Page 3 of 5

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 21 Apr 2016, 22:38
by RogerSch
Als 309 GT klaar is dan wel ik deze in het wel eens zien.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 21 Apr 2016, 22:41
by MarcoPeus
Dat kan hè, je bent welkom.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 21 Apr 2016, 22:50
by 403diesel
Als een speer !!!

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 23 Apr 2016, 01:07
by MarcoPeus
Hoppaaaaaa, weer een hoop kunnen doen.
Achterbumper zit er weer op evenals de bedrading eens netjes aangesloten met soldeer en isolatietape i.p.v. met bob-de-bouwer kroonsteen.
Reservewiel frame incl wiel er weer op. Bout even invetten zodat hij ook weer los gaat in de toekomst
Nieuwe bougies er in
Even spoel olie (om de troep er uit te spoelen) er in en daarna nogmaals nieuwe olie er in incl filter.
Veerpoten er weer op gezet incl remslangen aansluiten
Daarna de remmen maar eens ontlucht. Al 18 jaar niet meer gedaan dus werd HEEL erg tijd. Tankje op de HRC ook eens even goed schoon gemaakt met wat reiniger (heb ik gelukkig veel van)
Helaas bleek dat de olievulbuis voor tegen de motor lek is, er loopt dus een straaltje olie langs af. Jammer, die moeten we nieuw bestellen.

Al met al weer goed opgeschoten, er zit inmiddels al wel weer een kapitaal in de bolide maar lopen zal hij, deze maand nog als t ff kan.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 25 Apr 2016, 07:27
by IVARIO
De laatste loodjes ... leuk man!

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 25 Apr 2016, 07:45
by MarcoPeus
Dank je Ivar.
Wel nog een paar hobbelt te nemen hoor. De aandrijfashoezen zijn niet zo 1-2-3 te koop ergens. Misschien worden het 2 nieuwe assen maar die kosten 200 euro samen. Niet zo blij mee.
De olievulslang voor motorolie is nog leverbaar bij Peugeot en kost maar 25 euro. Die wordt dus besteld vandaag en gaat er nog op. De oude is echt vergaan na 30 jaar.
Wel nog de uitlaat boutjes regelen die de voorpijp aan het spruitstuk houden. Die zijn ook rond i.p.v. zeskantig.
Remmen zijn inmiddels ook ontlucht en werkend. Grote beurt is uitgevoerd met alle filters en vloeistoffen ow ja en de koelvloeistof is nog afgelaten. Dan spoelen we het systeem nog even voordat er nieuwe KVS in gaat. Ik heb ene vat gekocht van 60 liter, is veel voordeliger dan elke keer die losse flesjes van 1 of 5 liter en ik heb het toch altijd nodig.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 25 Apr 2016, 15:02
by fab406
Leuk om te lezen ;)

Een jaar of 20 geleden werd me door een kennis van mijn moeder gratis een witte 309 GT aangeboden. Ik had al een 309 1.4 dus ik heb afgeslagen. Dom! Wat reed dat ding fijn en pittig!

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 25 Apr 2016, 18:47
by MarcoPeus
Ja 110 pk is best veel voor een auto van 900kg. Vergelijk dat eens met een 508 van nu. Die weegt ruim 1,5 ton en heeft (maar) 165 pk.
Ik heb als eens met slippende wielen (op droog wegdek) opgetrokken. Waanzinnig die 2e trap in die Weber (origineel een Solex maar ooit vervangen door een Weber)

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 28 Apr 2016, 22:14
by Harrie
Prachtig project, goed bezig Marco ;)
Fijn zo'n 309 GT, eigenlijk een wolfje in schaapskleren, altijd leuk bij het verkeerslicht: vroem = weg :D

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 28 Apr 2016, 23:26
by MarcoPeus
JAAAAAAAAA, Ze loopt weer.

Uitlaat er onder geschroefd, rechter aandrijfas er weer in en alles vastgezet (incl. draagarm/stuurarm/fusee)
Enkele liters peut erin gedaan, starten op remmenreiniger en VROEM!
Eerste seconden wat aarzelend maar daarna Gas op de lolly.

Nog wat dingetjes gevonden die gerepareerd moeten worden zoals een slechte massa aan een mistlamp, kapotte peertjes van nummerplaat en stadslicht en een hoofd plus vanaf de accu die gaar is. Allemaal opgelost inmiddels
Wel nog een paar hoofdbrekens over die stomme stofhoezen voor de aandrijfas. Lijkt toch altijd een drama te worden.
Ow ja en de accus was na 2 keer starten en een keer de lampen wat langer branden kapot. Ook maar nieuwe er in.

Anyway, morgen misschien nog ff een accu scoren en een oogje voor de L aansluiting op de dynamo op de kabel krimpen en wellicht snel keuren.