Mijn 201 E Commercial 1932

Voor de 201, 301, 401, 601, en de 202, 302, 402 en daarvan afgeleiden zoals de dk5
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Met wat technische les van Serge vanmiddag weer wat wijzer geworden, precies daar waar een forum voor bedoelt is. Elkaar helpen en onderwijzen. Bedankt Serge. Gezien de weersverwachting heb ik de 201 toch maar even in de garage gezet. Terwijl ik dat deed dacht ik toch maar even te kijken naar de verdeler. Wat blijkt: Er zit centrifugaal ontsteking op. :shock: Zonder vaccuum vervroeging natuurlijk wel.

De grondplaat had ik er zo vanaf, 3 schroefjes, de contactpuntjes vertonen wel wat pitting dus ik vermoed dat de condensator naar de hemel is.
Image
Kijken of ik een multimeter heb die C kan meten en als deze niks meer meet, of ik nog een nieuwe kan krijgen. Ik zie t al voor me:

Ik: "1 condensator graag"
Onderdelenboer: "Wat is dat?"
Ik: "Zo'n zilveren tonnetje dat op de verdeler zit"
Onderdelenboer: "voor welke auto meneer"
Ik: "Een Peugeot 201"
Onderdelenboer: "Een WAT!?"
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Anyway, Hier een blik in de ruimte waar de gewichtjes kunnen bewegen:
Image
Wel viel me op dat 1 gewicht niet zo ver kan bewegen als dat andere gewicht omdat een nokje naar binnen staat aan die kant. (rechts op de foto)

Hier een aanblik op de gewichtjes op volle uitslag.
Image
Op de foto is t niet goed te zien maar 1 gewichtje gaat niet zo ver naar buiten als t andere.

Vanmiddag heb ik een SUN motortester gezien die ik morgen eventueel kan gaan bekijken en testen ( :mrgreen: motortester testen hahaha)
Wellicht kan ik dan zelf eens bepalen wat de contacthoek is en hoe ik iets kan aanpassen. Een nieuwe condensator zou echter geen luxe zijn, wat denken jullie?

Nu ik dit achterhaald heb bedenk ik me wel, dit zou niet de reden kunnen zijn voor het slecht accelereren in de 2 en 3. Die centrifugaal gewichten zijn er alleen voor de vervroeging op hoger motortoerental of niet?
Dat zou dus impliceren dat als ik naar de 2 schakel en het motor toerental valt terug, dat de vervroeging dus ook weg is. Een contacthoek meter is dus wel handig. Heeft iemand toevallig wel de gegevens voor deze motor ergens in documentatie staan die je zou willen delen met me?
Punt afstand is 0,4, dat wist ik al maar contacthoek, bougie electrode afstand.
Het demonteren en schoonmaken van de carburateur komt steeds dichterbij vrees ik. Alleen een pakking-set vinden......
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 403diesel »

Het lijkt op de foto alsof de maximaalbegrenzer rechts naar binnen verbogen is.
Staan er geen waarden of typenummer op de oude condensator?

Op zich is de contactpuntafstand prima af te stellen met een voelermaat hoor. Ik gebruik een contacthoekmeter omdat ik er één heb. Is iets naukeuriger en van de contacthoek worden meestal de boven- en ondergrens gespecificeerd.

Als dit soort contactpunten nog te krijgen is zou ik er nieuwe in zetten. Of een gelijkend alternatief. Anders voorzichtig de braampjes eraf schuren met fijn schuurpapier. Ik heb ze wel erger gezien.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Puntjes vallen best wel mee, gewoon even weer netjes maken en condensator is ook niet zo spannend ,dat kan van een ander type auto ook wel.
Wel alle aansluitingen goed schoon maken.
Wat die gewichtjes betreft ,dat kon nog wel eens origineel zijn dat de een minder ver verbogen is als de ander want dat heb ik wel vaker gezien.
Voor de carb. ben je verder niks nodig om uit elkaar te halen ,zo ik het mij herinner zit er alleen een soort O ring ergens voor een afdichting maar die heb ik ook laten zitten .
Met alleen arbeid kun je ook een heel eind komen zonder van alles te vervangen.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by Ivo van Duijn »

Ik weet dat in een 402 ook de ontsteking past van een 404/505 ,misschien past dat ook wel in 201 dan is het qua onderdelen verkrijgen een stuk eenvoudiger.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

OK, weer waardevolle tips Serge en Hans. We zullen de verdeler dan maar zo laten of t poetsen van de puntjes na dan. Kijken of ik een nieuwe condensator vinden kan. Misschien heb ik nog wat liggen in mijn electrodoos. 63uF aan 15+ V zou voldoende moeten zijn denk ik.

Carburateur toch maar demonteren dan en eens lekker in de ultrasoon leggen.

Ow Ivo, dat is wel een waardevolle tip. Geen flauw idee of dat past, ik kan eens kijken, heb volgens mij wel een 404 ontsteking liggen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by Ivo van Duijn »

Mijn 403 had pas ook soort gelijke klachten. Op benzine starten mooi lopen en dan na een paar kilometer is was het helemaal hopeloos. Het probleem zat bij mij in de tank, het filtertje wat eerder gesuggereerd werd denk ik. Ik heb niet kunnen zien of het een filter was maar er was iets in de uitgang van de tank wat blokkeerde. Met een binnenkabel heb ik de doorgang doorgeprikt en nu is het probleem opgelost.
Als er niets duidelijk in de carburateur te zien is lijkt het me dat het ergens anders fout zit. Bij mijn 403 heb ik ook de leiding vervangen van de tank naar voor, die zijn van ijzer en ook onderhevig aan roest. Een oude koperen druk leiding van een lpg installatie is daar een mooie vervanger voor.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

De tank is voorzien van de nodige troep er in, ik ben al geadviseerd geworden om er een filter achter te zetten zodat die meuk in de tank blijft i.p.v. door te spoelen naar de carb. Toch maar doen dan, zeker als de carburateur schoon gemaakt is.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Dan zou ik toch de tank er af halen en goed schoon spuiten anders heb je er lang ergenis van en deze tank is toch redelijk makkelijk te demonteren.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Carburateur eens gedemonteerd en deels uit elkaar gesleuteld. Niet echt verstopt of zeer vuil. Toch maar eens even in de ultrasoon gekieperd. Ben benieuwd.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Na een rondje in de ultrasoon lijkt t er op dat 1 deel een sleuf heeft voor een O ring maar die er niet in zit. Er zijn 2 delen, 1 deel waar de luchtaanzuigkelk op zit, en het deel waar de gasklep op zit. Op het eerste deel zit wel een O ring, het 2e deel niet, terwijl er wel een uitsparing voor is. Weet iemand of in beide delen een ring hoort of in slechts 1 deel?

Edit: er lijkt helemaal geen O ring in te zitten. De zwarte rand die op deel 2 zit is vuil. Deel 1 heeft wel een sleuf maar geen O ring dus, zou dat wel moeten? Er zitten 2 gaatjes in die sleuf, als je daar een ring in hebt worden die afgesloten
Ook is er een "aanzuigbuis" die op de choke lijkt aangesloten. In de aanzuigbuis zit een messing buisje met een kraag er op, hoort die kraag de buis af te sluiten of hoort daar ruimte tussen te zitten zoals bij mij?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply