Ik ben enkele weken geleden op vrijdagmiddag met de 604GTI naar m'n oud-collega André gereden
om hem eens naar het probleem van het trillen te laten kijken, voelen en luisteren.
Hij vond het een genot om na vele jaren weer eens in een 604 te rijden 8)
Na z'n analyses doorgesproken te hebben, nog gezeliig bij de koffie bijgepraat en leuke anekdotes van vroeger doorgenomen.
Conclusie van André was: vacuümlekkage. Daardoor raakt de vacuümvervroeging van slag én is de mengselverhouding voor één of meerdere cylinders niet goed,
Dan gaat ze op 5 cylinders lopen, soms zelfs 4. En dat geeft die rare trillingen.
Door het verschijnsel van vacuümlekkage kan de luchtmeetschijf zelfs gaan vibreren, waardoor de boel flink ontregelt raakt.
Nu was me al bekend dat de buis van de koudstartsproeier los zat, ik kan die met de hand enkele cm's heen en weer duwen...
Die zat dus al een tijdje met een dik elastiek gespannen op de plek gehouden, en dat hielp een ietsepietsie..
Ik heb Hans ( Paull&Paulla ) laatst gebeld voor aanvullende informatie en hoe deze klus te klaren.
Vandaag maar de handschoenen aan, dik aangekleed en begonnen aan de flinke klus:
De bougiekabels en injectors rechterzijde losgehaald, 'spinnekop' er af, en het middenstuk ( met luchtweger ) van het inlaatcircuit losgehaald,
en alles met dikke elastieken opgehangen.
En als die er uit is, kun je pas bij de aansluiting van de buis van de koudstartsproeier :
De buis zit met 1 centrale lange bout vast. Daaronder zit een rubberring die af moet dichten.
Volgens Hans drogen die op den duur uit, gaat de buis daardoor los zitten en dan lekt het.
Maar
dit had ik toch niet verwacht :
bikkelhard en totaal vervormd...
het lijkt wel, alsof dit een fabrieksfout is, en nooit goed gemonteerd heeft gezeten...
Het vacuüm zal namelijk nooit het rubber er uit blazen !
Nieuw ( universeel ) rubberring 24x22x3 mm bij Brezan gehaald en gemonteerd, na het nodige schoonmaakwerk.
( omdat er openingen zijn heb ik niet het gehele inlaatspruitstuk schoongemaakt, dat doet dan meer kwaad dan goed ).
Zo ziet het er uit, in de verjonging komt de rubberring. Tevens een loszittende vacuümslang rechtsachter op de bovengallerij
opgedikt met speciale tape en weer met slangklem goed vastgezet.
Er was me nog een klein koperringetje van de aansluiting van de spinnekop weggevallen... ahum, op het
koppelingshuis..
Dus plat op de motor liggend met de linkerhand tussen motor en schutbord het ringetje weer opgevist..
Een weggevallen boutje kon ik gemakkelijker met een magneetje aan touwtje weer opvissen
Nadat alles weer gemonteerd was, even een proefrit gemaakt.
De V6 loopt nu nog véél mooier dan ooit ! wát een verschil !
en de rare trillingen en vibraties zijn verleden tijd !
Ze rijdt héérlijk, en trekt als een lier ! Waanzinnig !
Met een zeer tevreden en voldaan gevoel, bedank ik Hans ( Paull&Paulla ) en André hartelijk voor hun adviezen !
grt, Harrie