Page 2 of 2

Re: Het Peugeot Scooter (oud en nieuw) topic

Posted: 08 Nov 2018, 19:59
by MarcoPeus
Gek genoeg hebben mij Peugeot brommertjes mij nooit erg geboeid, net als een J7/9/5 niet. Echter hoe meer ik er naar kijk hoe meer ik denk: "zo'n dingetje is wel leuk om erbij te hebben om naar de stad te rijden (zeker nu de parkeertarieven weer duurder worden)"
Aan de andere kant zou een vintage Peugeot motor ook leuk zijn maar dan moet ik A rijbewijs halen.

Re: Het Peugeot Scooter (oud en nieuw) topic

Posted: 08 Nov 2018, 21:06
by Beeperhorrie
Ja waarom ook niet.
Er staan er een paar op Marktplaats.

o.a. deze die bijna een jaar terug ook al te koop stond. Hij is niet van 1968 maar echt wel van begin tot midden zeventig.
https://link.marktplaats.nl/m1338487294

Of deze mooie overblijver. Voordeel is dat het een snorfiets is dus geen helm op. Bijna helemaal origineel afgezien van het Puch Maxi zadel.
https://link.marktplaats.nl/m1330742163

Een echt oudje met kenteken is er ook. Een CT uit 1966 of 1967, dus niet wat de advertentie zegt (103 uit 1973). Deze is helemaal origineel.
https://link.marktplaats.nl/m1316778768

Of twee oudjes zonder kenteken. Maar hierbij wel een RS, een voorloper van de latere 103. Dit is een zware solide brommer met vering rondom. De ander is wederom een CT, beiden ook van 1966 of 1967.
https://link.marktplaats.nl/m1334617927

Re: Het Peugeot Scooter (oud en nieuw) topic

Posted: 19 Nov 2018, 17:08
by Beeperhorrie
In het kader van de Peugeot scooters uit de jaren tachtig is er nog een kandidaat te noemen. Ook eigenlijk een Honda product maar in tegenstelling tot de grote SC's en SV's (uiterlijk identiek) hier wel voorzien van een wat meer eigen uiterlijk.

De Peugeot Rapido.
Image

Ruwweg op de markt van 1985 tot in 1993.
De Rapido is losjes gebaseerd op het frame van de Honda Melody en de aandrijfunit van de Honda Vision. De Melody was een zeer kleine lichte scooter, echt een soort van snorfiets-scooter. KLeine remmetjes en een lichtgebouwde motorunit. De Vision was een wat groter model wat tussen de Rapido en de NH serie geplaatst kon worden. De Honda NH is identiek aan de Peugeot SC.
Omdat de aandrijfunit van de Rapido te licht was bevonden door Peugeot werd dus de unit van de Vision gekozen voor de Rapido. Van deze motor kon het vermogen zowel een snorfiets als een brommer aandrijven. Er zijn dan ook Rapido brommers en snorfietsen in Nederland.
Van de Vision werd ook de voorvork overgenomen.

De Honda Melody.
Image

De Honda Vision.
Image

Re: Het Peugeot Scooter (oud en nieuw) topic

Posted: 16 Oct 2024, 16:48
by Beeperhorrie
In 1954 kwam Peugeot met hun eerste scooter op de markt, de S 55, een zware (letterlijk met 105 kilo drooggewicht)125 cc eencilinder tweetakt met geforceerde luchtkoeling. Er werden 3.104 stuks van geproduceerd.
In 1956 verschenen de opvolgers, de S 57 en S 157, waarvan in totaal9.977 exemplaren verkocht werden.
Voor modeljaar 1957 verscheen de S 57 AL. Dit was een afgeslankte versie, zonder kofferruimte of duozit maar wel met een bagagedrager.
Eveneens kwam de S 57 A, enige verschil met de gewone S57 waren smallere velgen en bandjes.
In 1957 presenteerde Peugeot de S 57 B en S 157 B met een meedraaiende koplamp op het stuur (zoals de Vespa).
In 1958 kwamen de S 57 C en S157 C met een aangepast uiterlijk. Het uiterlijk was nu nog veel meer Vespa geworden.

Parallel aan de 125 cc modellen kwam in 1956 ook een versie met een 150cc motor, hiervoor werd simpelweg een '1' toegevoegd aan het type. Dus bijvoorbeeld: S 157 of S 157B

Omdat de scooter niet aansloeg, de jaarproductie heeft nooit de 10.000 stuks gehaald, trok Peugeot in 1959 de stekker uit het project.

Hieronder een overzicht van de modellen.

Image

Re: Het Peugeot Scooter (oud en nieuw) topic

Posted: 16 Oct 2024, 17:07
by Beeperhorrie
.
Peugeot had er aanvankelijk best goede verwachtingen over. Met de komst van de S57 kwam er ook een hele rits aan accessoires op de markt. Omdat de scooters nauwelijks werden verkocht was het met de toe te voegen attributen nog veel kariger gesteld. Er is nu bijna niets meer van te vinden. Toch is het iemand gelukt om wat spul voor zijn S57 te vinden. Chromen bumper, leeuwtje op het front, ruitje, spiegels, hakbescherming, chromen sierstukken op de zijkanten, hoes voor het reserve wiel, spatlap.
Hieronder in een museale omgeving, inspecteur Columbo kijkt zijn ogen uit.


Image