Mijn 104 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Zo, spoorstangen gemonteerd met lekkere dikke klodder vet en kopervet op de schroefdraad, stuurhoesjes gemonteerd (wat gaan die dingen lastig op de stangen) en de stuurkogels gemonteerd met kopervet. Globaal afgemeten hoe lang ze moeten zijn, uitlijnen komt nog wel.
De montage bouten met afstandsbussen schoon gemaakt waarna ik de bussen even heb gestraald (wat is dat toch handig als je zelf even snel wat kunt stralen) en voorzien van grondlak en zwarte lak.
Stuurstangrubber (die grote ronde) had ik nieuw besteld bij Serie04, dus die ook maar gemonteerd nadat ik de flens op het rondsel had schoon gemaakt. Mooie nieuwe bouten/moeren erop, ziet dat ook alweer schoon uit.
Nu is t alleen een kwestie van monteren en we kunnen weer sturen (min of meer) :mrgreen:
Dan komt de vervelende klus van het verwijderen van de anti-dreun-platen en het schoon maken en beschermen van de holle ruimte.

Nog halen:
Bij een autolak handel proberen een spuitbus Jaune Primavere te krijgen (of iets wat er op lijkt) om de kale plek onder de anti-dreun-plaat te spuiten.
Spuitbus zijdeglans zwarte lak
Holle ruimte beschermer (Fluid Film)
Geluid reducerende plak folie om bodem en brandschot mee te beplakken tegen het kabaal. Product a la Chip Foose's Dynamat maar dan betaalbaar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb helaas geen recept maar wel kleurnummer 1472. Welk merk het was durf ik je niet meer te zeggen, is al een jaar geleden.
Een compressor met spuit heb ik wel maar aangezien ik meestal een klein stukje spuit en dan weer een week niks vond ik een spuitbus handiger. 2k is inderdaad beter dan een spuitbus met 1k maar dan moet je wel flinke oppervlaktes kunnen spuiten en niet die kleine beetjes die ik doe. Dan kan ik elke keer die spuit schoon maken en gooi ik meer lak weg dan dat ik gebruik.
Zou je eens willen vragen wat een spuitbus kost met die Jaune Primaverre?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Zo, nog even wat foto's plaatsen van vóór de inbouw en van het ingebouwde stuurhuis.
Vandaag meteen even de bitak platen verwijderd. 1 ging heel makkelijk maar de andere bleken goed vast te zitten. Verfstripper bracht uitkomst en met wat ellenboogvet en een scherp plamuurmes heb ik alles schoon gekregen.
Het stuurhuis na revisie/schoonmaak en vóór inbouw.
Image
De rubberen schijf op/in de stuuras.
Image
Image
Image

Ingebouwd in de auto
Image
Image
Image

De foto's van het schoon maken van de plekken waar de dreunplaten zaten. Met een fles thinner in 1 hand en een oude doek in de andere hand is alles lekker schoon geworden.
Image
Image
Morgen misschien even met een schuurpapiertje en de epoxy primer eroverheen.

Ik zag alleen in de dorpel nog een plekje waar ik niet zo blij mee ben. Hopelijk is dat goed gespoten met epoxy en lak en na inspuiten met Fluid Film geen punt van ergernis meer.
Image

Het gat vóór de bijrijdersstoel waarbij je in de kano kunt kijken blijkt bij nader inzien reuze mee te vallen. Ik heb met een dunne slang op de stofzuiger het gat uitgezogen en dat blijkt redelijk schoon.
De meeste troep die er in zat is waarschijnlijk roestgruis en straalgrit geweest. Inspuiten met Fluid Film zal waarschijnlijk voldoende zijn.
Image

Nu op zoek naar een betaalbare geluidsisolatie die ik op brandschot, stijlen en vloer ga plakken. Iets a la Dynamat van Chip Foose maar dan betaalbaarder.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Alsof de duvel d'r mee speelt, als je ze niet meer nodig hebt worden ze op Marktplaats aangeboden.
Voor diegene die oud type hebben en ze op voorraad willen leggen, dit is je kans, Via Serie04 kosten ze de helft maar heb je wel een hoop verzendkosten.
http://link.marktplaats.nl/697738618
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Dank Tjard, Heeft ook veel bloed zweet en tranen gekost. :D
Besteld bij Mister Auto, gewoon op voorraad. Was niet eens zo duur, iets van 67 euro p/st incl. BTW

Ik had toen met die assen meteen nieuwe remtrommels besteld (die op voorraad stonden) en die werden daarna geannuleerd en mijn geld terug gestort. Ik heb toen mijn originele trommels hergebruikt.

Voordat het warm begon te worden vandaag mijn ouders eindelijk verlost van een enorme berg Peugeot (hoofdzakelijk 104) delen die bij hun op zolder lagen.
Wat je dan na 19 jaar weer tegen komt is onvoorstelbaar. Van sommige dingen wist ik niet eens meer dat ik ze had. 505 koplampen, 309 wieldoppen en spiegels t lag er allemaal.
Aanhangertje vol geladen maar t bleek te veel voor de laadruimte.
Van de week de rest maar even ophalen.
Er ligt nog een achterbank, 2 voorstoelen, 2 dozen met allerlei delen, een voorruit en een trekhaak. En dan mag ik nog het rek met blikken hard geworden verf eens uit sorteren en afvoeren. Hopelijk kom ik dan de paar delen die ik (vermoedelijk) mis nog tegen. Anders komen ze maar van de sloper af. Mijn vader had gemengde gevoelens, blij dat hij weer wat ruimte had om zijn eigen troep te plaatsen maar nu werd hij wel verplicht om t uit te zoeken. :mrgreen: Sorry Pa.

Doordat de trap uitgeschoven moest worden moest mijn vader zijn Caravelle ook weer eens buiten zetten. Iets dat al een half jaar niet meer gebeurd is. Sloeg verdomd nog in 1 keer aan ook nog dat kleine ding. Blijven goeie wagens die Franse Auto's :mrgreen:

Vandaag ondanks de snikhete temperaturen nog maar even in de werkplaats gewerkt aan de kabelboom van de 104. WAT-BEN-IK-BLIJ dat ik de kabelboom goed gelabeld heb en dat ik een donor heb waarin ik kan kijken hoe alles precies moet zitten. Onder de motorkap zit in ieder geval de draadboom al redelijk netjes. Binnenin ligt t nog op een hoopje. Alleen zo dom geweest om de kabelboom niet eerst schoon te maken. Alles wat je vastpakt is zwart vettig.
Ook nog even de motorkap ontsluit kabel er in geschoven, appeltje-eitje.

Ook nog even het interieur bij m'n ouders van zolder gehaald. Ik ging er in mijn ergste dromen vanuit dat het interieur helemaal wat verteerd en opgevreten door muizen. Niets was minder waar, geen enkel gaatje (behalve dat gaatje wat er al in zat), alleen heel erg vuil (van spinnenpoep) en muizenkeutels. Geen enkele vreetsporen. Helemaal blij :D
Gelukkig heeft de sloper een interieur dat precies 't zelfde is als dat van Mariet dus dat zou geen ramp zijn geweest.
Ook nog even de motor gedraaid met een sleutel. Had ik al lang niet gedaan maar de motor draait nog prima rond. Gelukkig heb ik 18 jaar geleden de motor voorzien van olie op de zuigers dus los blijven ze wel.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag weer eens ouderwets een middag kunnen sleutelen in een snikhete werkplaats. Zweet liep langs m'n gezicht en rug, bah.
Hele tijd bezig geweest met de kabelboom en wederom ben ik ontzettend blij dat ik een sloper heb staan waarvan ik dankbaar gebruik maak.
Ik kon me echt niet meer herinneren waar de zekeringkast zat of hoe de kabel liep die naar het rechter achterlicht liep. Gelukkig is de sloper compleet wat dat betreft dus kon ik heel makkelijk spieken.
Draadboom zit er voor 85% in, alleen bij de stuurstang en het dash nog niet helemaal duidelijk.
Aangezien ik niet meer verder kon omdat ik eerst die mooie bitum plekken moet spuiten en daarna geluidsisolatie moet plakken maar even verder gegaan met de achterklep.
Slot er in, kentekenverlichting er in, slangetjes er in. Ging goed al zeg ik t zelf. Wel veel (uit)zoek werk maar dat maakt het leuk.
Het enigste waar ik nu tegenaan loop is een verweerd embleem en kofferdekselhandvat. Heeft iemand een goed adres die dat willen aannemen om opnieuw te verchromen voor een leuke prijs? Vervangende mooie exemplaren mag ook natuurlijk.
Ervaring leert dat men er liever niet aan begint of tegen een megaprijs. Het gaat dus om het 104 logo voorop, het Peugeot logo achterop en de koffergreep.
Nu maar eens op zoek naar geluidsisolatie.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag werd t toch eens tijd om mijn vader na bijna 20 jaar zijn halve m2 garage terug te geven en mijn 104 XW3 motor weg te rollen uit zijn garage. Gelukkig stond het blokje op een rollend karretje en kon ik t tot bij bij de auto rollen.
Maar toen kwam t, in de auto laden :? ........... Gelukkig is mijn vader zeer vitaal en sterk (kleine kinderen vinden hun vader altijd sterk, dus ik ook) en hebben we t samen in de auto getild. (dit deed ik alleen bij schoonmaak 20 jaar geleden maar nu ook niet meer :mrgreen: )
Wat ik echter vergeten was, is dat het blok nog olie tot aan de onderste rand van de aandrijfaskeerring had staan dat bij het scheef hangen in de auto eruit begon te lopen. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Daarbij kwam ook nog dat de auto een houten vloer heeft die niet overal afgekit is, tel uit je winst en stel je eens voor welke troep dat dat gaf, ik was des duivels.
Meteen doeken uit de kast getrokken om de troep op te ruimen maar t mocht al niet meer baten, de olie liep al via de bumper de oprit op en veroorzaakte al een zwarte plas.
Na 15 minuten boenen en schrobben is t nu echter redelijk schoon en kon ik rustig huiswaarts rijden.
Geen verdere noemenswaardige incidenten meer meegemaakt behalve een bumperklever die t niet leuk vond dat ik met 15 km/u de bocht nam, zijn Audi embleem stond bijna in mijn achterklep gestanst.
Morgen maar even samen met vaders uitladen in de garage. Kan hij meteen even meezoeken naar het ruitenwisser mechanisme dat spoorloos blijkt te zijn.

Aan heb blok moet ik toch na enkele jaren wel wat gaan vervangen. Verdelerkap en rotor blijken rot, evenals bougiekabels. De motorsteunrubbers heb ik ook even bekeken en die blijken ook helemaal verdroogd en gescheurd. Gelukkig heb ik nieuwe uit t 104 magazijn in Berkel en Rodenrijs gedoneerd gekregen waarvoor dank nog. Naarnaast ligt er een enorme berg stof/vuil/spinnenwebben op t blok dus een nieuwe poetsbeurt kan geen kwaad.
Belangrijkste is echter dat het blok nog steeds los is. Gelukkig was mijn vader 20 jaar geleden dusdanig wakker dat hij me olie op de zuigers liep spuiten teneinde roest te minimaliseren. En dat heeft (hopelijk) goed gewerkt.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Zojuist nog eens even goed gezocht naar het ruitenwisser mechanisme van Mariet. Alle dozen en kistjes afgezocht, nergens meer te vinden. Gelukkig heeft de sloper er nog een maar die is nog ingebouwd en in zeer slechte staat. Ruitenwisserarmen zijn ook spoorloos en laat die van de sloper nu rot zijn.... Grrr
Verder maar de hele dag zo min mogelijk door t dorp rijden. De Epo tour is in Sittard en er is geen doorkomen meer aan. Overal wegwerkzaamheden en afgesloten straten. EEN RAMP!
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Na een (te) lange tijd van lummelen en niet aan herbouw toe komen is vandaag na bezoek aan Sittard klassiek mijn waakvlam weer uitgegroeid tot een volwaardig vuurtje om de 104 weer in elkaar te krijgen.
T is al een maand geleden dat ik voor het laatst iets significants tot uitvoer bracht dus vandaag moest ik maar eens wat gaan doen.
Aangezien de brug ook al maanden staat zonder ook maar 1 auto te tillen vond ik mezelf toch wel erg triest en verplichtte mezelf tot ingebruikname van de brug.
First things first, de recent nieuw aangeschafte schromen lijst van Lucas, bedankt nog daarvoor, gemonteerd. Het oude/originele exemplaar bleek in verregaande staat te zijn en moest herchroomd of vervangen. Aangezien opnieuw verchromen minstens 100 euro kost, was vervangen een beter alternatief.
Vier moertjes en ringetjes van het oude exemplaar en het rubberen lijstje erachter vormen een prachtig nieuw geheel.
Image

Toen moest t er van komen, de sloper had lang genoeg rond gehangen en moest aan t spit. De wielen wilde ik even gebruiken om Mariet meer mobiliteit te geven en om er makkelijker aan te kunnen werken.
De sloper dan maar op de brug gelegd en de wielen gedemonteerd
Image

Terwijl ik ze demonteerde meteen op Mariet gezet en na het 4e wiel de carrosserie opgetild met de palletwagen en een houtblok om het houten wagentje eronderuit te krijgen. Dat ging vlot.
Image

Mariet aan de kant gezet en het houten wagentje onder de sloper gezet en laten zakken. Super handig zo'n brug, zeker als je alleen werkt.
Image
Lastig is nu wel dat dingetjes die ik aan de onderzijde even wil bekijken niet meer zichtbaar zijn. Maar goed, het zij zo.

Toen Mariet op de brug om de onderzijde te inspecteren, iets dat ik sinds t ophalen (vorig jaar juli) niet gedaan heb.
Image
De onderzijde valt me tegen. Ondanks dat ik destijds heb aangegeven dat ik de onderzijde zowel in ant-steenslag laag als gele lak wilde hebben is dat niet goed cq. helemaal niet gedaan.
Op diverse plekken zitten er plekken waar geen anti-steenslag zit. op die plekken heeft natuurlijk een bok gezeten waar de body op lag tijdens spuiten e.d.
Gele lak is verre van aanwezig, de onderzijde is een mix van peper en zout lijkt t wel. Een grijze mix van zand en lak lijkt t wel.
Helaas heb ik nog steeds geen gegevens binnen van Fluid Film waar ik de betaling naar over kon maken dus ook nog steeds geen fluid film binnen.
Morgen maar eens bellen.

Terwijl Mariet op de brug staat kon ik natuurlijk heerlijk rondkijken en alvast wat dingetjes monteren, motorkapslot (makkelijker nu te monteren dan met de radiateur op z'n plek), remleiding beugel nabij de tank enz.
Het ruitenwisser mechanisme kan ik nergens meer vinden alsmede de ruitenwissers. T zal wel ergens liggen maar dat vind ik natuurlijk pas als ik klaar ben.
Dan maar dat ding uit de sloper halen. Phoe, ruitenwisserarmen zijn erg verroest net zoals het frame waar de motor en de armen op zit. alles maar gedemonteerd en mee naar huis om te stralen en te spuiten.
Tank monteren dan maar, helaas, aan de tank moet een driehoekig ijzeren plaatje gezet worden dat met een bout en moer alles aan de carrosserie vast zet, Plaatje wel gevonden maar zeer vies en roestig, ook maar mee om te stralen.

Toen viel mijn oog op deze dingetjes
Image
Waar waren die ook alweer van............ :? euhm...... ow ja, van de remklauwen. maar waar/hoe zet je die dingen vast. De RT (op de achtergrond) is niet duidelijk hier in omdat het handelt over de eerste serie GL 104 en niet over 2e serie GL6.
Denk denk denk kijken denken, nog wat kijken en toen zag ik t, de rem klauw los maken, blokken er uit en dan passen ze zo in de klauw achter de remcilinder. Weer een klusje gedaan met gemak dank zij de brug. Heerlijk.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Thx Marco,
Die sloper heb ik voor 150 opgepikt in de buurt van Ede (vraag me niet meer waar) en is HEEEEEEL handig om te zien hoe alles ook alweer zat en om onderdelen vanaf te halen.
Op de foto is het een redelijke ja maar in t echt een roestig bakkie. Wie weet bouw ik er toch nog eens een dik motortje in om mee te gaan scheuren.
Hij is trouwens van 77 zag ik, de wielen hebben productiedatum 12-76 dus dan is hij in 77 op de markt gekomen. Eveneens een origineel Nederlandse 104 net zoals Mariet.

Nou, vandaag de Fluid Film binnen gekregen. Flinke fles met vloeistof die je aan kunt brengen met een kwast en een spuitbus met verneveldop, kort slangetje en lange slang voor holle ruimte met vernevelkop erbij.
Ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply