Page 6 of 8
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 21 May 2025, 08:43
by Tuuur
De waterpomp pijp-aansluiting aan de bovenkant is afgebroken, dus die moet sowieso vervangen.
Van binnen lijkt de motor verrassend goed. Het ziet er helemaal niet roestig of vol aanslag uit. Gaat ook met de hand goed rond en bevat nog olie.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 21 May 2025, 22:18
by Tuuur
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 22 May 2025, 07:22
by PeterH
Goed bezig

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 22 May 2025, 09:19
by Tuuur
PeterH wrote:Goed bezig

Dank! Maar ik ben wel heel blij met de begeleiding (of gewoon leiding) die ik hierbij heb. In mijn eentje had ik dit niet gekund of gedurfd! Ik leer er veel van.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 22 May 2025, 10:49
by PeterH
Zolang je open staat om nieuwe dingen te leren, blijf je jong.

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 30 May 2025, 14:24
by Tuuur
Vandaag voor het eerst een familiekiekje gemaakt met de Commerciale en de Sedan!

- 403b-commerciale.jpg (170.57 KiB) Viewed 1368 times
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 01 Jun 2025, 23:34
by PeterH
Ik zie daar op de foto ook nog een Saab 99 die bijna af is
Je houd de moed er wel in.
En wat een mooie garage! Ik heb zelf ook een garage bij mijn woning waar mijn 203 staat, maar als ik naast de auto sta, dan kan ik niet door mijn knieën buigen, zo weinig centimeters heb ik.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 02 Jun 2025, 00:17
by Tuuur
Haha ja! Die Saab is niet van mij hoor, en de garage, zeg maar bedrijfshal, ook niet.
Ik huur er slechts een stallingsplek. Ik mag er niet binnen lassen, schuren of spuiten. En dat zijn nu juist de zaken die ik zou moeten doen met deze auto.
Ach ja, mijn tijd komt nog wel.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 02 Jun 2025, 15:10
by Tuuur
Afgelopen weekend zijn we verder gegaan met het verder demonteren van de motor. Aangezien volgens het alwetende internet de Indenor XD85 in 1962 werd geïntroduceerd in de Peugeot 404, en deze motor uit een 403 B8D uit met een carte grise uit 1961 komt, moet het hier gaan om een TMD85.
3 van de 4 verstuivers waren niet meer goed; daar moeten nieuwe voor worden besteld. Waarschijnlijk was dat de oorzaak ervan dat de motor 12 jaar geleden niet meer goed liep.
De brandstofpomp is een Silto. We hebben nog geen idee hoe het daarmee staat.
Er is aan het blok gelast:
En van binnen is het natuurlijk best een bende…
Eindoordeel:
- de cylinderbussen waren goed aan de binnenkant, maar 1 bus was aan de buitenkant beschadigd. Die gaan we vervangen.
- er waren zuigerveren gebroken. Gaan we vervangen.
- slijtage aan de drijfstanglagers. Gaan we vervangen.
- lichte slijtage aan de krukaslagers. Gaan we vervangen.
- en uiteraard moeten er nieuwe pakkingen op.
Ons viel dit messing ding nog op, rechts naast het oliefilter. Nog even nazoeken wat dat is…
Al met al had het veel erger gekund, het valt me mee.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 07 Jun 2025, 16:55
by Tuuur
Dit weekend gingen we vrolijk verder waar we waren opgehouden…
De krukaslagers van het type -0,30 hadden pitschade en slijtage
In de kop staan de cijfers 05 66.
Het ziet er dus naar uit dat er een modernere kop op is gemonteerd.
Er zijn haarlijnscheurtjes zichtbaar tussen de cylinders… mogelijk is het blok bevroren geweest.
We hebben de motor in een kuip diesel gezet en zijn gaan schrobben.
Daarna remmenreiniger erop en dat er af blazen met de compressor.
Uiteraard is nog niet alles eraf, dus verder schrobben…
De eerste nieuwe onderdelen zijn besteld.
Verstuivers zijn al binnen, de eerste is al gemonteerd en goed bevonden.
Pakkingsset, cylinderbus en krukaslagers komen er over een paar dagen aan.
Drijfstanglagers -0,50 en losse zuigerveren waren uitverkocht bij serie04 en niet te vinden bij der Franzose. Als iemand nog iets weet
