Een ode aan de diesel Peugeot
Posted: 28 Feb 2024, 18:25
Het is midden jaren 70, de oliecrisis is net achter de rug, de benzine is een stuk duurder geworden en de behoefte groeit om de gemiddeld 10 tot 12 liter/100km verbruikende gezins-benzinewagens te vervangen voor een zuinige diesel.
Dan heb je maar weinig keuze: Een veel te dure Mercedes diesel of een grote of kleine Peugeot diesel. (De prijs van een mb diesel was meer als het dubbele van een 504 diesel)
Als je een groot gezin had, en weinig geld wou uitgeven, dan kocht je in Belgie een heel goedkope Russische Volga Diesel. (in Rusland zat er standaard een 2,4 of 5,5 liter benzine in, maar bij import in Belgie zat er standaard een 2.1 Peugeot diesel (en niet zoveel later de 2.3) in. (mijn oom had er zo een, jeetje, wat was die traag! ook een max snelheid van 110 km/u en een acceleratie van een fiets, maar dat kwam vooral door het hoge gewicht en het beperkte vermogen, maar er pasten dan wel 6 personen in)
Opel vond ook dat er snel een diesel in het aanbod moest komen om niet achter te blijven, en stak gemakshalve de Peugeot 2.1 diesel onder de motorkap. (dat werd daarmee uiteindelijk een weinig geliefde wagen in tegenstelling tot de benzine versies en herkenbaar aan de bult op de motorkap)
Dit was het aanbod van de diesel Peugeot gezinswagens in 1976 (de 404 diesel berline was net uit het aanbod verdwenen en de 604 diesel zat nog niet in het aanbod toen deze folder uitkwam)
Keuze uit een betaalbare kleine en grote diesel!!
Dan heb je maar weinig keuze: Een veel te dure Mercedes diesel of een grote of kleine Peugeot diesel. (De prijs van een mb diesel was meer als het dubbele van een 504 diesel)
Als je een groot gezin had, en weinig geld wou uitgeven, dan kocht je in Belgie een heel goedkope Russische Volga Diesel. (in Rusland zat er standaard een 2,4 of 5,5 liter benzine in, maar bij import in Belgie zat er standaard een 2.1 Peugeot diesel (en niet zoveel later de 2.3) in. (mijn oom had er zo een, jeetje, wat was die traag! ook een max snelheid van 110 km/u en een acceleratie van een fiets, maar dat kwam vooral door het hoge gewicht en het beperkte vermogen, maar er pasten dan wel 6 personen in)
Opel vond ook dat er snel een diesel in het aanbod moest komen om niet achter te blijven, en stak gemakshalve de Peugeot 2.1 diesel onder de motorkap. (dat werd daarmee uiteindelijk een weinig geliefde wagen in tegenstelling tot de benzine versies en herkenbaar aan de bult op de motorkap)
Dit was het aanbod van de diesel Peugeot gezinswagens in 1976 (de 404 diesel berline was net uit het aanbod verdwenen en de 604 diesel zat nog niet in het aanbod toen deze folder uitkwam)
Keuze uit een betaalbare kleine en grote diesel!!