Vandaag samen met de nieuwe eigenaar van mijn zilveren 306 cabrio 2.0 wat klusjes gedaan. Tijdens de laatste APK bleek dat de Lambda kapot was, althans de verwarming van de lambda. Nieuwe was reeds besteld en binnen dus die gingen we EVEN vervangen. Nou dat hebben we geweten.
Oude Lambda eruit was al een uitdaging, het ding zat muurvast. Een beetje overtuigend met een steeksleutel en verlengstuk duwen bracht uitkomst.
De nieuwe lambda wilde er echter niet in, hoe we ook probeerden, het lukte niet om m recht er op te zetten.
Dan maar de kat eronder uit en op de werkbank proberen.
Daar bleek dat de oude Lambda deels was achter gebleven in de "moer" in de uitlaatpijp net voor de kat.
Na die delen verwijderd te hebben had ik goede hoop maar helaas bleek dat te vroeg gejuicht, hij ging er nog steeds niet in.
Besloten werd een M18 tap te halen en het gat op te tappen.
Een tripje naar de Heuts was onvruchtbaar helaas, ze hadden geen M18. Net als Jansen staal, Fabory en van Enkevoort. Dan maar een klant van me gebeld die beschikt over een ZEER uitgebreide werkplaats met dito gereedschapskisten. Die hadden wel een M18 tap in verschillende spoed modellen.
Na wat geknutsel zit de lambda op z'n plek.
Toen verder aan t spatbord dat een een vreemde donkere plek had boven naast de motorkap. Net alsof er een lap met thinner op had gelegen. Gelukkig was er een spatbord in kleur bijgeleverd bij de auto dus besloten werd het spatbord te wisselen. 1 boutje brak af en van 2 boutjes draaide de torx kop kapot. Helaas de 2 boutjes die in de A stijl zitten welke dus beiden moesten afzagen/uitslijpen met de dremel.
Na mar liefst 2,5 slijpen en lamme armen met kramp kregen we dan eindelijk het spatbord los.
Met wat nieuwe NORMALE boutjes is alles weer vast gezet en kon de Cabriolet weet verder.