Page 2 of 2

Re: carter ventilatie

Posted: 24 May 2016, 09:47
by Jacqabe
Mee eens Serge, anders zit je luchtfilter binnen de kortste keren dicht. Afgelopen weekend toevallig gesleuteld aan de carburateur van een 34 jaar oude auto (geen peugeot). Hier zit de carterontluchting ook aangesloten op het luchtfilterhuis tussen carburateur en luchtfilter. Was overigens een flink vette zooi, dat is het nadeel hiervan. Daarom carburateur ook gereinigd, auto loopt nu weer lekker.

Re: carter ventilatie

Posted: 24 May 2016, 10:13
by 404noir
je zou 'm kunnen aansluiten voor de carb maar na het luchtfilter.
Op die manier blijft het filter schoon maar kan de carterdamp niet het mengsel verarmend beinvloeden.
Dus: de inlaatslang doorsnijden en daar een stuk pijp tussen zetten met een sput-in waar je dan weer de carter ventilatie op aan sluit.
alles natuurlijk perfect dicht klemmen met slangklemmen.

Het idee van het in de kokerbalk uit laten komen van de carterventilatie vind ik trouwens erg leuk bedacht! :lol:

Re: carter ventilatie

Posted: 24 May 2016, 17:49
by Harrie
Jacqabe wrote:Mee eens Serge, anders zit je luchtfilter binnen de kortste keren dicht. Afgelopen weekend toevallig gesleuteld aan de carburateur van een 34 jaar oude auto (geen peugeot). Hier zit de carterontluchting ook aangesloten op het luchtfilterhuis tussen carburateur en luchtfilter. Was overigens een flink vette zooi, dat is het nadeel hiervan. Daarom carburateur ook gereinigd, auto loopt nu weer lekker.
Daarom vóór het luchtfilter.
Er moet nog een filter ( stalen spons , die kan afdruipen ) vóór !

Als je de carterventilatie zo op het inlaatspruitstuk aansluit, wordt het een vet zootje en erger : veel koolafzetting op de kleppen !
niet doen dus ;)

Re: carter ventilatie

Posted: 24 May 2016, 20:30
by Jacqabe
Conclusie: Lekker laten zoals het is bij onze oude bakkies. En als het te erg wordt gewoon een klein emmertje o.i.d. te pas maken voor de ergste druppels :-)

Re: carter ventilatie

Posted: 04 Aug 2019, 17:03
by Brigitte-304
Hallo,

Reuze benieuwd hoe het bij onze 304 met de carter ventilatie is gesteld, ik begrijp uit dit topic dat de 304 een gesloten systeem heeft.
Bij mijn andere (Engelse) oldtimer verschilt het principe niet zo veel, ook daar wordt door de inlaat via een gaasfilter aan de bovenkant van de motor gezogen. Hier betreft het een injectie en de gassen gaan direct via de gasklep de inlaat in. Het gaasfilter wordt trouwens vaak vergeten om schoon te maken of er zelfs uitgelaten, met vervuiling van o.a. de inlaatkleppen tot gevolg. Hoe is dat bij de 304 eigenlijk opgebouwd, ik begrijp dat daar ook een gaasfilter inzit ?

Een handige algemene manier om de carter ventilatie te controleren is om de olie vuldop met een draaiende motor los te schroeven, de inlaat krijgt dan veel valse lucht en de motor gaat dan als het goed is slechter lopen of valt zelfs uit. Althans, als alle kanalen goed open zijn. Dit zal voor iedere auto weer anders zijn, maar in mijn geval klopt het zeker.

Groeten,

Wilfred