Page 1 of 1

pot kapot..!

Posted: 08 Jun 2016, 15:03
by ruit'48
inderdaad de "pot" of beter gezegd de expansie pot welke bij de ( oude) 404's direct op het spruitstuk
hoort te zitten is lek en veroorzaakt dus een irritant extra uitlaatgeluid wat niet bij zo'n oude dame hoort.
Ze zijn echter niet meer te verkrijgen. Tip van Karel V.- waar ik gisteren nog even was om de cardan olie
te laten verversen- pot er gewoon af gooien en de opening afdichten met een plaatje van 4 m.m.dikte.
Zo gezegd zo gedaan, en de 404 tuft weer probleemloos verder zonder extra uitlaat lawaai.
En de pot .. ? Gaat net als alle andere overbodige delen de oud-ijzerbak in , naast de wieldoppen,de radio en de
onderste sierstrips (roest verzamelaars) van de dorpels. :

Image

Re: pot kapot..!

Posted: 08 Jun 2016, 17:07
by MarcoPeus
Bekend probleem bij de oudere Peugeots. Mijn 204 heeft er ook een evenals de 404 natuurlijk. Je ziet meteen waar t fout gaat, vocht hoopt zich op onder in de pot en roest door. Afdichten en nooit meer naar omkijken.

Re: pot kapot..!

Posted: 25 Dec 2016, 17:34
by rednas
Ik heb nog zo'n potje liggen, niet nieuw maar in heel goede staat. Mag weg voor een vriendelijk prijsje.

Ik vraag me af waarom dit potje technisch nodig was...

Re: pot kapot..!

Posted: 28 Dec 2016, 15:12
by 404noir
het potje is een expansie kamertje welke de pulsen van de verschillende uitlaatpoorten afvlakt tot een constante stroom uitlaatgas en welke dient om bepaalde resonantie frequenties bij bepaalde toerentallen mee te dempen.
Als je kijkt naar veel hyper moderne auto's dan zie je ook dit soort (plastic) expansie kamertjes, maar dan aan de inlaatkant. Ook hier om resonanties tegen te gaan in de inlaat. Mijn moderne Toyota heeft er 3 aan de inlaatkant.

technisch is zo'n potje strict genomen niet nodig maar het potje werkt comfort verhogend omdat de motor wat stiller is met het potje er aan vast.

Re: pot kapot..!

Posted: 31 Dec 2016, 15:32
by Harrie
404noir wrote:het potje is een expansie kamertje welke de pulsen van de verschillende uitlaatpoorten afvlakt tot een constante stroom uitlaatgas en welke dient om bepaalde resonantie frequenties bij bepaalde toerentallen mee te dempen.
Als je kijkt naar veel hyper moderne auto's dan zie je ook dit soort (plastic) expansie kamertjes, maar dan aan de inlaatkant. Ook hier om resonanties tegen te gaan in de inlaat. Mijn moderne Toyota heeft er 3 aan de inlaatkant.

technisch is zo'n potje strict genomen niet nodig maar het potje werkt comfort verhogend omdat de motor wat stiller is met het potje er aan vast.
juist ;)