?604Peugeot wrote: 08 Sep 2025, 22:50
Hoi Paull...nu nog de speld in de hooiberg vinden voor de Vacuum,en ik wil kijken of ik ook nog de Cruise Control aan de gang kan krijgen,weet jij waar ik overal op moet letten om dat te zoeken,bij jou heb ik wel eens gehoord, dat die bij jou wel werkt,bedankt als je mij tekst en uitleg wil geven.groetjes daar, hoe is het weer bij jullie, hier gelukkig niet meer zo warm.
Je zoektocht naar een centraalvergrendeling vacuumfoutje heeft mij geïnspireerd om ook eens bij onze donkergrijze P604 GTI het foutje op te sporen.
Zo kwam ik op het idee om een rookmachine te gebruiken. En warempel nog geen vijf minuten later vond ik, in dit geval, de fout. Achter de b-stijl links waar de gordel uit komt bleek na demontage, een blauwe vacuumleiding los geraakt. Blijkelijk krimpen deze leidingen iets en kunnen zo los raken.
Voor de duidelijkheid ook een plaatje gemaakt van het vacuumslot van de kofferklep. Goed is te ziet dat er een rubberen harmonika over de as is gemonteerd. En daar komen droogte scheurtjes in, met tot gevolg dat het niet meer luchtdicht is, smeren met kit werk maar heel kort. Het rubber ín de blauwe 'vacuummotor' blijft wel goed. Tot nu toe. Tot slot nog eens met een handbediend vacuumpompje alles getest. Vergeet niet om op de vacuummotor aan te tekenen welke kleur, zwart en blauw waar aangesloten is.
Een veel voorkomend cruise foutje zijn de schakelaars achter het rem en koppelingspedaal. Zowel electrisch als luchtafdichting. De luchtafdichting haal ik los en dicht ik op de cruisemotor af. Dat is de dikke slang, elektrisch doet het al z'n werk. Ook de konnektor van de vacuummotor bij de accu kan een reiniging gebruiken. Zelden kan de sensor van de linkerachteras de geest geven.
Het is alleen maar een spoeltje, een draadwikkeling. Iets dichter naar de achteras buigen kan helpen, kijk ook of de machneetband nog om de as zit en reinigen. Het kan gebeuren dat van het cruisebedieningsstokje één of meer draden, van de vier, een breuk inwending hebben, maar dat is een zeldzaamheidje. Bij jou auto is een tijdje water langs de voorruit gelekt. Ook het kwikkontakt op de cruisemotor kan defect zijn, voor tijdelijk kun je deze doorverbinden.
Een onverlaat heeft de cruisemodule konnektor afgeknipt en de draden rechtstreeks aan de plint gesoldeerd. Duimen dat de juiste draadkleur op de goede plek vast zit. Het is een zoekplaatje, des te meer voldoening geeft het als je het foutje gevonden hebt. Laatste 'verdachte' is de cruiseprintplaat zelf, haal de module eens uit elkaar en kijk de print goed aan, op waterschade sporen. Als laatste de print wisselen voor een bekend goed exemplaar, als je de orginele konnektor weer terug hebt kunnen zetten.
Heel verhaal weer. Hier zijn de dagen gemiddeld nog mooi en warm, rond of boven de dertig graden. Maar begint nu ook verandering in te komen, naar verwachting. De avonden worden wel al veel korter, negen uur begint echt de schemering al, het gaat snel. Op naar de kerst

.