Page 1 of 2

306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 06 Oct 2016, 14:47
by Tuuur
Een paar jaar geleden (een jaar of 2, 3) hebben we de koppeling en drukgroep van mijn 1999 306 cabrio vervangen.

Nu begint de koppeling te slippen; bij versnellen schiet de motor in hoger toerental maar echt versnellen doet hij niet.

Ik lees een paar dingen... de koppeling zou stuk kunnen zijn, maar ook de "zelfstellende koppelingskabel" zou een probleem kunnen hebben.

Heeft 1 van jullie een idee?

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 06 Oct 2016, 17:52
by 304 Friesland
Even voelen bij de bak ,de hevel van de koppeling moet nog wel een klein beetje vrije slag hebben ,die zelfstellende kabels vind ik maar niks daar is nog al eens wat mee .
Maar dan zou het pedaal ook gelijk bovenin al weerstand hebben daar kun je het direct aan merken.

306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 07 Oct 2016, 19:04
by Tuuur
Nee, pedaal heeft geen extra weerstand of zo. Een kennis zegt dat het ook met lekkende keerringen te maken zou kunnen hebben...

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 07 Oct 2016, 20:01
by MarcoPeus
:shock: Lekkende keerringen??? Hij bedoelt zeker dat de krukaskeerring kan lekken aan de bak-kant waardoor je olie op de koppeling krijgt.
Als dat het geval ZOU zijn, dan zou je olie onder de auto moeten hebben liggen na verloop van tijd.
Mijn geld zet ik op versleten koppelingsplaten of zelfstellende kabel.
Als er een zelfstellende kabel op zit en het is een originele Peugeot kabel, dan is deze ook te "resetten". Vraag me ff niet hoe maar de vraag is of je dat moet willen. Een nieuwe is aan de prijs maar een nieuwe koppeling is duurder.
Ik zou eerst een kijken of je voldoende vrije slag hebt op de vork zoals Hans zegt. Als dat zo is moet je t zoeken in de plaat/drukgroep/lager.

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 14 Oct 2016, 09:51
by Bart-Peugeot
Welk merk koppeling heb je geplaatst?

Mijn PeugeotSpecialist plaatst alleen Valeo. Hij heeft slechte ervaringen met andere merken koppelingen op een Peugeot.
Bijvoorbeeld LUK, prima op een duitse auto, maar hij maakte al een paar keer mee dat de LUK koppeling op een Peugeot na een jaar stuk ging. (die had hij natuuurlijk niet zelf geplaatst, maar men kwam na een jaar bij hem terecht)

306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 13 Nov 2016, 09:39
by Tuuur
Dus. De auto naar een bevriende Peugeot monteur gebracht en het was inderdaad de krukaskeerring.
De monteur heeft een nieuwe koppeling en nieuwe keerring geplaatst, ik weet niet welk merk... Auto rijdt weer prima, nu nog een setje winterbanden scoren; ik kwam er achter dat mijn set de originele set uit 1999 is...

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 13 Nov 2016, 22:50
by 403diesel
Mooi dat de koppeling het weer doet Arthur.
Karren maar weer ;)

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 26 Dec 2016, 17:27
by Harrie
mooi dat het opgelost is, Tuuur.

onze 406 Break had ook een lekkende krukas-keerring, mijn dealer heeft die vervangen incl. nieuwe koppelingset.
ook beide motorsteunen, die aan bakzijde was kapot, en rechtsonder had ik eerder op de brug al gezien dat die
niet meer gecentreerd stond, dus op mijn verzoek ook vernieuwd. Wat rijdt dat weer lekker strak :)
De 306 cabriolet is in januari aan de beurt, ook nieuwe koppeling, meteen ook kruksas-keerring, omdat het druklager
al enkele jaren zich laat horen, maar nu wel erg luidruchtig is.... Die kunnen vastlopen met veel schade tot gevolg, dus Nieuw er in !
grt, Harrie

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 26 Dec 2016, 17:40
by Tuuur
Ja... Nou... Kennen jullie die mop van de koppeling die gerepareerd was?

(Hij slipt dus weer gewoon)

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Posted: 26 Dec 2016, 20:28
by MarcoPeus
Ow crap! garantie dan hè. Ligt t niet aan je koppelingskabel? Of hij hij hydraulisch?