Om in lijn te blijven een stukje straatbeeld van die regio; Koempels met de koelbussen (helaas op warme dagen nog geen airco ondanks de naam).MarcoPeus wrote:Het pittoreske Kerkrade met op de Markt het standbeeld van "d'r Joep". Een standbeeld ter ere van de mijnwerker. Geplaatst in 1957 dus toen deze foto gemaakt is stond het er nog niet heel erg lang.
Nu, in 2017, is de mijnwerker iets van de geschiedenislessen. Sinds midden jaren 70 is het gedaan met de kolen delving in het Limburgse en vertrouwen we op de gaswinning in Groningen. En nu de Groningers menen dat de grond rommelde en de woningen verzakten, dat was hier in Limburg ook alleen hoorde men daar niets over op het journaal van 8u.
Beide van mijn opa's werkten op/in de mijn (De Koel, zoals wij dat zeggen). Die van mijn moeder's kant op de Staatsmijn Maurits in Geleen (het huidige DSM terrein) als loonadministrateur en die van vader's kant "oppe 800" (800m onder de grond) bij staatsmijn Emma (en Emma 2) in Hoensbroek/Schinnen als Meester Houwer dienstdoende opzichter.
Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
- Beeperhorrie
- Posts: 2298
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Ja dat was toen inderdaad en nog lang daarna ook nog bij de Daf in Born (het latere Volvo-Nedcar-VDL Nedcar) werden de medewerkers met bussen opgehaald en thuis gebracht. Iets van het verleden heden ten dage.
Mijn opa ging ook altijd met die bus naar Hoensbroek. Hij vertelde altijd: "es de klok van de basiliek 4 oer sjloog en ich waor neet achter de brök euver de geul dan mooschj ich hèl loape om de büs te haole". Met andere woorden, als de kerkklok van de basiliek (in Meerssen) 4 uur sloeg (jaja Faceboek generatie, toen begonnen de mensen te reizen naar het werk om 4u in de ochtend) en ik was niet over de brug van de rivier de geul dan moest ik hard doorlopen om de bus te halen. Hij zat dan heel lang in de bus om op de mijn te komen, kleedde zich om en ging dan 800 meter de grond in om het zwarte goud uit de grond te halen. Soms nog wel een uur onder de grond per trein om op de plaats van bestemming te komen.
Mijn opa ging ook altijd met die bus naar Hoensbroek. Hij vertelde altijd: "es de klok van de basiliek 4 oer sjloog en ich waor neet achter de brök euver de geul dan mooschj ich hèl loape om de büs te haole". Met andere woorden, als de kerkklok van de basiliek (in Meerssen) 4 uur sloeg (jaja Faceboek generatie, toen begonnen de mensen te reizen naar het werk om 4u in de ochtend) en ik was niet over de brug van de rivier de geul dan moest ik hard doorlopen om de bus te halen. Hij zat dan heel lang in de bus om op de mijn te komen, kleedde zich om en ging dan 800 meter de grond in om het zwarte goud uit de grond te halen. Soms nog wel een uur onder de grond per trein om op de plaats van bestemming te komen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Heavy hoor...
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
- Bart-Peugeot
- Posts: 405
- Joined: 02 Feb 2016, 19:56
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Ben vorig jaar in het mijn museum onder de grond geweest. Zeer interassant. En wat was het hard werken onder barre omstandigheden. Respect.
In bezit van een 308 en 504.
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Waar ben je geweest? Valkenburg?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
- Bart-Peugeot
- Posts: 405
- Joined: 02 Feb 2016, 19:56
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Ja valkenburg. Oud mijnwerkers geven de rondleiding. Erg leuke oude mannen.
In bezit van een 308 en 504.
- Beeperhorrie
- Posts: 2298
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Om een beetje in sinc te blijven met het weer van vandaag (30°C)
Katwijk precies honderd jaar terug.
Strandbeeld van 1900, best wel afzien met al die kleding.
Katwijk precies honderd jaar terug.
Strandbeeld van 1900, best wel afzien met al die kleding.
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Maar niet in Born, daar ligt ook geen DAF meer trouwens.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
TIEL
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
- Beeperhorrie
- Posts: 2298
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
De auto's zullen wel allang niet meer bestaan, maar ook het hotel heeft zijn functie moeten opgeven aan de Hollandse Eenheidsprijzen MAatschappij.ruit'48 wrote:
TIEL
De mooie kleuren van de zonweringen zijn ook in het verleden gesneuveld.