604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

janbachee wrote:Ik had er ook alle vertrouwen in dat het goed zou komen, kan je nog lekker genieten van de 604!! 8)
Ja , héérlijk ( big smile ), geeft zeer veel voldoening, zeker als je bedenkt hoe m'n handen er uitzien....( auw..)
janbachee wrote:Zaterdag ritje Schiphol?
gr Jan.
tja, wel een leuk idee om onze dochter met de 604 op te halen, maar de benzine is zo duur... :cry:
Vorige week de 306 cabrio in Luxemburg volgetankt, dát maakt echt een verschil !!!
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

604peugeot wrote:heel mooi harrie.ik had niet anders verwacht van je,als een sleutel koning van de 604.ik hoop voor je dat het nu even voorbij is met het sleutelen aan de 604 dan kun je weer lekker gaan toeren met hem.dan zal ik nu maar het sleutelen van je over nemen van je voor mijn 604 turbo diesel heb namelijk mijn motor in de soep gedraaid maar ben er al mee bezig en hoop dat het goed gaat komen,de motor licht er al bijna uit en is al bijna helemaal kaal .heb trouwens de 604 ti van rob gekocht afgelopen vrijdag,dat rijd wel heel lekker, en ben er heel blij mee :mrgreen: :mrgreen:
hey Willy ! gefeliciteerd met de 604 TI.
ik zie je zaterdag, stapeltje pakkingen zoeken voor je 604 Dturbo :wink:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vanmorgen de fan ( met defecte visco-slip ) vervangen door een goede gebruikte, nadat ik die eens goed had schoongemaakt.
links de 'nieuwe' ; rechts de oude defecte.

Image

Nu is het enorme gepiep en schreeuwerige geluid ook weer verleden tijd.
Binnenkort nog rotor vernieuwen en motorsteunen vervangen.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

janbachee wrote:Die ziet er weer lekker fris uit!! :shock: Goed gewerkt!! Laat de warmte maar komen!! :lol:
gr Jan.
604peugeot wrote:goedemiddag harrie.je ben weer goed bezig kerel.is het nog te doen met dit weer,niet te koud.ik ben ook alweer volop bezig met de 604 ik heb de casette laten stralen van het zonnedak,foto,s komen nog op mijn album. gisteren hrc en rembekrachter er uit gehaald.ik wil namelijk de koplampverstelling weer orgineel maken ik heb nog een nieuwe liggen en doe er andere vloeistof in.gr daar en sleutel ze nog. :mrgreen: :mrgreen:
als ik 's morgens weg rijdt, is meteen de héle buurt wakker... :roll:
de ( vervangen-) visco-slip van de fan giert, krijst en gilt enorm.... :cry:

Door andere buitensporig ellendige besognes maar eens zien wat ik er t.z.t. aan doe...
grr. Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

janbachee wrote:Dat is zwaar balen Harrie, tussen Kerst en oud en nieuw misschien wat extra dagen om te sleutelen.. :wink:
gr Jan.
janbachee wrote:Ik ken de werking niet maar het wel of niet "pakken" van de riem zal ook te maken hebben met de weerstand van de fan...
Bij normaal/ goedwerkend minder dan bij slijtage lagers enz.
Wel typisch dat dit nu bij alle drie een punt van aandacht is..
Ook al omdat Harrie hem ook al had vervangen..
gr jan.
joospeugeot wrote:maar die visco fan kun je toch ook blokkeren zodat ie altijd meeloopt.
403diesel wrote:Joos, kijk hier een beetje mee uit. Het principe is dat er genoeg lucht wordt verplaatst bij stationair toerental. Ik weet niet of er bij een 604 een bi-metaal aansturing in de visco zit maar als deze ingeschakeld is draait de Fan nooit harder dan een bepaald toerental (bij een motortoerental van bijvoorbeeld 2000 rpm loopt de fan synchroon mee door de interne weerstand in de koppeling. Daarboven gaat de koppeling slippen om overtoeren van de fan te voorkomen. Eigenlijk een beetje een omgekeerde slipkopeling van een brommer alhoewel de werking anders is. In de viscokoppeling zit een visceuze vloeistof (silliconenoplossing) die de weerstand veroorzaakt.
Als je de koppeling vast zet en je trekt een keer door tot 6000 rpm en er breekt een blad af heb je een hoop schade.
Om deze reden heb ik van de week voor iemand een vastzittende visco vervangen voor een nieuwe.
Het piepen is kennelijk een kwaal van dit type koppelingen, ik heb er nooit van gehoord bij mijn auto's met visco (ander merk auto) Wellicht dat iets anders ook past. Heb wel eens een visco van een sloop BMW pasgemaakt omdat nieuwe voor een bepaalt type auto niet meer te krijgen was.

Groet, Serge
ik had 'm al gesmeerd met dunne olie, gistermiddag snel nog PTFE smeer-spray er tussen gespoten...
wordt er niet beter van, vanmorgen weer gekrijs...
ik ga op zoek naar een elektrische fan + passend frame, en dan haal ik de originele fan + visco-slip er af,
kortere boutjes om de poulie op de waterpomp-as te zetten, klaar.
Blijft er nog 1 vraagstuk over: waar plaats ik het thermocontact die de elektr. fan moet aansturen... ?
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

403diesel wrote:
Harrie wrote:Blijft er nog 1 vraagstuk over: waar plaats ik het thermocontact die de elektr. fan moet aansturen... ?
Gat boren in één van de wangen van de radiator en een sokkel insolderen??
Bert wrote:ik heb eens in een afl. van Wheeler dealers ( discovery channel ) gezien dat er setjes zijn met een sensor die je aan de radiateur vastmaakt ( zonder boren o.i.d.)
305friesland wrote:Mijn 604 heeft en een elektrische en een visco fan voor zo ver ik weet ,ik zal morgen wel even kijken waar bij mij het thermocontact zit.
waarom het zo bij deze is dat weet ik niet , mischien omdat het in frankrijk warmer is.
305friesland wrote:
joospeugeot wrote:z
Ja Joos ,dat had ik kunnen weten ,ik heb me door omstandigheden niet helemaal in het verhaal verdiept en daardoor wist ik het niet.
-----------------------------------------------------------------------------------------
woensdagavond ( zat. 10 dec. 2011 ) ging het mis.. na 7 km rijden... lampje ging branden en de temperatuurmeter liep op tot in de hoek..
iets verder bij de stoplichten kwam er al stoom onder de motorkap vandaan... :evil:
tja, maar even doorrijden tot huis, 1 km , nood breekt wet. Er kwam koelvloeistof vanachter de waterpomp geblazen in een fijne nevel..
en de radiateur was ijskoud.. conclusie: thermostaat gaat niet open.
Vandaag de boel losgehaald, en dan breken natúúrlijk de boutjes van de thermostaatdeksel af..
uitboren dan maar, M8 er in getapt en geschikte M8 boutjes klaar gelegd, gaten in het deksel ook opgeboord naar 8,5 mm.
Mijn verjaardagskado , de PSB 650 RE moest dus meteen z'n kracht bewijzen :

Image

het koelvloeistof was erg gedaald dus even wat bijgevuld zodat het ontluchten gemakkelijker gaat:
het loopt er met een straaltje weer onderaan uit... :shock: :evil:
de koude wind maakte het er al niet prettiger op, gereedschap opgeruimd, kap dicht..en maar eens nadenken...
nu moet het gehele inlaattraject er WEER af, anders kan de waterpomp er niet af ( is nu al los op de achterste slang na... )

zo dus ( oude foto van eerdere KVS-lekkage

Image

dat is veel werk... enig voordeel: dan kan ik de verdelerkap ook vervangen.
sombere groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

..Brrr.. effe wat kerstverlichting opgehangen, het is bikkelkoud.. + 2,2 graden......
de motorkap blijft maar dicht. :cry: :cry: ik heb er effe géén zin meer in... :cry:
gisteravond om 23.35 uur : telefoon ! :shock: ik kreeg spontaan een waterpomp en visco aangeboden 8)
leuk die amicale Peugeot-gekken :mrgreen: :mrgreen:
fietsbanden opgepompt, dan maar met de fiets naar het werk.. :cry: grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

604peugeot wrote:hoi harrie.ik ga proberen alles van de waterpomp los te krijgen,en hopen dat er niks afbreekt is denk ik makkelijker sleutelen voor jou.hopen dat je handschoenen en een muts hebt tegen de kou.wand ik heb ze niet voor je,daar heb ik zelf een hekel aan vooral die muts.en iets harder fietsen een paar dagen is ook weer goed voor de conditie.sleutel ze nog kerel gr willy :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
604peugeot wrote:hoi harrie.alles is goed losgegaan voor je niks afgebroken :mrgreen: :mrgreen: dus de boormachien mag weer in de kast gr willy :D :D :D
mooi, bedankt Willy !
risky wrote:Dat zal wel ff tegenvallen op de fiets :mrgreen:
tja, hoe afhankelijk is de mens van een auto ?
van de 6 die we hebben, rijdt er nu nog maar 1. De 304 S cabrio mág ook rijden, maar liever niet.. en de 306 cabrio is niet verzekerd..
grt, Harrie
Last edited by Harrie on 09 May 2016, 17:42, edited 1 time in total.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

joospeugeot wrote:ben je al iets wijzer geworden middels waar t probleem zit (en een evt oplossing?)
nee, de motorkap zit sindsdien nog steeds dicht..
ik zoek een goede, 3-zijdig gesloten partytent, buitenkachel, en dan in de kerstvakantie er maar mee aan de slag... :roll:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vandaag, 20 dec. 2011, gelukkig kunnen sleutelen: droog en 9,5 graden, dikke jas en extra broek aan en gáán.

de hele klimbim maar weer los, ach ik heb het al vaker gedaan, dus binnen een uur hing het in de elastieken.
in de V-vorm tussen beide cylinderbanken stond weer een paar liter koelvloeistof....
WAAR komt dat vandaan :?: De waterpomp en slangen, slangklemmen, allemaal O.K.
Bij de aansluiting van de Y-vormige aluminium kvs-buis zit wat blauw spul... oude 'vloeibare siliconen pakking' ..
ik vertrouw het niet,... dat is dus al eens losgeweest in België ? eenmaal losgenomen en verwijdert, blijkt dat
de rubberafdichtingen geen afdichting meer bieden... : ( links de blauwe zooi al verwijdert, rechts nog niet: )

Image

na schoonmaak V-vorm ook het Y-vormige buizenstelsel schoon en vlak geschuurd ( nog niet te zien op foto ).

Image

Nieuwe gehaald bij Brezan en met beetje vloeibare pakking ( merk LocTite ) weer gemonteerd.

Image

nogmaals naar de Brezan om een slang te halen, want ik vertrouw het korte slangetje die achterop
de waterpomp zit en verbind met de buis van de interieurkachel, niet. Week en soft.. ik heb geen zin
om het later nóg eens los te halen voor alleen zo'n rotslangetje.

Nadien inlaatspruitstuk weer gemonteerd, en toen kon de motorkap weer dicht, tot morgen, want dan
moet ik het kunnen afronden.

Image

links op bovenstaande foto het doosje met latex-handschoenen, die heb je bij deze LocTite vloeibare pakking écht nodig !! :D
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply