Mijn 104 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Oei Rudie, Als JIJ nog niet uitgeleerd bent over de 104......................... Dat beloofd wat!! :mrgreen:
Morgen maar even naar de betere ijzerwarenzaak om een 5.5mm boor, een M7 tapset en bijpassende bouten assortiment te kopen (aangezien ik waarschijnlijk nog meer M7 zal tegenkomen)
Mijn gereedschap arsenaal begint schrikbarende vormen aan te nemen. Mijn vrouw begint al (slaap)kamervragen te stellen :D
Serge: Ik dacht leuk gebruik te maken van die linkse tappen maar zoals naamgenoot Marco al zei, nog nooit voordeel van gehad. Weggegooid geld tot nu toe dus, gelukkig waren ze niet heel duur. Ze breken dus inderdaad niet voor niks af en dan begin je met een linkse tap ook niks meer.

Wordt vervolgd
Marco
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag een M7 tapset gekocht met 3 tappen die men na elkaar moest gebruiken. Gat opgeboord naar 6mm, tappen d'r in en klaar.
M7 boutje past nu gewoon, meteen maar 20 nieuwe boutjes meegenomen, zal nog wel vaker M7 nodig hebben.
Dan de truc met t wiellager:
Met Rudie's gereedschap en t handboek er naast t wiellager er ingeperst. Sodeju wat is dat zwaar werk. Ik heb mijn volle 120kg in de strijd moeten duwen om de ratel rond te krijgen.
Elke keer als ik dacht dat ik er was had ik nog speling tussen kogels en lagerhuis. Nog maar wat draaien dus, nog steeds speling.
2 vragen zijn bij me komen bovenborrelen:
1 Welk vet moet ik gebruiken op de lager? Ik heb een vetspuit waarmee ik diverse lagers e.d. van mijn machines smeer, kan ik dat vet gebruiken?
2 Zit er altijd wat speling tussen de kogels en het lagerhuis? Ik heb t idee dat ik t lager niet verder vast kan zetten. Of heb ik t lage rverkeerd om zitte
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag eindelijk weer eens een minuutje vrij kunnen maken om aan de veerpoot te sleutelen.
Lager er zo ver ingedraaid dat t niet meer verder ging (volle gewicht op de ratel). De borgveer ging er goed op dus ik neem aan dat ik dan goed zit.
De buitenste en binnenste rubbers er in geperst maar daar heb ik wat wijfels over. Er staat in t WPHB geen minimale afstand of in-pers-diepte opgegeven en ik weet dus ook niet of t ver genoeg er in zit. Ik wil ook niet te ver draaien omdat ik dan misschien de rubbers kapot draai. Helaas ben ik geen monteur en heb ik veel vragen en weinig ervaring.
Wel al ontzettend veel geleerd in de afgelopen weken.
Heeft iemand ervaring met die rubbers en vooral hoe diep je ze moet zetten?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Deze week bericht gehad van de restaurateur. Body staat bij de spuiter en de losse delen moeten nog afgewerkt worden. Dat gebeurt de eerste week van Juli en dan duurt t nog ongeveer 2 weken voordat hij klaar is. Vanaf eind juli kan het grote opbouwen beginnen.
Helaas de laatste 2 weken erg druk geweest met werken dus is de veerpoot blijven liggen tot ik meer tijd heb.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag wat vrije tijd kunnen besteden aan de veerpoten van de 104. Eerst maar eens een deel van de rest van de onderdelen uit de opslag gehaald zodat ik de tweede poot ook kon voorzien van een nieuw lager en Rudie zijn setje zsm terug kan krijgen. Alleen hopen dat ik t goed gedaan heb zodat het niet meer los hoeft :roll: . Gemerkt dat ik geen vet op de lagers van de eerste poot heb gedaan, niet vergeten dus!
Weer ervaren dat het heel belangrijk is om goed, passend en voldoende gereedschap te hebben. Dat (de)montage gereedschap heeft zijn dienst wederom bewezen (nogmaals dank Rudie). Easy as 1-2-3.
Nieuw lager er middels een ratel ingezet die na 10 keer draaien geen zin meer had en blokkeerde. Waarschijnlijk vond hij t verlengstuk in de vorm van een stofzuigerstang niet zo plezant. Gelukkig nog een reserve gevonden van een betere kwaliteit.
Nog even de boutjes gestraald in mijn eigen straalkast en daarmee de achterplaatjes van de remschijf gemonteerd.
Volgende stap wordt de veerschotels met veer monteren maar ik blijf huiverig om die veerklemmen te gebruiken. Om me heen eens gevraagd maar nog geen eigenaar van een prof. klem gevonden. Wordt denk ik een nieuwe dus. Toch maar even geprobeerd maar door de lengte van de veer en de te korte bouten in de verenklem kan ik met die set niks beginnen.
Veerpoot lagers lijken me vol zand en troep zitten op t eerste gezicht, eens kijken of ik daar nog iets mee kan. Die kunnen niet uit elkaar om schoon te maken zo te zien.
Is het trouwens mogelijk om de lagers in een draagarmpje te vervangen? Ze zijn los leverbaar dus je zou denken van wel, ik heb ze er nog niet uitgekregen helaas.

Aanschouw hierbij het duo veerpoot Dhr Linker Veerpoor en Mevr Rechter Veerpoot :D
Image

Wordt vervolgd natuurlijk
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Dank je naamgenoot, ik heb er dan ook veel zweet om laten vloeien en behoorlijk wat gereedschap moeten kopen en lenen.
Helaas woon je wat ver weg anders zou ik wel op komen rijden. Maar dan zou ik ze ook via t magazijn kunnen lenen, dat is dichterbij.

Met die klemmen gaat t best goed maar ik krijg ze gewoon niet ver genoeg in elkaar geschroefd omdat de bouten te kort zijn.
Die veerpoot lagers kan ik niet meer uitspoelen, de straler/spuiter heeft die vol zand geduwd en dan overgespoten met alle troep er in net zoals de wiellagers, ZUCHT! Wordt nooit meer iets ben ik bang.
Op zoek naar nieuwe dan maar. Er zitten er op de 2 veerpoten die ik van Rudie heb gekregen maar dat zijn andere dan die, die ik heb.
Correct me if i'm wrong maar die lagers krijg je niet open hè?

Ik heb een uitdeukset ooit een gekregen van iemand en daarmee heb ik geprobeerd die rubbers uit te persen, helaas zonder succes maar wel met veel druk. Eens proberen met die draagarmpjes die ik van Rudie heb. Als die wel goed gaan pak ik er 2 van die , uitpersen, stralen, spuiten, nieuwe rubbers klaar. Ik denk dat die van mij gewoon wederom gestraald en gespoten zijn zonder af te dekken. De fusee is wel afgeplakt geweest gelukkig. Rubbers zien er trouwens nog best goed uit.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Oke, ik wist niet dat ze in een metalen bus zaten, dan zal ik eens proberen die vrij te maken van (grond)lak en dan nog eens te persen met die uitdeukset.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Die is veel te klein, heb m gezien.
De 104 heeft zoals je weet hele lange veren, zeker als ze ontspannen in volledige lengte liggen.
Dr is een zekere Willem in Overijssel die heeft en 104 verenklem liggen samen met nog een hele stapel gereedschap voor de 104 maar hij vraagt er erg veel geld voor vind ik.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag eindelijk het verlossende woord:

DE 104 IS GESPOTEN EN KAN OPGEHAALD WORDEN!!!!!! :D

Image

Gelukkig is t mooi weer de komende tijd :roll:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Liever geen wedstrijdje nee. om diverse redenen niet:
1, ik wil dat t allemaal goed in elkaar gezet wordt en me niet haasten
2, jij bent vast sneller want die van jou staat al deels in elkaar
3, ik heb 0,00000 ervaring en monteurs kennis dus in elkaar zetten wordt een hele lange en moeizame leerschool. Gelukkig zitten er veel kundige en behulpzame mensen in t forum die met raad bijstaan.

Ik heb er voor gekozen om er geen tectyl en andere troep meer op te zetten maar gewoon rondom epoxy onderlaag en aflakken in de kleur van de auto, hij is dus heel erg geel op alle delen :mrgreen:

Inderdaad vraagt die man erg veel geld voor die gereedschappen. ik heb m al 275 geboden incl. verzendkosten maar daar heeft hij niet op gereageerd.
Helaas heb ik totaal geen gereedschap voor de 104 behalve dan het geleende wiellager(de)montagesetje van Rudie (ligt nog netjes opgeborgen te wachten op een ritje van mij richting Berkel en Rodenrijs, terug naar de eigenaar)
Ben nu naarstig op zoek naar een verenklem zodat ik de veerpoten kan afmaken. Laat die man dat nu hebben............ :?

Heb me vandaag wel gerealiseerd dat ik de raamgeleiders van de achterste portieren niet heb mee laten stralen en spuiten door de spuiter :evil: . Nu is stralen niet t probleem, dat kan ik in mijn eigen kast wel maar in de juiste kleur spuiten zal wel weer een drama worden (als er al geen herstelwerk aan zit). Staat natuurlijk geen enkele spuiter op te wachten om 2 van die flutdeeltjes in kleur te zetten. Zal me wel een bom duiten gaan kosten in vergelijking tot de hele auto.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply