naast de 406 coupé nu ook een 607 erbij
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: 406 coupé erbij
even een update....
aangezien de motorkap niet bleef open staan even een tool geregeld zodat deze niet op mijn harsus valt....
mijn vermoeden is met het startprobleem dat er een relais niet goed is. even in schema's gekeken en blijkt dat deze er 2 heeft. en idd in die bak zitten 2 relais. ga 2 nieuwe bestellen, en hopen dat dit het probleem oplost.
rechtsvoor stadlichtje vernieuwd, lampje in de mistlamp gemaakt en koplampen opgepoetst. hieronder een foto van voor en na
aan die rechter lamp moet ik misschien nog iets polijsten. maar voor de apk is dit voldoende denk ik zo. wel zag ik dat links de stelmotor het niet doet. dit is wel een apk punt. ze hadden het wel over de koplamp afstelling (links staat nu veel te laag). kijken dat ik dit weer werkend krijg (anders even afstellen en schakelaar wegnemen)
achter moet er links een andere klauw op, die zit vast . kan er goedkoop een krijgen dus ga niet voor reviseren. wel mis ik iets hier , wie ziet het
doordat klauw vast zit ziet de schijf er zo uit. nieuwe blokken en schijven liggen er al.
verder nog even lampjes in de verwarmings unit gezet, was ongeveer de helft wat niet brandde. alleen nog even lampje scoren voor het display radio/temp, die had ik niet meer. ook nog eens kijken waarom temp iets overdrijft.....
een dezer dagen even onderdelen bestellen, oa remklauw en wel de goede blokken voor voren, dus dan komt weer een update !
aangezien de motorkap niet bleef open staan even een tool geregeld zodat deze niet op mijn harsus valt....
mijn vermoeden is met het startprobleem dat er een relais niet goed is. even in schema's gekeken en blijkt dat deze er 2 heeft. en idd in die bak zitten 2 relais. ga 2 nieuwe bestellen, en hopen dat dit het probleem oplost.
rechtsvoor stadlichtje vernieuwd, lampje in de mistlamp gemaakt en koplampen opgepoetst. hieronder een foto van voor en na
aan die rechter lamp moet ik misschien nog iets polijsten. maar voor de apk is dit voldoende denk ik zo. wel zag ik dat links de stelmotor het niet doet. dit is wel een apk punt. ze hadden het wel over de koplamp afstelling (links staat nu veel te laag). kijken dat ik dit weer werkend krijg (anders even afstellen en schakelaar wegnemen)
achter moet er links een andere klauw op, die zit vast . kan er goedkoop een krijgen dus ga niet voor reviseren. wel mis ik iets hier , wie ziet het
doordat klauw vast zit ziet de schijf er zo uit. nieuwe blokken en schijven liggen er al.
verder nog even lampjes in de verwarmings unit gezet, was ongeveer de helft wat niet brandde. alleen nog even lampje scoren voor het display radio/temp, die had ik niet meer. ook nog eens kijken waarom temp iets overdrijft.....
een dezer dagen even onderdelen bestellen, oa remklauw en wel de goede blokken voor voren, dus dan komt weer een update !
- Bart-Peugeot
- Posts: 405
- Joined: 02 Feb 2016, 19:56
-
- Posts: 1326
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: 406 coupé erbij
Zitten wel 2 remblokken in maar zo ik het zien kan mist van de buitenste de voering.
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: 406 coupé erbij
over de remklauw : de R - borgpinnetjes zitten er niet in !
vandaag nog wat onderdeeltjes besteld voor de coupe, zal tussen kerst en oud jaar binnenkomen. nog even afwachten.
maar wat ik nog niet had verteld is dat deze toch een beetje olie lekt. was me eigenlijk al wel duidelijk hoe ik het hitteschild zag maar ik had m even laten lopen en toen zag ik in het midden vna het hitteschild een streepje olie. lekt ietsjes harder dan ik vermoed had.
de olie is op de pijlstok pikzwart dus deze mag ook wel even ververst gaan worden, maar eerst toch even zoeken waar ie nu lekt...
jammer genoeg tikt er ook een klepstotertje, eens kijken of ik erachter kom welke van de 24 . misschien dat een oliewissel helpt ?
over de staat van de driem is niks bekend dus dat zal wel een wissel gaan worden. en dan ook meteen kijken welke stoter mee vervangen moet worden. is wel een redelijk klusje
ik was toch ff bezig en meteen ook maar even automaat olie gepeild (heeft een peilstokje). deze stond toch wel een stuk onder minimum. voor de zekerheid maar ook even automaat olie vernieuwen, heb nog wat al4 olie staan en had er voor de zekerheid nog een litertje bij besteld. nu had ik wel met koude motor gepeild maar dus daar kan nog wel iets inzitten. nog eens de juiste pijl procedure gaan nalezen. bij een al4 moet je even temp meten en dan peilen, dat weet ik weer wel.
wel even de computer of module van de spiegels cq stoel gereset. als je m op contact zette deed de spiegel raar. die ging helemaal naar buiten met veel lawaai (einde bereik ??) . dit lijkt nu weg te zijn. even nog afwachten.
vandaag nog wat onderdeeltjes besteld voor de coupe, zal tussen kerst en oud jaar binnenkomen. nog even afwachten.
maar wat ik nog niet had verteld is dat deze toch een beetje olie lekt. was me eigenlijk al wel duidelijk hoe ik het hitteschild zag maar ik had m even laten lopen en toen zag ik in het midden vna het hitteschild een streepje olie. lekt ietsjes harder dan ik vermoed had.
de olie is op de pijlstok pikzwart dus deze mag ook wel even ververst gaan worden, maar eerst toch even zoeken waar ie nu lekt...
jammer genoeg tikt er ook een klepstotertje, eens kijken of ik erachter kom welke van de 24 . misschien dat een oliewissel helpt ?
over de staat van de driem is niks bekend dus dat zal wel een wissel gaan worden. en dan ook meteen kijken welke stoter mee vervangen moet worden. is wel een redelijk klusje
ik was toch ff bezig en meteen ook maar even automaat olie gepeild (heeft een peilstokje). deze stond toch wel een stuk onder minimum. voor de zekerheid maar ook even automaat olie vernieuwen, heb nog wat al4 olie staan en had er voor de zekerheid nog een litertje bij besteld. nu had ik wel met koude motor gepeild maar dus daar kan nog wel iets inzitten. nog eens de juiste pijl procedure gaan nalezen. bij een al4 moet je even temp meten en dan peilen, dat weet ik weer wel.
wel even de computer of module van de spiegels cq stoel gereset. als je m op contact zette deed de spiegel raar. die ging helemaal naar buiten met veel lawaai (einde bereik ??) . dit lijkt nu weg te zijn. even nog afwachten.
- paull en paulla
- Posts: 1063
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: 406 coupé erbij
Achterstallingonderhoudgevalletjelijkthetop.
Joos, dit is voor jou een geknipt klusje.
Remmerij is belangrijk, als er een halve meter remweg te kort komt, wordt de auto er niet knapper op.
Met bovendien overbodig werk toe.
Wat is het bouwjaar en het motortype
Ben benieuwd.
Joos, dit is voor jou een geknipt klusje.
Remmerij is belangrijk, als er een halve meter remweg te kort komt, wordt de auto er niet knapper op.
Met bovendien overbodig werk toe.
Wat is het bouwjaar en het motortype
Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: 406 coupé erbij
ik meen 1998. motortype is de ES9J4. dus het eerste type met 194 pk. later kwam er nog de 207 pk versie (es9j4S dus met S). deze versie heeft oa een nokkenas vervroeger op de inlaten. maar er zijn meerdere wijzingen. sommige zeggen compleet opnieuw opgebouwd dus ook dan andere zuigers weer.
idd wel iets achterstallig onderhoud ja. maar zo'n olielekkage kan wel in de papieren lopen. heb een keer gehad dat ie aan de nokkenaslagerkap/huis lekkte en dan moet de driem ervanaf.
dit is overigens een motor samen ontwikkeld met renault. deze eerste versie lag ook in de laguna . maar ook bijv in de 605 /xm en ook de xantia. er staat v6 PR op. ik meen op de kleppendeksel. zie foto
- paull en paulla
- Posts: 1063
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: 406 coupé erbij
Dank,aixpeugeot wrote: ↑21 Dec 2021, 15:11ik meen 1998. motortype is de ES9J4. dus het eerste type met 194 pk. later kwam er nog de 207 pk versie (es9j4S dus met S). deze versie heeft oa een nokkenas vervroeger op de inlaten. maar er zijn meerdere wijzingen. sommige zeggen compleet opnieuw opgebouwd dus ook dan andere zuigers weer.
idd wel iets achterstallig onderhoud ja. maar zo'n olielekkage kan wel in de papieren lopen. heb een keer gehad dat ie aan de nokkenaslagerkap/huis lekkte en dan moet de driem ervanaf.
dit is overigens een motor samen ontwikkeld met renault. deze eerste versie lag ook in de laguna . maar ook bijv in de 605 /xm en ook de xantia. er staat v6 PR op. ik meen op de kleppendeksel. zie foto
Ik heb drie even fire PRV motoren, een vroege Citroën huppeldepup 3l PRV, onderkarter reeds gewisseld voor achterwiel aandrijving,
een PRV Renault type 'container' uit '92 en een Citroën PRV uit '94.
Je merkt wel dat ik niet zo goed ben met al die verschillende merken en types, dat sneeuwt onder na een tijdje.
Van de laatste twee onderkarter gewisseld, verdeelhuis afgezaagd, want bobine op bougie en vrijprogrammeerbaar motormanagement.
En beide draaiend gehad op een motorframe, nog in Nederland. Met viertraps automaat van P505 er op.
Nu weet ik ook de bijbehoordende motor code, merci
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: 406 coupé erbij
ook wel eens met de gedachte gespeeld om zo'n es9 motor in een 604 te leggen. ik heb ook nog 2 even fires liggen van de prv. een 3 liter uit en xm en 2.8 uit een volvo 760.
deze es9 motor is een 60 graden motor (zoals een v6 normaliter is).
deze es9 motor is een 60 graden motor (zoals een v6 normaliter is).
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: 406 coupé erbij
vandaag was ik toevallig even bij de coupe. staat toch zeker een week stil of niet meer gestart. even proberen dus. en ja, niet willen aanspringen . het moment om even relaistjes te gaan proberen. 2 nieuwe relais eraan, en starten lopen. voor de zekerheid nog eens aan de oude relais. weer niet starten..... geprobeerd met eerst een nieuw relais. nog niet starten. wissellen en ja hij deed t weer. weer oude terug en hij deed t weer. ik ga er dus vanuit dat het linker relais niet goed is. (op de foto van tuur is het dan links onder, slecht te zien overigens. krijg de foto niet gejat ). maar om de relais te vervangen moeten de computers eruit en misschien ook wel die hele bak even eruit. dus dat moet nog een keer gebeuren.
verder wel nog even die gasveren van de motorkap vervangen. motorkap blijft nu openstaan.
word vervolgt......
verder wel nog even die gasveren van de motorkap vervangen. motorkap blijft nu openstaan.
word vervolgt......
Last edited by aixpeugeot on 04 Jan 2022, 00:57, edited 1 time in total.
- paull en paulla
- Posts: 1063
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: 406 coupé erbij
Komt zeker goed, geen twijfel aanaixpeugeot wrote: ↑04 Jan 2022, 00:07 vandaag was ik toevallig even bij de coupe. staat toch zeker een week stil of niet meer gestart. even proberen dus. en ja, niet willen aanspringen . het moment om even relaistjes te gaan proberen. 2 nieuwe relais eraan, en starten lopen. voor de zekerheid nog eens aan de oude relais. weer niet starten..... geprobeerd met eerst een nieuw relais. nog niet starten. wissellen en ja hij deed t weer. weer oude terug en hij deed t weer. ik ga er dus vanuit dat het linker relias niet goed is. (op de foto van tuur is het dan links onder, slecht te zien overigens. krijg de foto niet gejat ). maar om de relais te vervangen moeten de computers eruit en misschien ook wel die hele bak even eruit. dus dat moet nog een keer gebeuren.
verder wel nog even die gasveren van de motorkap vervangen. motorkap blijft nu openstaan.
word vervolgt......
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla