Mijn 104 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Of niet natuurlijk, al naar gelang de hoeveelheid roest die ik wel/niet zie.
De vraag is trouwens ook nog maar of ik over 30 jaar niet überhaupt iets zie. :mrgreen:

Vandaag was ik overigens ook nog even in de sleutelruimte want ik was vergeten dat Mariet hoog op de brug stond toe ik zondag weg ging. Ik was vergeten haar te laten zakken.
Aangezien ik geen ervaring met die brug heb en niet kan beoordelen of ze wel/niet stabiel was toch maar even langs gereden. Wat bleek, geen vuiltje aan de lucht, stond nog precies op dezelfde plaats. Zelf de beveiliging was nog niet aangedrukt in de kolom dus ik kon zonder stijgen gewoon laten zakken.
Goeie bruggen die Koni's :mrgreen: Van t weekend maar eens verder gaan, voel me de laatste 3 dagen te beroerd om ook maar een sleutel vast te pakken.

Hoe kan het dat de draad van aandrijfas rechts niet helemaal uit de naaf komt en links wel?? Vandaag kreeg ik bezoek uit Heerlen van goede vriend Joos die me even wilde bijstaan bij mijn 104 story.
Hem viel meteen op dat de band/naaf rechts wel heel erg los zat en dat had ik ook al gezien. Mijn idee was om de aandrijfas strak te draaien en te hopen dat de speling dan weg was.
Helaas, dat ging dus niet lukken. De originele naaf (denk ik) zit in de ophanging en de nieuwe assen zijn even groot als de oude assen. Heel vreemd allemaal maar hij gaat er dus niet in. De diameter van het gat van de naaf wijkt dus af.
Heel vreems, de originele as past er niet in alsmede de nieuwe as..........
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Het gekke is dat de originele aandrijfassen ook niet in de originele naven passen................... :shock: :? :cry:
Terwijl dit wel zo gezeten heeft ooit, rararararara hoe kan dat.
Gelukkig heb ik ooit uit het onderdelen magazijn in B&R (thans in Workum) 2 veerpoten van een 104 gekregen. Van cie ga ik nu eens even de naven passen en kijken of daar de as wel in past. HEEL vreemd allemaal.
Wederom ONGELOFELIJK hoeveel verschillende onderdelen er zijn gebruikt voor een zeer laagschalig geproduceerde auto.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb de auto voor 80% uit elkaar gehaald, achteras voorveerpoten subframe e.d. zijn in Ede uit elkaar gehaald en in delen naar me terug gekomen.
Die voorpoten en achteras zijn ook nog eens deels uit elkaar gegaan om gestraald en gespoten te worden.
De naven heb ik met de oude remschijven er nog op terug gekregen, de remklauw was gedemonteerd en bewerkt.

huh, die eerste zin zal niet kloppen Marco.. Wel in jouw beleving maar lijkt me niet waarheid..

Toch is t zo Jan, Joos was er bij en kan mijn opmerking bevestigen, we krijgen de as er gewoon niet in.
Nu zou t zo kunnen zijn dat er in het verleden een nieuwe naaf in is gezet van het smallere type zoals Harrie al zei maar dan zou de as ook vervangen moeten zijn en dat is niet zo want de oude assen passen er ook niet in, alhoewel, we hebben maar 1 as geprobeerd, kan natuurlijk dat het net die andere as was. Morgen maar eens snel terug gaan om te proberen. De reserve poten komen goed van pas denk ik. Die ga ik maar inzetten.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Nou, vandaag nog even bliksembezoek gebracht aan de sleutelruimte om de naaf te inspecteren en eventueel te vervangen met een sloop exemplaar.
Hoe ik ook paste en mat, die nieuwe as gaat er echt niet in. Die is gewoon te dik. De originele assen passen er ook niet in. :shock: :? :cry:
Ik heb nog geprobeerd de naven te schuren om eventuele braampjes aan de hals eraf te halen maar dat mocht niet baten. Het verschil is echt enorm (een halve mm).
Toen de sloop naaf maar gepakt en die verwijderd van de veerpoot. Schijf eraf, grrrr bleef een stuk lager zitten dat ik er dus niet meer vanaf krijg zonder trekker die ik niet heb :evil:
Passen dan maar, as past er bijna in. Tijdens t loshalen is er een braampje ontstaan, die heb ik weg geschuurd en de as zit als gegoten.

De vraag is nu: waarom passen de originele assen/naven niet op elkaar?? Heeft altijd zo gezeten, nu niet meer. Is het wel de originele naaf?
Zucht, en toen wilde mijn zoontje weer naar huis en kon ik mijn sleutel uurtje weer vergeten. :roll: :cry:

Deze week maar een trekker gaan halen om die lager kraag te verwijderen van de naaf zodat ik die sloop naaf kan gebruiken om alles te monteren. Ik blijf t vreemd vinden.

Ook had ik al een begin willen maken met de tank onder de auto schroeven maar de grote bout die aan de rechterkant zit (links ligt de tank op 2 steuntjes) is te verrot om opnieuw te gebruiken. Nieuwe meenemen van thuis dan maar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Dank Gino,
Moet houd ik zeker, ben nu al zo ver (ahum :roll: ) dat opgeven er niet meer bij is. Uiteindelijk gaat t toch lukken.
Wordt alleen zo moedeloos van zoveel stomme dingen die je telkens tegen komt.
Volgende week maar verder.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Het verschil zit m echt in de naaf. De verdikking in de as (net achter de kartels) gaat gewoon niet in de naaf (de originele dan), een sloop naaf gepakt, en daar past ie (met een beetje aanmoedigen) wel in.
Snap er niets van, originele assen en naven passen niet op elkaar terwijl t wel altijd zo heeft gezeten.
Als ik met de schuifmaat meet, zie ik ook een miniem verschil tussen de dikte van de as en het gat van de naaf. HEEL vreemd.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Aangezien ik vandaag in de sleutelruimte was om de autotrailer te halen en een machine op te laden op de trailer besloot ik even te kijken naar de aandrijfassen en de dikte van het asgedeelte dat ik de keerring van t lager valt. Helaas had ik geen schuifmaat bij de hand maar ik vermoed dat de oude assen dikker zijn dan de nieuwe en dus passen de keerringen niet goed om de aandrijfas........... :roll: :cry: :evil:
GODVERBOODHETVLOEKEN wat word ik strontziek van die verschillende onderdelen allemaal.
Nu is de kans dat het verkrijgen van de juiste keerringen natuurlijk samen hangt met het kopen van een nieuw lager en dat past natuurlijk weer niet in de veerpoot enz enz enz enz enz. Dus heb ik alles voor niets gerepareerd en vervangen en kan ik vanaf 0 weer beginnen. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHH :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Nou, zoals beloofd de foto's

Allereerst de originele naaf met daarin de nieuwe as geschoven, verder dan dit gaat hij er niet in. Je ziet tussen de kraag (waar t vet op zit) en de naaf ca 1 cm ruimte.
Image

Hier heb ik de as er even uitgetrokken dan kun je zien waar de schoen knelt
Die verdikking net boven de tanden in de as, schuift normaal in de naaf, nu dus niet. Scheelt 1 mm, dit is dus hetzelfde met de originele assen.
Image

Hier zie je een naaf uit een reserve veerpoot die ik gedoneerd kreeg uit B&R.
Image
Hier schuift de as dus gewoon in de naaf, zit lekker strak. Let even niet op die lagerschaal, die moet ik er nog vanaf trekken.

Dit is de nieuwe as gezien vanaf de buitenzijde (naafkant)
Image

Hier is goed te zien dat de keerring die ik bij de lagers heb gekregen niet past, of liever gezegd, veel te groot is.
Ik heb al eens even gekeken of ik misschien een lager heb van een te oud model of assen van een te nieuw model maar ik kan geen andere vinden op diverse webwinkels.
Image

Wordt dus zaak om de juiste keerringen te krijgen, en dan gaan we natuurlijk weer richting het niet passen van de keerringen in de veerpoot enz enz enz enz.
Heeft iemand toevallig die kleine keerringen liggen? En zo ja, wil hij/zij ze dan even fotograferen met wat maten erbij?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

hmmmm, ze blijken wel in belgie beschikbaar maar niet in NL
http://www.mister-auto.be/fl/keerring-w ... 1172B.html

Maar op deze site hebben ze ze wel op voorraad zo te zien :D En betaalbaar ook nog
http://autopartsmarket.co.nl/?action=ca ... price_view
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Balen is dat he, ik heb dat al ZO vaak meegemaakt, ik snap niet dat die bedrijven niet gewoon hun voorraad actueel hebben. Zetten gewoon alles er op en laten je er voor betalen om na 1 dag te mailen met het bericht dat de onderdelen niet leverbaar zijn.
Ik ben benieuwd op die autopartsmarket.co.nl wel die dingen op voorraad heeft. Op de site is t wel te zien ja.

Marco, de maten van de keerring heb ik helaas niet genomen, m'n schuifmaat lag thuis om een nieuwe batterij te krijgen. Als ik er weer ben zal ik de schuifmaat meenemen om de maat te nemen.

Wederom blijken onderdelen van de 104 zeer divers en nét even anders te zijn dan wat je nodig hebt.
Aan de gegevens van Harrie te zien is de buitenmaat wel hetzelfde (72,7) zodat ik de veerpoot kan handhaven. Nu maar snel bestellen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply