Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Voor de Peugeot 203 en 403
paull en paulla

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by paull en paulla »

Erg handig om op voorraad te hebben.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
PeterH

Post by PeterH »

Gisteren, voor het eerst sinds ik de 203 heb, heb ik eens een serieuze rit ermee gereden, in totaal 590 km op 1 dag, dus goed warmgelopen.
Verbruik was 8,5 liter op 100 km, voornamelijk autobaan tegen 100km/uur. Na terugkomst thuis, koelwater afgelaten, was nog helder blauw en oliepeil stond nog hetzelfde als voor het vertrek, dat geeft een gerust gevoel. Ook heel veel gapende en verbaasde gezichten gezien onderweg, blijkbaar is er toch iets mis met mijn auto :D

Gisteren (en vandaag) is het dus oldtimer Fly-in in Schaffen (bij Diest), is wel een klere-eind rijden vanuit Zaandam, maar ik vond het de moeite waard.
' s ochtends vroeg vertrokken uit Zaandam, aanwezig bij opening van de fly-in, om 17:30 uur vertrokken uit Schaffen en daarna nog even in Brussel een pint gaan drinken (het was een heel warme dag), toen ikzelf bijgetankt had (en de auto daarna), weer vanuit Brussel naar Zaandam gereden en redelijk fit terug thuisgeraakt.
Eenzelfde rit met de Volvo katterug gaat wel meer in je kleren zitten, ik denk dat het met de vering te maken heeft :) Niet voor niets had Peugeot ooit de naam van comfortabele wagens.
Ook veel gepraat en 2 voertuigen terug in detail kunnen bewonderen waar ik in 1987 tijdens mijn dienstplicht in België meer gereden heb.
-Minerva jeep en Ford Keulen (deze laatste had maar 4000 km gereden (op de nog steeds afgelode teller). De eigenaar geloofde dit niet, totdat ik hem uitlegde dat deze voertuigen vanaf 1952-54 tot 1993 alle 6 maanden uit de opslag gehaald werden, 5 km moesten rijden, verse olie kregen en dan terug voor 6 maanden de opslag in gingen, dus km stand is wel heel realistisch.
Wel een beetje spijtig dat 99% van deze voertuigen in 1993, in zowat nieuwstaat de hoogovens ingegaan zijn, maar ze hadden hun nut wel bewezen als afschrikking, gewoon door hun bestaan.

Hieronder de Minerva jeep en Ford Keulen ambulance
2.png
2.png (1.15 MiB) Viewed 5896 times
Ik was er met mijn 203
1.png
1.png (656.01 KiB) Viewed 5892 times
Belgische Peugeotclub was ook aanwezig
een 301 cabriolet:
3.png
3.png (1.37 MiB) Viewed 5892 times
Last edited by PeterH on 18 Aug 2024, 16:39, edited 9 times in total.
PeterH

Post by PeterH »

De Belgische Peugeotclub met een aantal wagens...
4.png
4.png (1.2 MiB) Viewed 5890 times
Vele oldtimer vliegtuigen waarvan een aantal in de lucht hingen en een aantal op de grond stonden...
5.png
5.png (1.17 MiB) Viewed 5890 times
Als je echt wil opvallen op straat, dan koop je een oud vliegtuig en bouw deze tot auto om...
compleet met mitrailleur, met optie om de ASO's op de weg eventueel een lesje te kunnen leren :lol:
6.png
6.png (723.27 KiB) Viewed 5890 times
Last edited by PeterH on 18 Aug 2024, 16:43, edited 1 time in total.
Beeperhorrie

Post by Beeperhorrie »

Lekker reisverhaaltje en weer mooie foto's. Ging helaas voor mij niet lukken om ook die kant op te gaan.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
PeterH

Post by PeterH »

Het was stralend mooi weer vandaag, ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt en eens naar het westelijk havengebied gereden om de auto op een brug te zetten en eens aan de onderzijde te bekijken.
Alles was nog mooi droog, geen incontinentie dus. Ik had nog een spuitbus ML met een lang buisje voor holle ruimte over. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de (nog steeds roestvrije, maar nog nooit behandelde) chassisbalken aan de binnenzijde in te spuiten, zo blijven ze ook nog voor lange tijd vrij van roest. De uitlaat laat ik nog even hangen, deze zal het dit jaar (en volgend jaar misschien ook) nog wel uithouden. De nieuwe ligt klaar voor het geval het nodig is, dat geeft mij ook een goed gevoel.
Doorsmeren is voor een volgende keer, samen met een beurt.
a.png
a.png (655.02 KiB) Viewed 5558 times
b.png
b.png (676.64 KiB) Viewed 5558 times
Schermafbeelding 2024-08-31 om 19.02.48.png
Schermafbeelding 2024-08-31 om 19.02.48.png (754.04 KiB) Viewed 5558 times
Beeperhorrie

Post by Beeperhorrie »

Daar kan je de leeftijd niet aan afzien. Goed bezig ook, preventie tegen roest is toch wel een soort van must.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
paull en paulla

Post by paull en paulla »

Dat ziet er goed verzorgd uit. Chapeau :!:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
PeterH

Post by PeterH »

Afgelopen weekend heb ik contact gehad met iemand die mijn 1959-1960 Cadillac deuren wil overnemen. Mogelijk zijn het de laatste 4 nieuwe exemplaren op deze wereld, maar ze staan mij al 15 jaar in de weg en heb het altijd al te spijtig gevonden om weg te gooien. Mogelijk heb ik daar ook een goed adresje (en dan ook weer voldoende budget) voor een nieuwe hemel in de 203
Daarna nog de vloerbedekking etc...
Het duurt allemaal wel lang, maar deze zomer had ik er weinig zin in, het blijft toch een hobby, en dat moet je alleen doen als het plezant blijft.
Attachments
1959-60 GM.png
1959-60 GM.png (527.59 KiB) Viewed 4894 times
PeterH

Post by PeterH »

PeterH wrote: 23 Jun 2024, 15:24 De uitlaat van mijn 203 is nogal roestig en zal dus ook geen eeuwigheid meer meegaan. Niet zo prettig als die het bij bv een vakantie begeeft en nergens een nieuwe te vinden is.
Ik dacht bij mezelf, nu maar eentje bestellen zodat ik deze alvast binnen heb voor het geval dat...
Om het ingewikkeld te maken heeft Peugeot 3 verschillende uitlaatsystemen voor de Peugeot 203 bedacht, eentje voor de berline, eentje voor de commerciale/familiale en eentje voor de huifversies, alle 3 dus compleet verschillend.
Als je nu wil bestellen bij diverse leveranciers, zijn ze vaak niet op voorraad of leverbaar, na heel lang wachten dan soms weer wel, maar dan weer niet het deel dat je nodig hebt.
Na een vol jaar sprokkelen heb ik de 4 uitlaatdelen uiteindelijk in huis :) . Als je uitlaat onderweg eraf dondert en je dan pas gaat bestellen, ben je ook een jaar verder, en is de auto dan lange tijd onbruikbaar.

203 uitlaat.jpg
Afgelopen vrijdag heb ik de nieuwe uitlaat laten monteren, (met dank aan Artis garage in Amsterdam).
Het ook ligt allemaal behoorlijk in de weg in mijn woning, dus af en toe een beetje opruimen kan geen kwaad.
Het monteren viel helaas niet helemaal mee,
-het eerste stuk (vanaf links op de foto) was ietsje te kort, de pijp is doorgezaagd en in het midden is er een stukje ingelast.
-het tweede deel was niet passend, daar is de pijp die er al onder hing voor teruggebruikt.
uitlaat.png
uitlaat.png (581.17 KiB) Viewed 3995 times
Last edited by PeterH on 10 Nov 2024, 08:44, edited 2 times in total.
PeterH

Post by PeterH »

Weet iemand waar dit bevestigingsstuk met rubber bandje te verkrijgen is?

rubber.png
rubber.png (610.11 KiB) Viewed 3993 times
Post Reply