Page 1 of 52

Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 25 Feb 2016, 09:52
by Tuuur
Gekopieerd van het tussenforum...
Tuuur wrote:Een topic met foto's uit het voorbije nederland, uit mijn verzameling foto's uit beeldbanken.

We beginnen met een 1955 Buick Century Convertible in De Pijp te Amsterdam in 1960.

Image
404noir wrote: Image
Mooie auto's daar op Stratumseind in Eindhoven. Een Capri mk1, een Porsche 911targa en een BMW e3 2800. Zelfs de Volvo 142 kwam je niet zo vaak tegen.
404noir wrote:nog een hele leuke uit Eindhoven, Leeuwenstraat.
Image
Tuuur wrote:Een duur ongelukje in de jaren 30 te Utrecht. De rechterauto is een SS (later Jaguar) coupé uit ca 1935.

Image
Tuuur wrote:1964: oversteken in Mariaheide met Fiats...

Image

Image
Tuuur wrote:Gouda, 1962

Image
Tuuur wrote:Een mijnheer chauffeert in 1935 zijn Lancia Lambda doorheen Utrecht.

Image
Breeze wrote:Heel sfeervolle opname van een leuke stad met leuke voertuigen.
Heb lang gezocht op straatgezicht naar de plaats van opname, maar kom niet verder dan Janskerkhof en dan nog grotendeels op gevoel.

Image

Adri
Tuuur wrote:Middelburg, 1962

Image
Tuuur wrote:een Plymouth in Zwolle, 1962.

Image

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 25 Feb 2016, 09:56
by Tuuur
403 Friesland wrote:heerenveen 1953 dracht ,nu auto vrij
Image
MarcoPeus wrote:1973, goed jaar.
Image
Breeze wrote: Dan willen we er wel meer van weten ;) .
TH is Tholen?
Adri
404noir wrote: De auto is de eerste bmw 5-serie, platform e12. Je zou kunnen stellen dat deze auto de opvolger was van de 'Neue Klasse' BMW 2000 uit de late sixties.
Het geinige is dat Paul Bracq in die tijd design chef bij BMW was. Hij is dan ook verantwoordelijke voor de zeer duidelijke design taal van BMW in de 70's, denk aan de eerste 3-serie (e21), de 6-serie (e24) en de 7-serie (e23), allemaal ontstaan onder zijn leiding.
Voor zijn tijd bij BMW heeft hij ook voor Mercedes gewerkt en ook daar iconische auto's ontworpen (Pagode Mercedes 190sl)
http://www.paulbracq.com/en/
Later heeft hij ook voor Peugeot gewerkt als chef interior design (interieur 604 en 505)
Breeze wrote:Dank, had al het idee dat een 5 serie was.
Eigenlijk was ik benieuwd naar het verhaal achter de foto van MarcoPeus.

Adri

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 26 Feb 2016, 22:40
by Tuuur
Indrukwekkend hoor, die politie auto! :mrgreen:

Image

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 27 Feb 2016, 11:22
by 404noir
ik denk dat die BMW rijders daar anders over dachten. :lol:
Rijkspolitie hoort eigenlijk in een Porsche of een Range Rover te rijden.

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 27 Feb 2016, 13:06
by Breeze
Maar wat is die politieauto voor een type? Dacht even een Fiat 125, maar dat is het toch niet.

Adri

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 27 Feb 2016, 13:40
by IVARIO
Is het geen Fiat 124 Special?

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 27 Feb 2016, 16:56
by Tuuur
Yep! Dat is hem, Ivar:

Image

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 01 Mar 2016, 12:40
by 404noir
Image
Simon de Wit Adelaarstraat Utrecht 1970
De Peugeot 404 rijdt op een voorrangsweg en de bestuurder van de B-Kadett heeft zijn rijbewijs waarschijnlijk bij een pak Brinta gekregen. :roll:

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 01 Mar 2016, 14:15
by 404noir
Image
18-Septemberplein, Eindhoven, eind 50-er jaren?
18 Septemper 1944 was de Bevrijdingsdag van Eindhoven. Vandaar de naam.
Op de achtergrond het station dat destijds gebouwd is i.d.v.v. een transistorradio, natuurlijk omdat Eindhoven Philips-stad was.
Philips is voor een belangrijk deel verdwenen, het hoofdkantoor zit nu helaas in Amsterdam.
De rotonde bestaat inmiddels ook niet meer. Het busstation is verplaatst naar de noordzijde. Tijden veranderen. Maar het station staat er nog wel!

Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Posted: 04 Mar 2016, 20:27
by MarcoPeus
Image