Kilometerteller
-
- Posts: 67
- Joined: 03 Feb 2016, 06:44
Kilometerteller
De situatie: Een 404 met xd3s motor en een Ba10 5 bak. Om de echte kilometers af te kunnen lezen heb ik een 505 tellerwerk in een 404 kilometer behuizing geknutseld. Maar nu omdat de wijzer hevig heen en weer schut en de kilometerteller in duizendtallen ronddraait op zoek naar een andere teller. Ik denk dat ik op de sloop niet zo maar een 505 vind ,daarom denk ik aan een teller van een modernere Peugeot.
Vragen;
-Hebben alle 505s ,205s, 405s,....... tellers de zelfde verhouding ?
-Zijn de tellerwerkjes van de nieuwere Peugeots qua voormaat vergelijkbaar met die van de 505 ?
-Hebben ze sowieso wel kilometertellers die met een kabel worden aangedreven ?
-Heeft iemand een suggestie in welke peugeot in wat zou kunnen vinden ?
Groet Ivo.
Vragen;
-Hebben alle 505s ,205s, 405s,....... tellers de zelfde verhouding ?
-Zijn de tellerwerkjes van de nieuwere Peugeots qua voormaat vergelijkbaar met die van de 505 ?
-Hebben ze sowieso wel kilometertellers die met een kabel worden aangedreven ?
-Heeft iemand een suggestie in welke peugeot in wat zou kunnen vinden ?
Groet Ivo.
-
- Posts: 1324
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Kilometerteller
Is de kabel zelf wel goed? door een slecht draaiende kabel kun je ook krijgen dat hij begint te trillen.
Ik weet het niet maar ik denk niet dat alle overbrengverhoudingen het zelfde zijn ,ik heb wel meer klokken liggen volgens mij ook nog een nieuwe van een 205.
Vanaf ongeveer 1996 zijn er meer electrisch geworden .
Ik weet het niet maar ik denk niet dat alle overbrengverhoudingen het zelfde zijn ,ik heb wel meer klokken liggen volgens mij ook nog een nieuwe van een 205.
Vanaf ongeveer 1996 zijn er meer electrisch geworden .
-
- Posts: 67
- Joined: 03 Feb 2016, 06:44
Re: Kilometerteller
Over de kabel heb ik ook wel twijfel. De auto op de krik in zn 5de versnelling met lopende motor draait hij niet mooi gelijkmatig rond ,maar als ik de binnenkabel eruit haal is hij ongeschonden en in de in buitenkabel zitten geen knikken. Ik heb hem ook geolied.
Re: Kilometerteller
is de draairichting van die kabel wel dezelfde als in de 505?
Als je een bowdenkabel tegen de richting in draait waarin de kabel zelf in elkaar is gedraaid dan worden de individuele strengen uit elkaar gedrukt en dan draait de kabel niet meer goed.
Te scherpe bochten in de kabel kunnen ook reden zijn dat de kabel niet soepel draait.
Ook als enkele strengen in de kabel gebroken zijn kunnen deze het draaien van de kabel in de buitenmantel hinderen.
Over de aandrijving van de meter. Dat zal per auto/type verschillen en is afhankelijk van wielmaat, differentieel ratio en van de ratio tussen bak en kabel aandrijving tandwieltje. Lijkt mij niet zo eenvouding om dat goed in orde te krijgen.
Er zijn nog andere opties:
Het makkelijkste is dan nog om een GPS teller-appje op je smartphone te zetten. Dan heb je meteen en altijd de exact goeie rijsnelheid.
Een andere optie is misschien om een fietstellertje in de auto te plaatsen en de sensor aan wiel en veerpoot te hangen. Even calibreren en presto.
Wel op letten dat het metertje boven de 100km/h kan aangeven. Die bestaan nl. Die worden soms ook toegepast op vintage klassieke motorfietsen
Als je een bowdenkabel tegen de richting in draait waarin de kabel zelf in elkaar is gedraaid dan worden de individuele strengen uit elkaar gedrukt en dan draait de kabel niet meer goed.
Te scherpe bochten in de kabel kunnen ook reden zijn dat de kabel niet soepel draait.
Ook als enkele strengen in de kabel gebroken zijn kunnen deze het draaien van de kabel in de buitenmantel hinderen.
Over de aandrijving van de meter. Dat zal per auto/type verschillen en is afhankelijk van wielmaat, differentieel ratio en van de ratio tussen bak en kabel aandrijving tandwieltje. Lijkt mij niet zo eenvouding om dat goed in orde te krijgen.
Er zijn nog andere opties:
Het makkelijkste is dan nog om een GPS teller-appje op je smartphone te zetten. Dan heb je meteen en altijd de exact goeie rijsnelheid.
Een andere optie is misschien om een fietstellertje in de auto te plaatsen en de sensor aan wiel en veerpoot te hangen. Even calibreren en presto.
Wel op letten dat het metertje boven de 100km/h kan aangeven. Die bestaan nl. Die worden soms ook toegepast op vintage klassieke motorfietsen
-
- Posts: 1324
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Kilometerteller
Je kan ook een electronische pulsgever direct op de bak zetten en dan bijvoorbeeld een klok van een xantia gebruiken ,die is electrisch maar dan wel weer mechanisch als het om de km teller gaat dus geen kabel en toch een ouderwetse look.
Re: Kilometerteller
Dat bewegen van de tellernaald ligt aan een versleten kilometertellerkabel !Ivo van Duijn wrote:De situatie: Een 404 met xd3s motor en een Ba10 5 bak. Om de echte kilometers af te kunnen lezen heb ik een 505 tellerwerk in een 404 kilometer behuizing geknutseld. Maar nu omdat de wijzer hevig heen en weer schut en de kilometerteller in duizendtallen ronddraait op zoek naar een andere teller. Ik denk dat ik op de sloop niet zo maar een 505 vind ,daarom denk ik aan een teller van een modernere Peugeot.
nee, er is niets uitwisselbaar, alles is afhankelijk van versnellingsbak, eindreductie, banden-omtrek,ivo van Duijn wrote:Vragen;
-Hebben alle 505s ,205s, 405s,....... tellers de zelfde verhouding ?
-Zijn de tellerwerkjes van de nieuwere Peugeots qua voormaat vergelijkbaar met die van de 505 ?
-Hebben ze sowieso wel kilometertellers die met een kabel worden aangedreven ?
-Heeft iemand een suggestie in welke peugeot in wat zou kunnen vinden ?
Groet Ivo.
dus iets vinden dat past is de kleinste speld in 100 hooibergen.
succes, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
-
- Posts: 1324
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Kilometerteller
Alles is pas te maken Harrie ,dat is de uitdaging van onze hobby vaak ,als ik zeg dat ik een HDI in een 305 ga bouwen dan zeg je ook dat dat niet past ,
Maar het hangt er van af hoe creatief je bent en ja het zal niet direct goed werken misschien maar niet geschoten is altijd mis.
Maar ik ben ook wel met je eens dat het ook aan de kabel kan liggen , anders eens laten draaien op de krick en kijken of hij dan ook onregelmatig draait.
Maar het hangt er van af hoe creatief je bent en ja het zal niet direct goed werken misschien maar niet geschoten is altijd mis.
Maar ik ben ook wel met je eens dat het ook aan de kabel kan liggen , anders eens laten draaien op de krick en kijken of hij dan ook onregelmatig draait.
-
- Posts: 67
- Joined: 03 Feb 2016, 06:44
Re: Kilometerteller
Dank voor jullie reacties. Binnekort weer verder met het kilometerproject. Nu eerst een rondje Frankrijk waar ik nog een 505 td weet te staan, misschien is dat wel de donor voor mijn project. Wordt vervolgd.
-
- Posts: 1324
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Kilometerteller
Ik moet nog steeds mijn grille voor de 201 uit Frankrijk weg hebben ,kom je daar toevallig in de buurt ,schuin rechts onder Parijs ,mocht je daar in de buurt komen dan moet ik even kijken waar het exact is.
Maar natuurlijk ook alleen als je dat wilt doen .
Maar natuurlijk ook alleen als je dat wilt doen .
-
- Posts: 67
- Joined: 03 Feb 2016, 06:44
Re: Kilometerteller
Had leuk kunnen zijn maar het zal niet lukken. De grootte stap naar het zuiden doe ik in de nacht, niet de tijd om bij iemand langs te gaan. Omdat er ook gewerkt moet worden zit de auto best wel vol. In Pyreneeën wat bomen werk waar gereedschap voor mee gaat en er gaat een eend naar de Vogezen waar dan weer het auto gereedschap plus onderdelen voor mee moeten. Jammer eigenlijk want het is altijd wel leuk om wat contacten met de locals te hebben als je op reis bent.