft er als eens iemand van de ijstijd gehoord die 10.000 jaar geleden begon terug te lopen........ ZOU t niet zo kunnen zijn dat het een atmosferische gedaantewisseling is van de aarde die ook plaats zou vinden zonder auto's/vrachtwagens/fabrieken of waren die er ook al 10.000 jaar geleden? Wellicht dat het door de verbranding van fossiele brandstoffen sneller gaat maar uiteindelijk is het onomkeerbaar.
Ow ja, en die accu's in die auto's, waar worden die opgeladen? Met stroom van van-scheuren-voorziene kernreactoren?, Met stroom uit centrales op aardgas...........kolen........bruinkool????? En wat stoten DIE uit? Hoeveel water maken die centrales warm dat weer gekoeld wordt in koeltorens, koeltorens die miljoenen kW aan warmte de lucht in blazen zonder t te recyclen, kan dat warm water niet hergebruikt worden? Zomaar even wat in me opkomt.
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 07 Feb 2016, 07:11
by ruit'48
Gelukkig denken ze er bij Shell anders over, ze verwachten dat er voor 2030 geen drastische verandering zal komen ten aanzien
van het benzine/diesel verstokende wagenpark. Bovendien is er nog ''petrol'' genoeg.
Dus maak je er niet kwaad over Marco, dat is zonde van je eigen energie..
.
.
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 08 Feb 2016, 21:33
by Harrie
Waar ik me meer zorgen om maak is de Weekers-regeling die veel eigenaren van klassieke auto's treft ,
en ook de branche van klassieke automobielen schade toebrengt doordat er veel klassiekers verkocht,
geschorst of een enkele zelfs gesloopt zijn. En als je er weinig mee rijdt, is er iets minder onderhoud.
De 3 maanden niet mogen rijden is ook zo'n belachelijke maatregel, als je het heel basic beschouwd zelfs discriminerend.
Met de elektrische en hybride auto's snij je ook een onderwerp aan Marco, ik ben het met je eens dat een
elektrische auto niet milieuvriendelijk is als diens accu's worden opgeladen met energie uit kolen- of kerncentrales.
Zero Emission bestaat trouwens ook niet, er is altijd emissie, al was het maar het slijten van de banden.
En bij transport van en omzetting van energie zijn er altijd verliezen.
Dat Den Haag deze hybride- en elektrische auto's al vele jaren zo vet subsidieert is een doorn in het oog van velen.
Zoals je al noemde, loopt die Japanse Hybride niet 1 op 23 zoals in de folders staat, maar eerder 1 op 16.
Daarnaast nog de verbanning van auto's ( vaak van vóór bouwjaar 2001/ 2002 ) , dus ook alle klassiekers en oldtimers,
in vele grote steden. Daar is -terecht- al veel protest tegen, maar volgens Den Haag mag elke gemeente dat zelf bepalen...
grt, Harrie
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 08 Feb 2016, 23:33
by paull en paulla
Harrie wrote:Dat Den Haag deze hybride- en elektrische auto's al vele jaren zo vet subsidieert is een doorn in het oog van velen.
Naar mijn bescheiden, maar stellige mening, volledig door een uiterst effectief en functioneel lobby-circuit.
Zoals in zoveel gevallen in Den Haag, maar ook Brussel. Daar wordt politiek en dus wet en regelgeving gemaakt, maar ook succesvol beïnvloed, of moet ik 'gestuurd' zeggen...
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 09 Feb 2016, 14:52
by RogerSch
Tja laat ik hier maar eens een tegengeluid horen...
Ik zelf denk dat auto's met aandrijving door een elektromotor de toekomst zal zijn. Let op: dan heb ik het er niet over op welke manier de energie voor de aandrijving wordt opgeslagen. De aandrijving daarvan is vele malen soepeler dan een auto met een verbrandingsmotor die de wielen direct aandrijft. Zeker voor het gewone transport. Qua energieopslag denk ik dat je twee verschillende type auto's zult krijgen. De kleine stadsauto's voor de kortere afstanden zullen accu's hebben en de grotere auto voor de langere afstanden denk ik waterstof met een brandstofcel.
Omdat het "nieuwe" technologieën zijn (althans voor massa gebruik) vind ik het een goede zaak dat de overheid dit probeert te stimuleren om de eerste schapen over de dam te krijgen. Dat sommige belastingmaatregelen daarvoor onbedoelde neveneffecten kunnen hebben en bijgesteld moeten worden, zoals voor hybride auto's, daar ben ik het mee eens. De regelingen voor 2016 lijken mij meer reëler.
O ja en dat de energie opgewekt voor de accu's van de elektro auto's altijd uit vieze kolencentrales komt dat klopt niet altijd. Afgelopen jaar hebben wij zo'n 7000 kWh energie verbruikt waarvan 2300 kWh voor de aandrijving van onze Renault Zoe. Van deze 7000 kWh is 6930 kWh opgewekt door de 12 winddelen die wij hebben in een windmolen nabij Culemborg.... En zo weet ik dat meerdere Renault Zoe rijders hun energie opwekken via zonnepanelen dan wel ook via windenergie...
Ons huidige autopark:
Renault Zoe: Voor woon-werk verkeer van mijn vrouw inclusief de lokale privéritten in de buurt.
Skoda Superb: Voor mijn woon-werkverkeer als ik aan de beurt ben om te carpoolen en uiteraard voor onze langere privéritten dan wel als wij met de caravan op vakantie gaan.
Peugeot 205 CTI: Voor de echte fun tochtjes.
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 11 Feb 2016, 22:45
by Harrie
RogerSch wrote:<.........>O ja en dat de energie opgewekt voor de accu's van de elektro auto's altijd uit vieze kolencentrales komt dat klopt niet altijd.
Dat heb ik ook niet beweerd, ik schreef: "ALS ":
dat een elektrische auto niet milieuvriendelijk is als diens accu's worden opgeladen met energie uit kolen- of kerncentrales.
RogerSch wrote:Afgelopen jaar hebben wij zo'n 7000 kWh energie verbruikt waarvan 2300 kWh voor de aandrijving van onze Renault Zoe. Van deze 7000 kWh is 6930 kWh opgewekt door de 12 winddelen die wij hebben in een windmolen nabij Culemborg.... En zo weet ik dat meerdere Renault Zoe rijders hun energie opwekken via zonnepanelen dan wel ook via windenergie...
Dan doen jullie het goed, zeer goed
Maar om bij de opzet van dit forum te blijven ( Klassieke auto's ) vind ik de onderwerpen
Weekers-regeling en
Mileuzones in Grote Steden
meer interessant dan moderne hybride's, waterstof-techniek en elektrische auto's.
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 12 Feb 2016, 10:11
by RogerSch
Harrie wrote:Maar om bij de opzet van dit forum te blijven ( Klassieke auto's ) vind ik de onderwerpen Weekers-regeling en Mileuzones in Grote Steden meer interessant dan moderne hybride's, waterstof-techniek en elektrische auto's.
Daar ben ik het volledig met je eens.
Maar de volgende elektrische auto mag wel op dit forum?
http://www.louwmanmuseum.nl/ontdekken/o ... eugeot-vlv
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 20 Feb 2016, 22:48
by RemcoFarina
paull en paulla wrote:Harrie wrote:Dat Den Haag deze hybride- en elektrische auto's al vele jaren zo vet subsidieert is een doorn in het oog van velen.
Naar mijn bescheiden, maar stellige mening, volledig door een uiterst effectief en functioneel lobby-circuit.
Zoals in zoveel gevallen in Den Haag, maar ook Brussel. Daar wordt politiek en dus wet en regelgeving gemaakt, maar ook succesvol beïnvloed, of moet ik 'gestuurd' zeggen...
Klein zijsprongetje off topic:
Het referendum..
Deze man legt even uit waar het eigenlijk over gaat:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6727055 ... g_uit.html
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 24 Feb 2016, 07:17
by ruit'48
goed nieuws..
Bron : AMK maart 2016
Re: Slecht nieuws voor oldtimers
Posted: 24 Feb 2016, 09:16
by Ivo van Duijn
Inderdaad goed nieuws voor oldtimers.