Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
paull en paulla

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

En over startmotor gesproken, onze lichtgrijze P604 gaf plots een startongemak, de motor werd rondgedraaid en ineens niet meer. Nieuwe startpoging gaf vaak het zelfde resultaat. Dat is het afscheid van de bendix. Nu is het sneller gezegd dan gedaan, de startmotor van de wagen afhalen.
Eerder deed ik dat door de dynamo te verwijderen en voorlangs en naar boven de startmotor te verwijderen. Nu heb ik eens een keer de startmotor achterlangs verwijderd.
Voor een handgeschakelde wagen gaat dat redelijk gemakkelijk, maar bij een automaat versie zit de vulpijp behoorlijk in de weg. Dit keer lukte het wel achterlangs door het stuurhuis en het motor te laten zakken, een paar cm scheelt al behoorlijk. Startmotor gedemonteerd, schoon gemaakt inwendig en de bendix vernieuwd. Volgens Olieslager alles in de omgekeerde volgorde weer monteren ;). Heb ik ook maar gedaan. Wat was het probleem met de startmotor van de wagen van Sjef? Bendix of het bekende geklik en niet ronddraaien? Als bonus bleek, ook bij deze wagen, het rubber van de stabilisatiestang linksvoor verbrokkeld. Misschien een leeftijddingetje. Ook maar vervangen, in dit geval ook door een gebruikt exemplaar. Zo houd ik mijn nieuwe onderdelen nog besckikbaar voor ooit. Al met al een paar uur lekker zoet geweest met de wisseltruc.
Attachments
IMG_6020.jpg
IMG_6020.jpg (173.28 KiB) Viewed 265 times
IMG_6017.jpg
IMG_6017.jpg (117.64 KiB) Viewed 265 times
IMG_6021.jpg
IMG_6021.jpg (119.53 KiB) Viewed 265 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot

Post by ?604Peugeot »

paull en paulla wrote: 07 Sep 2025, 00:19
?604Peugeot wrote: 04 Sep 2025, 22:51 ...,doe je ook het andere spatbord? en de deur ziet er ook goed uit,komt goed met de deur, :D :D :D
Het andere voorscherm gaat er ook af, al is het maar om te kijken of en hoeveel roestschade er onderuit komt. De deur staat voor komende week 'op de rol'. Eens kijken wat ik er van bak :).
Hoi Paull,ik zeg goed bezig om de roest op te zoeken,je kunt beter nu een klein stukje ergens in moeten lassen,dan later weer de boel los maken.en vooral als die straks helemaal gespoten is,dan is het weer zonde om iets te beschadigen[ jij bakt dat wel :D :D :D ]
?604Peugeot

Post by ?604Peugeot »

paull en paulla wrote: 07 Sep 2025, 00:47 En over startmotor gesproken, onze lichtgrijze P604 gaf plots een startongemak, de motor werd rondgedraaid en ineens niet meer. Nieuwe startpoging gaf vaak het zelfde resultaat. Dat is het afscheid van de bendix. Nu is het sneller gezegd dan gedaan, de startmotor van de wagen afhalen.
Eerder deed ik dat door de dynamo te verwijderen en voorlangs en naar boven de startmotor te verwijderen. Nu heb ik eens een keer de startmotor achterlangs verwijderd.
Voor een handgeschakelde wagen gaat dat redelijk gemakkelijk, maar bij een automaat versie zit de vulpijp behoorlijk in de weg. Dit keer lukte het wel achterlangs door het stuurhuis en het motor te laten zakken, een paar cm scheelt al behoorlijk. Startmotor gedemonteerd, schoon gemaakt inwendig en de bendix vernieuwd. Volgens Olieslager alles in de omgekeerde volgorde weer monteren ;). Heb ik ook maar gedaan. Wat was het probleem met de startmotor van de wagen van Sjef? Bendix of het bekende geklik en niet ronddraaien? Als bonus bleek, ook bij deze wagen, het rubber van de stabilisatiestang linksvoor verbrokkeld. Misschien een leeftijddingetje. Ook maar vervangen, in dit geval ook door een gebruikt exemplaar. Zo houd ik mijn nieuwe onderdelen nog besckikbaar voor ooit. Al met al een paar uur lekker zoet geweest met de wisseltruc.
Hoi Paull.ik dacht dat de startmotor niet achter er onderuit kon,maar wel dus bij jou,maar jij laat de boel een beetje zakken,zo kan het ook. bij die van Harrie zaten de pijpen er nog niet onder,maar kon wel toen van achteren er onder gezet worden,bij die van Sef hebben we ook de Dynamo eerst weg gehaald,zo als jij schreef,die Van SJef deed het nog wel maar ging moeilijk Rond,dat hoorde ik voor een paar weken geleden al,ik zij die begeeft het een keer,het was ook de eerste startmotor,dat kon Sjef af lezen op de startmotor,de koperen bus was bijna helemaal uit geslagen, ik denk twee millimeter Rondom, die gaat een deze dagen weer naar een jonge die voor mij startmotors en Dynamo,s reviseert, is een vak mannetje,die er nu onder zit heeft die ook gedaan,vliegt weer rond als een nieuwe,de stabilisatie rubbers ga ik denk ik ook maar is op voorraad leggen,als ze die nog hebben op de Club,bij de GTI is het gat een stuk groter,dus maar een paar verschillende zoeken,ook voor de SL.
?604Peugeot

Post by ?604Peugeot »

Hoi Paull. gisteren zondag nog een paar kleine dingetjes gedaan en gemaakt,Vsnaar een beetje gespannen,stond toch te los,zat een tjillip vogel onder de motorkap :D :D :D als je hem starte,en boven op zolder nog het plastic afdekplaatje van de ruitensproeier vloeistof Tankje gevonden met het lostrek lipje gevonden,achter 2 lampjes van 10Watt in de verlichting geplaatst, ik vind dat je de achterkant in het donker dan beter ziet. ik had ook ontdekt dat niet alle ramen dicht gingen,met de sleutel vast houden in het deur slot,links voor en recht achter gingen dicht, het zonnedak ging ook dicht,maar op zolder had ik nog een hele zekeringen kast met Relais liggen van een ooit gesloopte STI,dus maar proberen welke het was,en warempel nu werkt alles weer,hij gaat steeds beter worden, nu nog de speld in de hooiberg vinden voor de Vacuum,en ik wil kijken of ik ook nog de Cruise Control aan de gang kan krijgen,weet jij waar ik overal op moet letten om dat te zoeken,bij jou heb ik wel eens gehoord, dat die bij jou wel werkt,bedankt als je mij tekst en uitleg wil geven.groetjes daar, hoe is het weer bij jullie, hier gelukkig niet meer zo warm.
paull en paulla

?604Peugeot wrote: 08 Sep 2025, 22:50 Hoi Paull...nu nog de speld in de hooiberg vinden voor de Vacuum,en ik wil kijken of ik ook nog de Cruise Control aan de gang kan krijgen,weet jij waar ik overal op moet letten om dat te zoeken,bij jou heb ik wel eens gehoord, dat die bij jou wel werkt,bedankt als je mij tekst en uitleg wil geven.groetjes daar, hoe is het weer bij jullie, hier gelukkig niet meer zo warm.
Je zoektocht naar een centraalvergrendeling vacuumfoutje heeft mij geïnspireerd om ook eens bij onze donkergrijze P604 GTI het foutje op te sporen.
Zo kwam ik op het idee om een rookmachine te gebruiken. En warempel nog geen vijf minuten later vond ik, in dit geval, de fout. Achter de b-stijl links waar de gordel uit komt bleek na demontage, een blauwe vacuumleiding los geraakt. Blijkelijk krimpen deze leidingen iets en kunnen zo los raken.
Voor de duidelijkheid ook een plaatje gemaakt van het vacuumslot van de kofferklep. Goed is te ziet dat er een rubberen harmonika over de as is gemonteerd. En daar komen droogte scheurtjes in, met tot gevolg dat het niet meer luchtdicht is, smeren met kit werk maar heel kort. Het rubber ín de blauwe 'vacuummotor' blijft wel goed. Tot nu toe. Tot slot nog eens met een handbediend vacuumpompje alles getest. Vergeet niet om op de vacuummotor aan te tekenen welke kleur, zwart en blauw waar aangesloten is.
Een veel voorkomend cruise foutje zijn de schakelaars achter het rem en koppelingspedaal. Zowel electrisch als luchtafdichting. De luchtafdichting haal ik los en dicht ik op de cruisemotor af. Dat is de dikke slang, elektrisch doet het al z'n werk. Ook de konnektor van de vacuummotor bij de accu kan een reiniging gebruiken. Zelden kan de sensor van de linkerachteras de geest geven.
Het is alleen maar een spoeltje, een draadwikkeling. Iets dichter naar de achteras buigen kan helpen, kijk ook of de machneetband nog om de as zit en reinigen. Het kan gebeuren dat van het cruisebedieningsstokje één of meer draden, van de vier, een breuk inwending hebben, maar dat is een zeldzaamheidje. Bij jou auto is een tijdje water langs de voorruit gelekt. Ook het kwikkontakt op de cruisemotor kan defect zijn, voor tijdelijk kun je deze doorverbinden.
Een onverlaat heeft de cruisemodule konnektor afgeknipt en de draden rechtstreeks aan de plint gesoldeerd. Duimen dat de juiste draadkleur op de goede plek vast zit. Het is een zoekplaatje, des te meer voldoening geeft het als je het foutje gevonden hebt. Laatste 'verdachte' is de cruiseprintplaat zelf, haal de module eens uit elkaar en kijk de print goed aan, op waterschade sporen. Als laatste de print wisselen voor een bekend goed exemplaar, als je de orginele konnektor weer terug hebt kunnen zetten.
Heel verhaal weer. Hier zijn de dagen gemiddeld nog mooi en warm, rond of boven de dertig graden. Maar begint nu ook verandering in te komen, naar verwachting. De avonden worden wel al veel korter, negen uur begint echt de schemering al, het gaat snel. Op naar de kerst ;).
Attachments
IMG_6037.jpg
IMG_6037.jpg (125.07 KiB) Viewed 172 times
IMG_6035.jpg
IMG_6035.jpg (149.71 KiB) Viewed 172 times
IMG_6036.jpg
IMG_6036.jpg (126.75 KiB) Viewed 172 times
Last edited by paull en paulla on 09 Sep 2025, 21:55, edited 1 time in total.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
paull en paulla

Mmm
Last edited by paull en paulla on 09 Sep 2025, 21:43, edited 1 time in total.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
paull en paulla

Foutje
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot

Post by ?604Peugeot »

Hoi Paull. net terug thuis vanuit de Loods,ik heb de spelt in de Hooiberg denk ik gevonden :D :D :D ik denk ik ga zoeken vanaf het drukvat onder het spatbord,en warempel,net 10 centimeter voor dat de dikke slang het spatbord in gaat,aan de onderkant van de slang was die Poreus,ik knikte heel makkelijk de slang,je kon het niet zien met het blote oog, het zat namelijk aan de onderkant van de slang en daarna nog even een kant dicht houden,en aan de andere kant zuigen,en ja hoor de slang hielt geen druk vast,alles weer terug gemonteerd,en alles ging gewoon op slot,nu op slot gelaten, en morgen kijken of alles weer open gaat.HARTEIJK DANK VOOR TEKST EN UITLEG. Cruise Control ga ik morgen me eigen in verdiepen. Mooi dat jij ook het lek hebt gevonden,zo kunnen we elkaar een beetje helpen, jij hebt wel meer ervaring als ik,maar zo leer ik ook weer iedere dag er iets bij.
paull en paulla

?604Peugeot wrote: 09 Sep 2025, 22:47 Hoi Paull. net terug thuis vanuit de Loods,ik heb de spelt in de Hooiberg denk ik gevonden :D :D :D ik denk ik ga zoeken vanaf het drukvat onder het spatbord,en warempel,net 10 centimeter voor dat de dikke slang het spatbord in gaat,aan de onderkant van de slang was die Poreus,ik knikte heel makkelijk de slang,je kon het niet zien met het blote oog, het zat namelijk aan de onderkant van de slang en daarna nog even een kant dicht houden,en aan de andere kant zuigen,en ja hoor de slang hielt geen druk vast,alles weer terug gemonteerd,en alles ging gewoon op slot,nu op slot gelaten, en morgen kijken of alles weer open gaat.HARTEIJK DANK VOOR TEKST EN UITLEG. Cruise Control ga ik morgen me eigen in verdiepen. Mooi dat jij ook het lek hebt gevonden,zo kunnen we elkaar een beetje helpen, jij hebt wel meer ervaring als ik,maar zo leer ik ook weer iedere dag er iets bij.
Mooi dat je het vacuumfoutje gelokaliseerd hebt. Dat geeft de burger moed. En behoorlijk veel extra gebruikersgemak.Bij de donkergrijze P604 járen terug ook al eens gezocht naar een vacuumfoutje, dat bleek toen ook de dikke vacuumleiding te zijn. Net boven de aansluiting bij het vacuumvoorraad pot. Daar zit een blikken schot voor, zoekplaatje dus. En ook een keer op vakantie, dan weer wel en dan weer geen cruise. Dat bleek de bediening van de cruise te zijn, in álle vier draadjes van de bediening zat een breuk in de koperen draadjes, niet zo direct te zien. Pas toen ik er draad voor draad een beetje aan trok. Deze draadjes lopen over de stuurkolom, waarschijnlijk trilt dit tijdens de rit een beetje.
Vacuumfout is lastig te vinden, als je er overdruk op zet, niet te veel, is het een stuk gemakkelijker te vinden. En met rook al helemaal.
Het was voor mij voor het de eerste keer dat ik gerookt heb. Zover ik weet :lol:.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
paull en paulla

Nu eens weer een paar plaatjes van een bijeenkomst:
Attachments
IMG_5989.jpg
IMG_5989.jpg (130.18 KiB) Viewed 54 times
IMG_5988.jpg
IMG_5988.jpg (128.33 KiB) Viewed 54 times
IMG_5990.jpg