Blauwe 403 - tuuur

Voor de Peugeot 203 en 403
304 Friesland
Posts: 1319
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by 304 Friesland »

De carburateur even schoonmaken zal vast verbetering geven , ik haal altijd dan alleen het dekseltje er af ,wel even stukje papier in de inlaat zodat er geen boutjes in kunnen vallen en dan de binnenkant schoon maken en de sproeiers even schoon maken , geen 20 minuten werk maar dan is het weer schoon en 102 benzine er in dat scheelt zeer zeker ook veel .
Ik denk dat je wat aanpak betreft niet te veel moet doen , praktijk is vaak dat mensen heel entausiast beginnen met alles demonteren en vervolgens niet meer weten waar ze moeten beginnen en de auto in een hoek beland en na zoveel jaar maar verkocht wordt omdat ze het niet zien zitten .
Gewoon lekker rijden , j
hij is oud en dat mag je toch zien ,hebben we zelf ook last van maar hoort er bij .
Als je hem technisch maar bijhoud zodat hij wel veilig is dat is wel belangrijk .
Je geeft zelf al aan het niet te weten wat aanpak betreft dus zou ik hem lekker zo laten , hij rijd al weer veel langer rond op deze aardbodem dan de meeste van zijn soort gedaan hebben en als hij binnen staat en beetje in de olie gezet word dan kan hij nog wel 30 jaar rijden.
User avatar
Tuuur
Posts: 1410
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Dank voor de reacties!

Ik tank euro 98, dacht dat je geen hoger octaangetal kon tanken.

Hans, de auto in een wat ruigere staat laten was mijn eerdere plan.
Maar ik zou bv wel de binnenkant van de deuren willen aanpakken.
Mijn zoon (leerling monteur momenteel!) en ik hebben de binnenbekleding van de deuren eraf gehaald en gezien dat er best wat roest aan zit.
Ook is het raammechanisme rechts defect, en links zwaar verroest. Ik neem aan dat de APH daar nog wel vervangende mechanismes voor heeft.

We hebben al wat geschuurd en met een staalborstel geprobeerd de roest wat weg te halen, maar vragen ons nu af wat we erover moeten doen om die roest van de binnenkant te stoppen... een kennis met een Peugeot 404 zei dat we best menie konden gebruiken. Maar kan dat ook over resten roest, of moet dan alles kaal? En hoe krijg je alles kaal? Dat wil niet zo goed met een staalborstel...

Nou, dat soort vragen dus.
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
PeterH
Posts: 171
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by PeterH »

Tuuur wrote: 03 Sep 2024, 23:34 Dank voor de reacties!

Ik tank euro 98, dacht dat je geen hoger octaangetal kon tanken.

Hans, de auto in een wat ruigere staat laten was mijn eerdere plan.
Maar ik zou bv wel de binnenkant van de deuren willen aanpakken.
Mijn zoon (leerling monteur momenteel!) en ik hebben de binnenbekleding van de deuren eraf gehaald en gezien dat er best wat roest aan zit.
Ook is het raammechanisme rechts defect, en links zwaar verroest. Ik neem aan dat de APH daar nog wel vervangende mechanismes voor heeft.

We hebben al wat geschuurd en met een staalborstel geprobeerd de roest wat weg te halen, maar vragen ons nu af wat we erover moeten doen om die roest van de binnenkant te stoppen... een kennis met een Peugeot 404 zei dat we best menie konden gebruiken. Maar kan dat ook over resten roest, of moet dan alles kaal? En hoe krijg je alles kaal? Dat wil niet zo goed met een staalborstel...

Nou, dat soort vragen dus.
Menie over een zeer roestig oppervlak zou ik nooit doen (de echte loodmenie is trouwens niet meer te koop), want dan wordt een soort van doodskleedje gevormd, waarna je naderhand niet meer bij de roest kan. Het roestproces heeft maar 1 molecuul zuurstof en 1 molecuul water nodig om zich voort te planten.
Al je toch menie gebruikt, zou alles volledig kaal moeten tot op het blinkende staal, maar dat gaat je met een borstel (met of zonder boormachine) nooit lukken, zodat het onder de menie gewoon verder roest.
-ideaal is als de deuren gedemonteerd worden en in een chemisch loogbak compleet vrij gemaakt worden van roest, plamuur en lak.
zoals bv bij dit bedrijf: https://www.autobeitserij.nl/het-proces/
-Een andere optie is om de loszittende roest te verwijderen, zoveel als mogelijk), de binnen-onderkant van de deuren goed te stofzuigen en daarna in te vetten met bv Mike Sanders of Fluidfilm. (Mike Sanders is wat moeilijker te verwerken, maar kan ook gekwast of gespoten worden (behoud tientallen jaren zijn werking). Fluid Film is ook goed, maar druipt er sneller uit.
Ik heb de binnenkant van de deuren met een borstel ingewreven met Mike Sanders ( moet verwarmd worden in een frituurketeltje, waarna het gedurende een half uur vloeibaar blijft als motorolie, koud is het iets zachter dan kaarsvet) en de bovenkanten, waar je niet bijkan heb ik met een spuitbusje ML holle ruimten gedaan (als het goed is zit er bij zo een spuitbusje ook een lange slurf)

-Als je nog een raammechanisme te monteren hebt, doe je dat best eerst, want anders wordt het moeilijk werken daarna. Ook niet vergeten om je ruiten helemaal naar boven te draaien voordat je met anti-roestmiddelen werkt.
Deel per deel aanpakken is een goede optie, dan blijft het ook overzichtelijk.
Als je dan toch bezig bent, dan zou ik de dorpels en chassisbalken inwendig ook inspuiten met vet.
Gewoon aan beginnen, niet wachten, want Rust roest, maar roest rust nooit
Attachments
Schermafbeelding 2024-09-04 om 07.02.50.png
Schermafbeelding 2024-09-04 om 07.02.50.png (684.79 KiB) Viewed 191 times
Schermafbeelding 2024-09-04 om 07.03.47.png
Schermafbeelding 2024-09-04 om 07.03.47.png (131.36 KiB) Viewed 191 times
Post Reply